Tojiro 120 mm Grönsakskniv

Startat av Urban, 2007-07-06 15:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

Är från och med i förrgår ägare av en Tojiro 120 mm Grönsakskniv.
Kniven har en elegant finish och är jättevass direkt ur kartong... Mycket mycket vassare än andra knivar jag tidigare köpt i Svergie. Känner mig riktigt nöjd med köpet!. Denna kommer jag att använda mig mycket av  :).
Men jag undrar vilket användningsområde man kan ha den till förrutom att skära i grönsaker?. Förslag?.

Rob

- Skala frukt
- rensa kött före grillen.

Generellt tror jag att kniven kallas för "allkniv" i sverige, och Petty på engelska.
Är det en broschyr som ligger där under, någon intressant info?

Urban

Om man är duktig på Japanska så kanske det står nånting intressant där  ;).

Däremot så finns det en liten annan broschyr i asken som berättar att handtaget på kniven är gjort av Eco-trä dvs.
Handtaget är gjort av återvunnet trämjöl/träflis som pressats samman under högt tryck.
Kan tänka mig att processen påminner om tillverkning av perstorp vilket är ett mycket hårt matrial.

Rob

Framförallt är det okänsligt för vatten.

Tycker man handtaget är kantigt kan man ta lite våtslip (typ 400-800) och runda av hörn och kanter. Det blir lite vitt där man slipat, men detta försvinner med lite olja och användning.

Rob

Nu när du haft kniven ett tag, hur känns den? Är du fortfarande nöjd?

Urban

Efter att ha använt denna kniv i några månader nu så kan jag konstatera att den är helt suverän!.
Jag använder den till att tärna mindre saker, eller om jag ska skära typ. fläskfilé, grönsaker eller putsa kött.
Detta är en riktigt bra allroundkniv fast i en mindre skala.
Första gången jag såg den måste jag nog ärligt säga att jag blev lite konfunderad vad jag skulle ha den till..
Jag har tidigare använt större kockknivar till det mesta, men nu är jag glad att jag funnit en ny vän i köket  ;D.

Tack för tipset Rob!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal