Recepttips för känsliga magar

Startat av crlhrv, 2007-09-27 11:05

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

Tänkte bjuda en kompis på middag, grejen är att hon har väldigt känslig mage för tillfället, ev. är det magkatarr. Någon som har tips på skonsamma recept som ändå är är ordentlig mat? Endast kokta grönsaker och ris känns lite halvtråkigt.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kari

2007-09-27 11:38 #1 Last Edit: 2007-09-27 11:42 by elka
Oj, knepigt, det första jag kommer på är fisk i ugn, Torsk, Forell eller Lax på bädd av harry kuvert och någon mer färg stark grönsak. Fågel kokt eller i ugn är snällt också.

Salt i mängder, starka kryddor och fett som smör, grädde kommer inte på fråga. Olja funkar bra för mig.

Potatis och ris är bra för magen precis som dom är rakt uppochner i kokt form.

En klar kyckling soppa med rotsaker är ju en klassiker som smakar mer än gott!

Ring annrs till mag och tarm kliniken på sjukan och be om hjälp?

Lycka till! Kom ihåg att posta en bild sen på maten!

agnetasch

Kokt spätta eller fiskfärs med vitvinssås,pressad potatis o kokta ärtor.
Kycklingfrikassé med citronsmak (citron är ofta bra vid magproblem) ris o kokta minimorötter.
Kalv-eller blandfärs stekt i form (=ingen stekyta) pasta o en mild tomatsås (kanske finns färdig,späd med creme fraiche)
Man kan ha ett fat med råa grönsaker var för sig så kan den "magklene" ta för sig vad hon tål.
Festlig inledning; ett fräsande glas Samarin ;)

crlhrv

Tack så mycket båda två! Det har gett mig lite idéer som jag får återkomma till.. samarin i champagneglas är ju en suverän fördrink!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kari

Jo det där med drinkar.. För mig så funkar ren okryddad sprit bäst. Psykiskt eller inte vet ja inte  ;D
Kanske har med mängden att göra, öl och vin tar mer plats??

Samarin är rena döden tycker min kista. (hehe)

agnetasch

Whisky!!Förebygga,lindra,bota.Utspädd whisky med en påse Samarin=skotsk champagne ;)

Kari

Citat från: agnetasch skrivet 2007-09-27 12:15
Whisky!!Förebygga,lindra,bota.Utspädd whisky med en påse Samarin=skotsk champagne ;)



*asg*

Andreas

Vad är det som gör just potatis, ris, råa grönsaker och fisk så skonsamt för magen?

Eller om man vänder på det - vad är det som inte är skonsamt i magen i annat?
Den som inte frågar får inga svar.

Anso

Citat från: crlhrv skrivet 2007-09-27 11:55
Tack så mycket båda två! Det har gett mig lite idéer som jag får återkomma till.. samarin i champagneglas är ju en suverän fördrink!

Jag har samma problem, men har läst att man ska ta det efter maten annars är det kontraproduktivt. Så som longdrink efter maten passar det bra ;)

agnetasch

Andreas: råa grönsaker är inte så bra för en känslig mage,möjligtvis gurka,isbergssallad o majs kan gå bra på ett grönsaksfat. Potatis kan vara si eller så,det är oftast tolererat vid födoämnesallergier; det sista o enda man tål är kokt älgkött o kokt potatis.
Känsliga magar är väldigt individuella men oftast tål man kokt o ungsbakad mat bättre än stekt p.g.a den irriterande stekytan.Men sedan är ju livsmedelsvalet viktigt också,det spelar ju ingen roll om du kokar vitkål,den blir ingen dietmat för det.
Oftast är det proteinrik mat man klarar bäst;fisk,kött, ägg o filprodukter.Inte för mycket fett o socker.Eller ökända gasbildare som ärtor, bönor, kål o paprika.
Så...fisk i sig är ingen dietmat om den inte är skonsamt tillagad, friterad spätta med remouladsås skulle t.ex inte lindra en magkatarr. Men som sagt det är mycket individuellt. 

crlhrv

jag kan ju meddela att det inte blev något med middagen, jag var tvungen att åka iväg på en grej. mycket tänkvärda tips, jag har aldrig haft något problem med min mage och inte behövt ha koll, men nu vet man ju lite NÄR det väl händer.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal