Får ingen färg på mitt kallrökta sidfläsk

Startat av Roger, 2013-12-19 19:33

Föregående ämne - Nästa ämne

Roger

Jag har nu testat min nyinköpta Bradley Smoker rökgenerator. Jag kallrökte en bit sidfläsk tänkt att ha som bacon men den fick absolut ingen färg,den var lika blek som när jag stoppade in den i röken. Då jag just ska ha den som bacon att steka så rökte jag den i 6 timmar enbart för röksmakens skull(använde äppelpuckar) men jag hade väntat mig att det skulle bli färg på den, så på den punkten blev jag besviken, smaken var det inget fel på. Jag hade torkat av den före med hushållspapper och sen fick den lufttorka i några timmar. Har jag gjort något fel eller är det så här det blir. Förut har jag enbart varmrökt så jag kanske är bortskämd med fin färg på produkterna men man har ju sett kallrökt som har fin färg, är det helt enkelt som så att det är tiden som avgör?

Skogis

Köpebacon är kosmetiskt tillrättalagd med fin färg, den röks inte längre. Jo Tulips är fortfarande rökt men annars är det rökarom som gäller där. Man får ingen färg på kallrökt om man röker så kort tid. Du får smaken men inte färgen redan efter 3-4 timmar så vill du ha färg så får du öka tiden.
Lax och ost kallröker jag normalt i 3-4 timmar, både ost och lax tar bara lite färg men jag nöjd med smaken så det får räcka för mig.
Spickeskinka är t ex kallrökt i 36-48 timmar så vi rör oss i den nedre delen av kallröktskalan.

Jag brukar låta fläsket lufttorka ett dygn innan jag kallröker det. Är du orolig av hygienskäl kan du låta fläsket ligga på ett galler i kylen i ett dygn, annars kan det hänga ute i rumstemperatur (flugfritt givetvis).
Det kommer inte att hinna härskna, det bara torka på ytan.

Vira in ditt fläsk i smörgåspapper och glöm bort det i kylen någon månad, du kommer att ha en helt underbar pancetta med djup god smak i späcket när du väl hittar det till våren  ;)

hans niklasson

jag tror köttet ej är helt torrt,pröva o rö m öppen dörr någon timma så köttet ät helt torrt när själva rökningen börjar

agnetasch

Är det nödvändigt att få färg på bacon? Man skär det ju i så tunna skivor att ytterfärgen inte syns.

Jag svalröker (45-50°) bacon i 6 timmar o tycker den bleka färgen är helt ok :-)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal