Gör någon här saft, sylt, glass själv?

Startat av mani75, 2008-01-20 21:49

Föregående ämne - Nästa ämne

mani75

Hallå?

Tänkte att som ny här kan man ju starta en tråd  ;)

Tar ni tillvara säsongens bär och frukter? Berätta!!

För egen del blir det till vår/sommarkanten förstås rabarbersaft, gärna på de tidiga röda rabarberna med vaniljstång. Färgen blir fint röd  :) Sedan blir det saft och sylt på jordgubbar som följs av fläder. Allting fryses så man har hela året. Saft på jordgubbar/rabarber är ju en höjdare!

Glass måste man ju ha på sommaren, brukar ha rabarbersorbet, vaniljglass och flädersorbet i frysen. Till hösten blir det sorbet och saft på äpplen. Fikonmarnelad blir det ibland. Och så vinbärssaft och gele förstås. Höjdaren är en gele på blåbär och timjan som är kalas till viltet på hösten!

Fyll på!!
Det är lättare att laga god mat än tvärtom!

kurt

Just att smaksätta kan vara bra. Gör man t ex marmelad så kan den smaksättas med ingefära, chili, basilika eller lavendel (avkok). Annars bör man nog blanda ola sorters bär och frukter mera, då kan man tillföra naturligt pektin till bär/frukter som har dåligt med det och smakerna blir ofta mera sammansatta. Problemet är ju bara att de mognar vid olika tid, så man kan få frysa in tills de är klara.

annamaria

Nu finns det en tråd om det bästa jag vet!!!  ;D  ;D

Jag älskar att göra marmelad. Morotsmarmelad, tomatmarmelad, fikonmarmelad osv. Jag gillar syltsocker. Underbar produkt - ingen marmelad blir lös och rinnig eftersom det innehåller pektin. Nu - är apelsinerna som bäst. Jag gjorde en marmelad på apelsin och kiwi - supergott! Limemarmelad blir en väldigt god och vacker marmelad. Här är några recept:

Fikonkompott med valnötter (jag vann syltmästerskapet med detta recept....)

http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2007/11/skryt-frn-smland.html

Morotsmarmelad och Tomatmarmelad ( vidbränd marmeladkokerska....hm....)

http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2007/09/vidbrnd-cyber-mamma-vid-marmeladkoket.html

roffekock

Gratulerar till ett så fint mästerskap. Inte visste jag att vi hade så fint folk här ;) Det finns ju en hel del av torkade frukter kvar sen julnojan som säljs ut bla fikon. Vad tror ni om dadlar kan man inte gör något med dessa?

/rolf
Matforum är bäst

annamaria

ja visst Roffe...det är mycket man inte vet  ;). hahaha. Jag har också sett dadlarna och tänkt detsamma. Det är lika sött som fikon så det borde funka i marmelad - till ostar kanske. En tallegio med dadelkompott ( kokas i ett sött vitt vin???) kanske....


Mickan

Jag funderar på att göra syrensaft. Jag har sett flera recept men undrar nu om någon testat. Är det ens gott? Ser snyggt ut och jag gillar att impa med ovanliga saker...
Video meliora proboque deteriora sequor

annamaria

Jag har också läst om detta - snälla prova och meddela mig. Jag ska göra rabarbersaft framöver - ska slänga i resten av vinbären i frysen också.

ena

Syrensaft är gott om man gillar saft som liknar fläder :) har inte fullt lika utpräglad smak som flädern men smakar ändå lite som syrener luktar :)

Den passar dock inte att spara sån längre tid om man vill ha kvar den svagt lila färgen då den övergår åt gula nyanser efter nån månad...

Jättefint på tex skolavslutningen är att frysa in några syrenblommor i iskuber o lägga i bålet man gör på syrensaften :D
man kan prova allt -minst en gång!!;)

annamaria


ena

har inte hört talas om någon som inte är det...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

annamaria


annamaria

5 flaskor Fädersaft är nu klar. Underbart i värmen med lite is i! Fint i en sommardrink också....

kryddburken

En liten sats Körsbärssaft har jag kokat idag och det är nog den godaste saften som finns tror jag!  ;D
http://kryddburken.wordpress.com/2009/08/04/korsbarssaft/

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal