Hjälp!!! Med förslag på nya trevliga förrättsrecept.

Startat av roffekock, 2007-09-12 19:06

Föregående ämne - Nästa ämne

roffekock

Jag behöver nya trevliga förrättsrecept.
Tänk på att dom måste kunna förberedas i god tid. Alltså inga a la minut upplägg. ;)
Matforum är bäst

Kari

Ut ur kylen & in i mun? Ge oss någon ledtråd!
Hur mycket gäster? Ålder? Budget? Inne eller ute fest? Vad blir det till varmrätt? När ska vi komma?  ;)

roffekock

Rätt ideé. Mellan 25-150 pers. Ålder=affärsmän. Budget=40-60 kr.Innemiddag alltid. Varmrätt = ofta vilt i någon form mest kött. Eller Helstekt Oxfilé murkelsås,potatiskroketter el rotfruktsgratäng (urtråkigt men affärsmän tror att dom har ätit ståndsmässigt när dom tryckt denna goja) eller jag ska säga beställaren. Jag menar att denna förätt bör kunna funka att transporteras alltså i cateringsammanhang.

Försök att erbjuda dessa gubbs tex. Kokt Kalv med pepparotsås som jag tycker är en höjdare. Tvärnobben.
Nackdelen med att jobba som jag gör är att jag är ensam kock och då har man ingen att bolla mot.Därför hade jag hoppats på er support ni är ju många kloka människor här i gruppen.
Matforum är bäst

Anne

Anne's Food - min matblogg

roffekock

Ja du. Vi brukar ha en del olika sallader typ gravlax,räk mm. Smördegsinb. Gravlax. Överbakade soppor. Olika former av toast. Paté m cumberland. En sak vi ofta har är en laxbakelse som är väldigt poppis men jag spyr på den snart ger en bild så du kan kolla vad det rör sig om.
Matforum är bäst

Kari

Wow! Visar bilden tolv förrätter? Stora som 17! Gubbsen stora i maten? Avser budeten 40-60kr för hela middagen eller bara förrätten?

roffekock

Priset avser förätt.
Elka du tror det inte men det finns dom som efter en sådan bakelse trycker 400 gr oxfilé.
Matforum är bäst

Fredrik Goldhahn

ojojoj...en sådan där och sedan är man proppmätt...gör den hälften så stor...eller skala av lite till förresten och den är fortfarande väldigt prisvärd för 60 kr.
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Kari

Här kommer två matiga förrätter som förslag, har Du tillgång till att värma på plats?

Varm & krämig bytta med småpotatis i kvartar och kallrökt lax i strimlor i storlek som potatisen varvat i portionsskålar toppade med rejäl klick matlagnings yoggi och salt och någon fin färsk ört. Sen sticker Du ned en rejäl trekantig bit med lagrad västerbotten så den fortfarande syns, varv med pepparkvarnen(svartpeppar) och in i ugnen med folie på.
Av med folien och värm på till osten fått färg servera med en delad rädisa som färgklick.
Borde inte ta mer än 5min på 250-300grader och håller värmen bra för ev sena gäster.
Rädisan fungerar kanon mot den rökta som nu smittat ner allt i skålen.

Utan möjlighet att värma på plats? Lax kebab med samma grejer i lindat i tunnbröd Du skurit i trekanter som får bo i tidningspapper. Istället för osten kör Du med lite mer Yoggi och rädisor i kletet. Purjo funkar bra istället om man vill ersätta rädiorna. Toppa med en skivad rädisa och lite dillkvist.

Kan detta passa? Eller blir det för ofint för slipsfolk?

Gör inte för stora för detta mättar rätt bra. Syran i yoggin gör att dessa håller flera dagar.

Kari

Matlagningsyoghurt brukar vara snällare mot magen än Creme Fraische, därför yoggi. Kör med den som är ca10% på hink, Lindvalls heter den.

---

Annars är kryddsill lite från förr, inte alltid så lätt att hitta hela kryddsillar och stycka själv men det är mödan värt!

Kall eller varm potatis, gräslök eller sommarlök och yoghurten igen. Knäckbröd är ett måste till. Så får gubbsen igång konversationen snabbt med hjälp av lämpligt kryddat brännvin och ölen får vi inte glömma. Lite mer klirr i kassan för Dig å?  ;)

Eller gubbröra som alltid går hem?

agnetasch

Eller gumröra där du byter ut ansjovisen mot rökt lax (gärna med skurtrasa till = mjukt tunnbröd)

Andreas

Citat från: roffekock skrivet 2007-09-14 11:52
Elka du tror det inte men det finns dom som efter en sådan bakelse trycker 400 gr oxfilé.


Jag är nog en av dem som skulle klara det. Det är trevligt med mycket mat, fast man blir förstås lite stinn av alltför mycket. :)

Men varför så mycket tal om lax i den här tråden? Lax är visserligen en jättegod fisk, men det måste väl ändå vara en av våra minst spännande råvaror, varenda affär skänker ju i princip bort lax i parti och minut till alla som vill ha. Nog är det väl oerhört mycket roligare med röding, harr eller aborre..?

Rent generellt när jag själv är ute och äter så väljer jag helst rätter som innehåller nån lite ovanligare råvara som man kanske inte får tag i så alldeles lätt till hemmaköket.

Har du exempelvis provat göra nån förrätt med björn, vildand, kängru eller bison? Eller varför inte den rökta buffelmozzarella du talar så väl om? Eller kanske nån lite ovanligare svamp?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Potatispaté med några skivor rökt vilt;vildsvin, hjort,rådjur....
Gås/kycklinglevermousse med syltade moreller(eller tunnskivad syltad asiagurka) på eller ihop med stekt brödskiva.
Äggstanning i skiva el liten form,dekorerad med rökta fiskar (vågar inte nämna någon)

Kari

Citat från: Andreas skrivet 2007-09-16 11:30
Men varför så mycket tal om lax i den här tråden? Lax är visserligen en jättegod fisk...


Jaa säg det, lax är ju faktiskt billigare torsk och känns rätt lyxigt ändå? Mindre kontroversiellt än björn, kängru mm

Jag skulle gå på det lite ovanligare om jag var matgäst men som "kock" känns det marigt att överträffa/matcha med exklusiv varmrätt när paté/sufflé/special ligger i magen...?

Lax kanske inte är så dumt ändå?  ;)


Agneta: Moreller, asiagurka vad är det? Roligare att fråga Dig än Googla!!   ;D




agnetasch

Moreller är små plommon (som växer inne hos grannen när det är plommonår) det blir som om man syltar gröna tomater fast godare. Asiagurka är en stor vit gurka. Jag vill minnas att det var vanligt med syltad asiagurka i Danmark. I brist på asiagurka brukar jag sylta gul squash.

Andreas

Elka: (Kan du inte ta och redigera till den där citatrutan lite, den ser för eländig ut - flytta om och kopiera quote-blocken.) Nämen lax lyxigt, kan verkligen något som är så billigt och vanligt kallas lyxigt?

Jag håller inte med om att varmrätten nödvändigtvis skall vara mer spännande än förrätten - får jag välja så kör jag hellre ett säkert kort på varmrätten som ju är en större portion och så kan man prova nåt nytt och lite osäkert och spännande som förrätt.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

FÖRLÅT,jag informerade fel; moreller är körsbär (såna har vi inte längre,p.g.a. Gudrun) Det jag menar är mirabeller små gul/röda plommon.Jag upptäckte felet när jag kollade vad tyska ALDI-butikerna hade för extrapriser; där hittade jag en burk mirabeller för under tio kronor.

smakakarin

En klassisk tomatbrushetta är också enkel och mycket god. Eventuellt någon annan variant av brushetta med ruccola, parma och färskost med pesto kanske?

Anne

Jag gjorde goda snittar på hembakat surdegsbröd med serranoskinka, camembert och färska fikon. Super med nåt blad ruccola också, men det glömde jag köpa den här gången...



ttt
Anne's Food - min matblogg

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal