Bokrean - dina bästa tips

Startat av johannao, 2008-02-26 16:28

Föregående ämne - Nästa ämne

johannao

Jan Heds "Chokladpassion" är ett bokrea-tips från en annan tråd.
Själv har jag inte riktigt kollat in sortimentet men råkade se att Nigella Lawssons "Fest" säljs på Bokus för 57:- så den hamnar nog i min korg. Andra tips på fyndböcker och fyndplatser?

Andreas

Jag hade inte så stor lycka på bokrean fast det är kanske mer mitt fel än matböckernas. Efter hyfsat många års amatörmatlagning har jag provat på såpass många olika recept att när jag bläddrar i en kobok så tänker jag mest "det har jag gjort" och "det har jag gjort" och "det har jag gjort", ja ni förstår. Och om kvoten mellan "been there, done that" och "det där verkar vara ett spännande recept" är för låg blir det inget köp.

Böcker jag tittade på men inte köpte pga "det har jag gjort":
¤ "Vego Paradiso" av Pia Hall - ganska tunn
¤ "Matbröd" av Tulla Grünberger
¤ "Jorden runt på 80 degar" av Annica Triberg & Albert Håkansson - den var inte alls så exotisk som titeln lät, innehöll bara ett fåtal "nyheter" för mig.
¤ "Riddarbageriets bröd" av Johan Sörberg - kändes vid första anblick inte sådär jätteseriös utgedd av TV4 och förpackad i en papperspåse. Mycket upprepningar bland recepten och dessutom en lättviktare bredvid Jan Heds "Bröd" fällde det slutliga köp-ej avgörandet.
¤ "Semlor" av Mia Öhrn - boken är på kanske 90 sidor varav de 60 första handlar om semmelkuriosa och semmelhistorik sen följer en handfull semmelrecept men inte tillräckligt kreativa för att jag skall köpa boken.

Ett annat "problem" jag har är att väldigt få matböcker lyckas förklara varför man skall göra som man gör. Skummade avsnittet om temperering i Jan Heds chokladpassion apropå "Temperera choklad"-tråden http://matforum.nu/index.php?topic=1422 men när jag inte lyckades hitta nån bra förklaring till vad som egentligen händer vid temperering gick den boken bort. Snabbtittade också på "De 100 bästa recepten: Choklad" men där fanns inte ens begreppet temperering med i registret.

Böcker jag eventuellt kan tänka mig att köpa om de är kvar vid rea på rean:
¤ "Det vegetariska köket" av Lotta Brinck - kändes matigare än ovannämnda "Vego Paradiso"
¤ "Allt i ett" av Jonas Borssén
¤ "Två systrars söta" av Lisa & Monica Eisenman

Böcker jag faktiskt köpte:
¤ "Bröd" av Jan Hedh 99:- - rejäl pedagogisk bok med fina bilder, lite av ett referensverk. Dock är jag inte helt nöjd med vissa av hans förklaringar i denna bok heller.
¤ "Husmanskost" av Leif Mannerström 149:- - även detta en rejäl bok med fina bilder och lite av ett referensverk skriven av en person som bevisligen kan sina saker i köket.
Den som inte frågar får inga svar.

justrom

Buu, jag var och tittade till Akademibokhandeln igår. De hade sålt slut på Bröd av Jan Hedh. Tror jag skall beställa den från Bokus/Adlibris iaf. Men då blir det inte någon Riddarbageriets bröd.

Jag köpte inte en enda bok. Gillar inte att köpa böcker som ligger och samlar damm och det brukar bli så när jag handlar på bokrean.

Kari

Är det bara jag som går på biblioteket? Håller med Justrom "ligger och samlar damm"!

Andreas

Slutsåld, det var synd, kanske inte var helt bortkastat att jag for på rean 00:00 i tisdags då. Adlibris verkar billligast såvida du inte beställer för mer än 400:- totalt http://bok.compricer.se/9151844966

Biblioteket jo men vissa böcker är trevliga att ha tillhands när man känner för det och allt finns inte alltid på bibblan. Har du inte ens flugbindningens ABC hemma Elka? ;)
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Andreas: Klart jag har! Inte..  ;)

Ok, jag är med i matchen, allt finns inte på bibblan och naturligtvis inte hemma på hyllan när man behöver.. Finns det någon "måste" bok på rean? Man kanske ska ta sig en titt iaf!

Andreas

Justrom: förresten jag kanske skulle säga att döm inte ut Riddarbageriets på grund av vad jag skrev, det kanske är en jättebra inspirationsbok för den som är ute efter det - de böcker jag tagit upp har jag bara snabbskummat lite så det är bara mitt personliga första intryck.

Jag var på Coop Forum i helgen och handlade lite mat och passade då på att se vad de hade att erbjuda i bokreaväg. Jan Heds "chokladpassion" fanns i en jättedriva, gissar att den kommer att gå att köpa ännu billigare när rean går mot sitt slut. Däremot fanns inte "Bröd".

Några böcker jag fastnade för (men inte köpte men kanske på rearean):
¤ "Vin & Mat" av Michel Jamis 79:- - att matcha mat och dryck är jag dålig på men det är mycket intressant och denna bok verkade trevlig.
¤ "Stora fisk- och skaldjursboken" 59:- - jag skulle vilja laga fiskrätter oftare.
¤ "Fest" av Nigella Lawsson 59:- - som JohannaoO skriver om ovan, verkade vara en tjusig bok med en hel del roliga recept, såg bland annat ett svenskt eller om det nu kallades skandinaviskt recept på Vodkamarinerad Oxfile. Marinera i vodka låter heltknäppt men kul.
¤ "E-nummerboken" av Orla Zinck 59:- - här har du guiden du efterfrågade Elka - vartendaste liten livsmedelstillsats beskrivs här med avigsidor och allt.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Tack för tipset! E-nummerboken ska jag köpa!  ;D

Millan

Citat från: Andreas skrivet 2008-02-29 08:50
¤ "Två systrars söta" av Lisa & Monica Eisenman

Den där kan jag varmt rekomendera. Har testat flera recept från den boken (och även uppföljaren) och allt har faktiskt blivit lyckat! Allt är onyttigt till tusen, men jäkligt gott :)

Skrev ett blogginlägg för närmare ett år sedan om just den:
http://www.saltpeppar.se/blog/?p=266

Andreas

Idag var det 40% på reapriset på Akademibokhandeln och tag 2 betala för 1 reabok hos Bokia. Men tyvärr var två systrars söta slut.

Men jag köpte dessa:
¤ "Orientens mat & kultur" av Babara Lutterbeck och Jürgen Christ för 83:- - Jag gillar att prova på nya recept och recept på Borekas med köttfärs, Sötsur Okra, Mandelsoppa, Morotsköfte, Kibbeh osv. osv. hade jag inte.
¤ "Desserter" av Jan Hedh för 47:- - Inspirerad av glasstråden den gode Rolf startade häromdagen kikade jag i boken om där fanns några glassrecept och det var en hel del intressant på den fronten så jag slog till och köpte. Dessutom innehåller ju boken en chokladavdelning med temperering och allt som är fullt tillräcklig för mina behov!
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Vid midnatt startar årets bokrea, bläddrade precis igenom sidorna med matböcker i årets bokreakataloger från Bokia och Akademibokhandeln och där fanns en hel del böcker jag tycker verkar intressanta:
¤ "Så röker du kött och fisk" av Alf Andersson 99:- Bokia
¤ "Det franska lantköket" av Joanne Harris & Fran Warde 129:- Bokia
¤ "Mat hemma och på krogen" av Markus Aujalay 129:- Bokia, 99:- Ak
¤ "Asien - mat och resor" av Alistair Hendy  139:- Bokia
¤ "Fedons grekiska" av Fedon Lindberg 129:- Bokia
¤ "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson 79:- Bokia
¤ "Streetfood" av Marcus Samuelsson 59:- Bokia
¤ "Nostalgiviken om godis & glass" av Annica Triberg & Eva Kallhed 149:- Bokia
¤ "Werners grunder" av Werner Vögeli 79:- Ak
¤ "Vildmarksmat" av Don Philpott 79:- Ak
¤ "Fiskarens kokbok" av Charlotte Jenkinson 129:- Ak

Och för den som är intresserad av vad kocklandslaget gör finns även boken "Kocklandslaget: Snabb sund mat" för 99:- Bokia

Sen noterade jag att flera av fjolårsböckerna även fanns i år:
¤ "Matbröd" av Tulla Grünberger 119:- Bokia
¤ "Bröd" av Jan Hedh 139:- Bokia
¤ "Chokladpassion" av Jan Hedh 139:-  Bokia
¤ "Husmanskost" av Leif Mannerström 179:- Bokia, 149:- Ak
¤ "Orientens mat & kultur" av Babara Lutterbeck och Jürgen Christ 99:- Bokia
¤ "Semlor" av Mia Öhrn 69:- Bokia
Hur kan det komma sig, har förlagen såna mängder av gammböcker att de räcker flera reor eller är det nytryckta upplagor inför rean?

(http://www.akademibokhandeln.se har sin realista på nätet.)
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Jag har förhandsbokat hos Adlibris - fyra kokböcker varav tre om desserter. (Hrm, hur gick det till..?) Sen ska jag pallra mig upp till Åhléns och plocka på mig Klassiska kakor på nytt sätt (eller nåt liknande heter den) av Mia Öhrn, och antagligen Brödglädje av Henrik Francke om den ser kul ut.
Anne's Food - min matblogg

Mickan

Varit och handlat nu på morgonen. Tyckte att kokboksutbudet var sämre än någonsin vilket jag tror kanske beror på att det jag gillar har jag redan i kombination med att det var lite tunt.

Jag köpte: Under valnötsträdet och Tapas och sherry

Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Anne: Brödböcker är intressant, hur såg Brödglädje ut?

Mickan: Anna Bergenström är duktig, har du hunnit bläddra något i Under valnötsträdet, är du nöjd? (På tal om Anna så, lokaltidningen frågade olika kändisar om bokreatips och Lena Adelsohn Liljeroth nämnde då "Annas örtagård".)
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Andreas - frågan är om den inte heter Brödälskare, jag tror det. (Och orkar inte kolla upp, jag är på språng!) Den var väl sådär, så den fick inte följa med hem. Det fick däremot "Bergs konditori på Marstrand" som såg riktigt fin och inspirerande ut. Lite mycket "snack" för min smak, men recepten lät bra.
Anne's Food - min matblogg

Mickan

Citat från: Andreas skrivet 2009-02-24 19:33

Mickan: Anna Bergenström är duktig, har du hunnit bläddra något i Under valnötsträdet, är du nöjd? (På tal om Anna så, lokaltidningen frågade olika kändisar om bokreatips och Lena Adelsohn Liljeroth nämnde då "Annas örtagård".)


Ja, den är trevlig. Kul att den är skriven under råvarurubriker som t ex avokado, choklad och citron. En trevlig blandning av gammalt och nytt. Jag gillar att den är tung, har matt och fint papper samt fina foton. Återkommer när jag lagat...
Video meliora proboque deteriora sequor

annamaria

Kunde inte låta Viveca Lärns kokbok (från Saltö) ligga kvar på hyllan idag. Den följde med hem för 39 kr. Har inge  aning om den är bra eller ej men vacker bindning har den.

MiGa

Jag köpte en bok av Anne Willan grundaren av den berömda skolan La Varenne i Paris som heter Kok Konsten en bok om tekniker , ingredienser och redskap för det internationela klassiska köket plus en massa recept . 69 kr en löjligt billig peng för 525 sidor köpt på Åhlens ;D

CII

Citat från: MiGa skrivet 2009-03-01 18:34
Jag köpte en bok av Anne Willan grundaren av den berömda skolan La Varenne i Paris som heter Kok Konsten en bok om tekniker , ingredienser och redskap för det internationela klassiska köket plus en massa recept . 69 kr en löjligt billig peng för 525 sidor köpt på Åhlens ;D

Jag har haft den ett tag och tycker mycket om den som uppslagsbok när det gäller tekniker och råvaror, men kan också säga att jag inte blivit besviken av något recept. Bra köp!

Miss Fish

Köpte Fiskarens kokbok av Charlotte Jenkinson, och blev glatt överraskad. Där fanns både traditionellt svenska fiskrecept och en del lite mer exotiska.
Blev sugen på att prova lake.. men måste nog då ut på isen och fiska.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal