Ekonomi med brödbak.

Startat av Johansson, 2009-10-17 10:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Johansson

Denna fråga kanske tagits upp förut här, i så fall ber jag om ursäkt.

Att det är billigare (och godare) att baka eget bröd är nog självklart, men jag funderar på om man tjänar såpass mycket att det lönar sig att sno ihop bara en sats bröd eller om man måste storbaka för att elkostnaden (framförallt) ska tjänas in?
Storbak är ju roligt på sitt sätt men det är inte alltid man har lust att vika en hel dag för det.

Tack på förhand


jelvis

Glöm inte att sätta pris på din egen tid också. Säg att du har 100kr i timmen efter skatt och lägger ned en timmes effektiv tid. Svårt att få ekonomi i det då. Åtminstone i mitt kök med min lilla ugn.

Själv bakar jag för att det är roligt men inte i besparingssyfte.

Kari

Kan/ska man tänka så som Jelvis blir man ju knäpp :D

Jag bakar bröd som hobby.

jelvis

Citat från: Kari skrivet 2009-10-17 17:19
Kan/ska man tänka så som Jelvis blir man ju knäpp :D

Jag bakar bröd som hobby.


Har aldrig påstått att jag är normal! :)

Kari


Johansson

Nä, egen tid räknar inte jag, undrade egentligen om strömmen man förbrukar kostar såpass att man går back på bara ett bak eller om det alltid är vinst..
En familj på 5 som vi är förbrukar MYCKET bröd.. :-\

Andreas

Jag har svårt att tro att en ugn drar mer än ett par kronor på ett brödbak.

Låt oss räkna lite grovt. Säg att vetemjöl kostar 6 kronor kilot och vi har en deg med 65% mjöl, 6*0,65=3,90:-, lägg sen på 50 öre för salt och jäst och vatten och 2:- för ugnen och vi har hembakt bröd för 6,50:-per kilo. Vad är snittpriset på köpt bröd, 30 kronor kilot?
Den som inte frågar får inga svar.

Johansson

Tja, det var ju en enkel matematik, borde jag klarat själv. :-\
Med andra ord kan ugnen dra el för 15-20kr (vilket är omöjligt) och man går ändå "med vinst"
Bakdags imorgon! ;D

Kari

Ugnen tar el men värmer bostaden så den kostnaden kanske är försumbar?

Andreas

Citat från: Johansson skrivet 2009-10-21 18:46
Med andra ord kan ugnen dra el för 15-20kr (vilket är omöjligt) och man går ändå "med vinst"


Precis, det är omöjligt. Kikade i bruksanvisningen till min Husqvarna-spis och den är på 3200W, dvs. det skulle kosta runt tre kronor i timmen om den gick på maxeffekt hela tiden, men det gör den ju inte eftersom termostaten slår av och på när den väl är varm.

Citat från: Kari skrivet 2009-10-23 09:57
Ugnen tar el men värmer bostaden så den kostnaden kanske är försumbar?


Men hur stor del av ugnsvärmen är av nytta och vad kostar den i jämförelse med annat? Dels måste du ha ett värmesystem som verkligen reagerar och drar ner tillskottet när ugnen går, hur många har det? Dels är ugnsvärmen i vilket fall helt bortkastad under sommarhalvåret eftersom vi inte vill ha värme då. Dessutom är det väldigt oekonomiskt att värma sin bostad med direktverkande el med vilket en ugn närmast är att likna.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal