Huskurer mot halsont

Startat av Fredrik Goldhahn, 2007-09-26 19:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Fredrik Goldhahn

Finns det något mot halsont och tappad röst? Jag kraxar som en kråka! =)
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

roffekock

Fredrik pressa färsk citron rakt ner i brödsaxen och du ska känna skillnad på en gång. 8)
Matforum är bäst

Sweber

Citat från: Fredrik Goldhahn skrivet 2007-09-26 19:32
Finns det något mot halsont och tappad röst? Jag kraxar som en kråka! =)


Whiskytoddy. Whisky, gärna rökig malt, varm citronjuice tex pressad citron med lite vatten i och råsocker efter behag. Lindrar halsont, värmer och ökar välbefinnandet.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Tracey

Det där har jag alltid funderat över: Hur kommer det sig att många huskurer mot halsont inkluderar pressad citron? Citron är ju ganska frätande och uttorkande; är det egentligen så bra för halsen..? (Sitter själv här i denna stund med en kopp te med en gnutta honung o lite pressad citron i, och nog känns det som om det lindrar lite i alla fall. Men det kanske beror på värmen och honungen..?)

Kari

Valfri stark alkohol med en tesked åt gången hela kvällen.. Precis så lite att det nästan inte kommer ner i magen. Hela kvällen. Jo.  ;D Doktorns ordination skall följas..

Som alkoholfritt alternativ rekommenderas: Varmt te med honung. Dock inte lika roligt/gott/effektivt.

Anso

Lite proffsråd från Apoteket vill jag tipsa om:
http://www.apoteket.se/rd/d/5804

Annars tycker jag dricka mycket är bra (varmt som kallt) och Mucoangin som är en smärtlindrande halstablett fungerar bra. Är man i USA (kanske även andra länder) så kan man köpa superbra smärtstillande halstabletter, typ 4ggr så bra som Mucoangin (inför resan tips).

ena

tänkte att den här tråden förtjänar att lyftas upp så här års :)

min häxbrygd är kanske inte bara mot halsont utan mot förkylning i största allmänhet...

***********
ca 5 cm färsk ingefära i tunna skivor och
1 "pinne" citrongräs kokas i 1,5 liter vatten i ca 10 minuter, tillsätt
3 färskpressade limefrunkter och låt det stå o dra i en kvart (eller längre om du inte är otålig)

sila av det du tänker dricka för tillfället och värm till ca 80 grader, tillsätt
minst 1 msk honung (gärna mer om du tycker om det söta...) och
en skvätt whisky (om du inte ska ut o köra bil eller så....)

drick det hela så varmt som möjligt....om man inte blir frisk mår man iallafall lite bättre under tiden...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Kari

Ingefära, lime, honung & virre är ju så gottsom det är, tänk då detta ihop!! Men det där citrongräset... Nja...

*undra om jag ändå inte har lite ont i halsen iaf...*  ;) *host host*

---

Annars är ju päron"cognac" gott... ;D Nån som har hemma? *host host*


Andreas

Vad är det för fel på citrongräs? Jag har aldrig provat i en dryck men det låter inte alls fel.

Citat från: Tracey skrivet 2007-09-27 15:10
Det där har jag alltid funderat över: Hur kommer det sig att många huskurer mot halsont inkluderar pressad citron? Citron är ju ganska frätande och uttorkande; är det egentligen så bra för halsen..?


Kan det möjligen bero på att man tror att citron är bakteriedödande? Och citron innehåller ju även c-vitamin vilket sägs vara bra mot förkylning.

Många huskurer mot halsont verkar baseras på whisky i större eller mindre utsträckning och även min, jag brukar gurgla 56-procentig whisky, det lindrar. Jag inbillar mig att ju längre whiskyn är i halsen desto bättre.
Den som inte frågar får inga svar.

JoJo

Citat från: Andreas skrivet 2008-09-18 07:37
Många huskurer mot halsont verkar baseras på whisky i större eller mindre utsträckning och även min, jag brukar gurgla 56-procentig whisky, det lindrar. Jag inbillar mig att ju längre whiskyn är i halsen desto bättre.


Jag brukar gurgla riktigt riktigt salt vatten i några omgångar. Efteråt dricker jag whisky utan att gurgla den. :)

scrollan

Päroncognac mot hosta?! Ja om inte annat blir det ju lite roligare att hosta. Jag har hemma ;)

agnetasch

Vitlök ska ju vara desinficerande o bra mot halsont, men hur får man det i sig? Gör man som med lilla nubben o har en klyfta på ett snöre i halsen? Eller pressar man lite vitlök i ett glas varm whisky med honung o försöker dricka utan att kräkas. Hur gör man?

Hasse

Vitlök på ett snöre i halsen var en kreativ idé! Annars kan man kanske försöka gurgla pressad vitlök?   :D

Glass är väl bra mot halsont? Jag vill minnas att det ordineras åtminstone till barn. Men det är kanske med glassen som med alkoholen, att egentligen blir man inte så speciellt mycket friskare, men det blir betydligt roligare att ha ont i halsen.

ena

vitlöksglass kanske?? :D

annars finns det de som finhackar vitlöken och äter på knäckebröd, jag har inte lycktas förmå mig till det....
man kan prova allt -minst en gång!!;)

agnetasch

Aha; vitlöks- o whiskysorbet! Sötad med honung. Yes!

Någon som har ont i halsen? ::)

Andreas

Jo tyvärr, det betyder nog otur att skriva om halsont. Dan efter jag skrev ovanstående, dvs igår, började jag känna av min hals och idag är det inte alls bra. :(

Kul att se alla intressanta tips men jag inbillar mig fortfarande att whisky är det enda raka eftersom det verkar fydubbelt; det river i halsen och lindrar, man blir gladare, alla bakterier dör och det värmer. Päroncognac kanske kan fylla nästan samma funktion som whisky fast då gäller det att den inte är för alkoholsvag. :)

På tal om att värma och döda förresten, ingen som tror på chilipeppar?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Chili? Ja, varför inte? Den "bränner" ju nervändar o registreras som smärta. Kroppen känner ju tydligen bara en smärta i taget så du slipper det halsonda en stund i alla fall.

kryddburken

ett bra kenp mot RETHOSTA... Kolsyrat vatten! Ramlösa, Loka, eller vad du nu får tag på! Det hjälper verkligen!

Filippa

Det finns gurgelvatten med jod på apoteket som jag brukar använda vid ont i halsen, dock inte lika roligt som cognac eller whisky ?
Men ett annat bra förkylningstips är;
Pressa 2 apelsiner och en citron, pressa ner 1-3 vitlöksklyftor i juicen, hacka eller riv lite färsk ingefära ner i juicen och dutta i lite honung ( jag har inte provat med sprit men det funkar säkert :). Häll i dig och vitaminerna jagar bort basiluskerna ända ner i tårna !

Daddy-T

Kan intyga att whiskygurgling hjälper, hävde en förkylning så sent som för en vecka sedan.
Nöjer mig dock oftast med en whisky som håller 40%.

Använder alltid denna metod så fort det börjar göra ont i halsen, minst tre ggr om dagen och den påtänkta
förkylningen får aldrig fäste. Om någon övrig familjemedlem som inte får använda metoden insjuknar så är det
också att rekommendera att gurgla på för att säkerställa sin egen friskhet.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal