Har ni några roliga E-nummer hemma?

Startat av Skogis, 2013-05-15 19:11

Föregående ämne - Nästa ämne

Skogis

Tveksam om det är under rätt rubrik, men vad har ni för underliga eller vanlig E-nummer att tillgå?
Själv har jag samlat på mig lite av varje under de senaste åren.

  • E-202 Kaliumsorbat

  • E-224 Kaliummetabisulfit

  • E-210 Benzoesyra

  • E-211 Natriumbensoat

  • E-250 Natriumnitrit

  • E-251 Natriumnitrat

  • E-260 Ättiksyra

  • E-300 Askorbinsyra

  • E-330 Citronsyra

  • E-451 Natriumtrifosfat

  • E-452 Natriumpolyfosfat

  • E-500 Bikarbonat

  • E-503 Hjorthornsalt

  • E-509 Kalciumklorid

  • E-621 Mononatriumglutamat


En liten diger lista med mycket gott men själv saknar jag ;) bl a Natriumcitrat för att kunna göra mjukost själv.

kayaker

Askorbinsyra, citronsyra, bikarbonat, kalciumklorid, natriumglutamat och (tri)natriumcitrat har jag iallafall. Garanterat minst lika många till också.
/F

Andreas

Hmm, var får ni tag i alla de där, finns de verkligen i vanliga mataffären?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Alginat, Xanthanagummi, Caragenan, flera olika modifierade stärkelser, har inte E-numren här dock. :)

Skogis

Jag har köpt det i vanliga affärer, men thaiaffärer är speciellt en guldgruva vad det gäller tillsatser som egentligen inte ska gå att köpa.

Använde faktiskt Kalciumklorid för första gången när jag gjorde Haloumi förra gången. Fick ca 10% större utbyte med ett halvt kryddmått tillsatt. Gjorde 2 satser om 10L mjölk och testade om det skulle göra någon skillnad på en av satserna.

Vad använder du Alginat till? Har själv använt det till gjutformar men går det att använda i matlagning också?

kayaker

Citat från: Andreas skrivet 2013-06-27 13:30
Hmm, var får ni tag i alla de där, finns de verkligen i vanliga mataffären?

Asiatiska butiker och Ebay. Ebay är f.ö. grymt bra för vanilj och diverse kryddor också.
/F

Andreas

Aha jo Ebay har förstås det mesta. Men thai/asiatiska affärer känns ju som ett snabbare sätt många gånger, iaf för oss som bor i någorlunda stora orter. Visste inte att de har sånt, iofs smakförstärkare hade jag ju kunnat föreställa mig. ;)

Fast jag tror nog många undrar exakt vad man kan använda E-numrena till, ser ni kom in på det på slutet, kan ni inte komplettera era listor med det?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Citat från: Skogis skrivet 2013-06-27 21:49

Vad använder du Alginat till? Har själv använt det till gjutformar men går det att använda i matlagning också?


Alginat kan man använda för att göra sfärer eller fejkad kaviar.

kayaker

Citat från: Andreas skrivet 2013-06-29 15:15
Fast jag tror nog många undrar exakt vad man kan använda E-numrena till, ser ni kom in på det på slutet, kan ni inte komplettera era listor med det?

En kort översikt över vad man kan använda dem till finns bl.a. på:
http://www.modernistcookingmadeeasy.com/info/modernist-ingredients
/F

Andreas

Tack för länken, men det är tyvärr inte en alldeles lyckad översikt, jag tycker exempelvis inte att "Calcium chloride is a popular calcium salt and is often used to introduce calcium into mixtures. It is typically used with sodium alginate and other ingredients that require calcium." är alldeles begripligt...
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Om man är intresserad av tillsatsämnen kan jag rekommendera E-nummerboken av Orla Zinck och Torben Hallas-Møller. Det är en uppslagsbok med fakta om alla tillåtna tillsatsämnen.

Jag har den stående i bokhyllan och kan inte påstå att jag använder den speciellt ofta, men den är ändå bra att ha.

kayaker

Citat från: Andreas skrivet 2013-07-03 12:17
Tack för länken, men det är tyvärr inte en alldeles lyckad översikt, jag tycker exempelvis inte att "Calcium chloride is a popular calcium salt and is often used to introduce calcium into mixtures. It is typically used with sodium alginate and other ingredients that require calcium." är alldeles begripligt...

Håller med. En del beskrivningar, som t.ex. den för kalciumklorid, är dåliga.
/F

webguide

Citat från: kayaker skrivet 2013-07-03 19:54
Håller med. En del beskrivningar, som t.ex. den för kalciumklorid, är dåliga.


För att Alginat skall bilda en gel (i detta fall en hinna som innesluter en vätska) så krävs närvaro av kalciummolekyler.

Andreas

Tack, det var en bra förklaring. "Udda" användningsområden är intressanta. Med lite fantasi kanske många E-nummer användas till udda saker..? :)
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2013-07-05 09:39
Tack, det var en bra förklaring. "Udda" användningsområden är intressanta. Med lite fantasi kanske många E-nummer användas till udda saker..? :)


Ja, det är precis det man gör, det som brukar kallas för molekylär gastronomi har istt ursprung i precis detta. Ett ganska roligt exempel, man kan använda stärkelser för att göra en målarfärgliknande kräm av pressad citron. Om man målar tallriken med färgen och lägger en väldigt säd dessert ovanpå värgen så kommer gästen att vå med sig fäg när man äter och smakerna gifter sig. Man kan också låta färgen torka och bilda spröda "papper". Det finns mängder av användningsområden för stärkelser, förtjockningsmedel och geleämnen.

Nu finns det avancerade varianter, t.ex. Ultratex som har bättre egenskaper än de som man normalt använder i köket, t.ex. majs eller potatisstärkelse.

AndersJohansson


Hasse

Jo då, men jag har aldrig lyckats få E175 att lösa sig ordentligt i vätskan. Knepigt...    :)

kayaker

Citat från: Hasse skrivet 2013-07-13 13:35
Jo då, men jag har aldrig lyckats få E175 att lösa sig ordentligt i vätskan. Knepigt...    :)

Det gäller att ha rätt vätska.
Tips: Kolla HCl och HNO3. ;)
/F

Andreas

Citat från: webguide skrivet 2013-07-06 10:02
Ja, det är precis det man gör, det som brukar kallas för molekylär gastronomi har istt ursprung i precis detta.


Hur är det med molekylär gastronomi, är det egentligen så mycket "köksfolk" som ligger bakom innovationerna, eller är det kanske mest "riktiga" kemister?

Citat från: webguide skrivet 2013-07-06 10:02
Nu finns det avancerade varianter, t.ex. Ultratex som har bättre egenskaper än de som man normalt använder i köket, t.ex. majs eller potatisstärkelse.


Så har Ultratex något E-nummer? Vad är det förresten som bestämmer vad som får E-nummer och inte?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Ultratex 4 har E1442 men jag har ultratex 8 och hittar inte enumret.

"E-nummer är ett specifikt ID-nummer som används för beteckning av livsmedelstillsatser som godkänts för användning i Europa." - Saxat från Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/E-nummer

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal