Bokrean - dina bästa tips

Startat av johannao, 2008-02-26 16:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Marcusmackan

2009-03-04 15:10 #20 Last Edit: 2009-03-04 15:28 by Marcusmackan
Citat från: Andreas skrivet 2009-02-24 19:33
Anne: Brödböcker är intressant, hur såg Brödglädje ut?

Mickan: Anna Bergenström är duktig, har du hunnit bläddra något i Under valnötsträdet, är du nöjd? (På tal om Anna så, lokaltidningen frågade olika kändisar om bokreatips och Lena Adelsohn Liljeroth nämnde då "Annas örtagård".)

Andreas: Vilken tidning såg du boktipsen i? Aftonbladet hade kändisbokreaktips med många matböcker på listorna men inget om Lena och en kokbok. Kul att kulturministern faktiskt vågar tipsa om en kokbok tycker jag!

Andreas

Västerbottens-kuriren, se nedan, hade faktiskt kvar tidningen. Och nu när jag läser vad som står innan själva tipsen lite noggrannare ser jag att det är bokhandlarna som bett kändisar om boktips.

Sökte lite mer på detta och hittade artikeln "Tv-reklam ska sälja bokrean" http://www.svb.se/Nyheter/2009/177702 där det står "En halv miljon kronor har de stora förlagen och bokhandelskedjorna satsat i en kampanj för att få fart på 2009 års bokrea. Det blir reklam i TV4 och en pr-kampanj som ska få kändisar exponerade i medierna." så jag antar att det är från denna kampanj Lena Adelsohn Liljeroths tips egentligen kommer..?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Åkerbloms i Umeå (Bokia) har nu tag 2 bokreaböcker betala för 1 fram till lördag.

Kikade både på Streetfood och på Det franska lantköket men det fanns men ganska många ex. kvar, kanske blir det köp om det blir ännu billigare sen. En annan bok det också fanns ganska många ex av var "Mellan hjortron och oliver" av Tessa Kiros, den verkade småtrevlig och är också en bok jag kan tänka mig att kika mer på vid ytterligare rea. Och på tal om många, "Med smak för Italien" av Glenn Strömberg kan inte ha sålt bra, jösses vad många exemplar det fanns av den i butiken...

Jo, jag handlade också, "Under Valnötsträdet" av Anna & Fanny Bergenström samt "Karin Franssons sju årstider" för totalsumman 149:- dvs 74,50:- per bok och de är de definitivt värda!
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Ha! Nu vet jag vad som händer med alla exemplar av "Med smak för Italien" av Glenn Strömberg - var på Åkerbloms igår där de har hektorea på böcker, allt kostar 3,95 hektot. Den som handlar mer än 20 hekto böcker får välja en gratis bok på köpet och bland dem fanns "Med smak för Italien" av Glenn Strömberg. Jag har alltså ett eget exemplar nu. Dessvärre ser boken nästan ut att innehålla fler bilder på Glenn Strömberg än vad den innehåller recept.  :-\

Köpte följande:
¤ "Streetfood" av Marcus Samuelsson - 6 hekto - 24:-
¤ "Köp hem 5" från Allt om mat - 6 hekto - 24:-
¤ "Fedons grekiska" av Fedon Lindberg - 9 hekto - 36:-

Förhoppningsvis ska de väl ge lite middagsinspiration de där dagarna man inte kan komma på vad sjuttsingen man ska äta.
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Nu har jag beställt lite böcker på årets bokrea. Bara kokböcker blev det, vilken skräll...eller inte. Alltihop för 438 kr. Helt OK tycker jag. Är det någon som har dessa? Jag har ingen aning om kvalitet osv på dem men jag är GLAD ändå!  ;D

En handbok : cognac
av Eriksson, Roland
ISBN 9789185329601 
Fru Blomqvists matbok
av Gustafsson, Lars / Blomqvist, Agneta
ISBN 9789173532457 
Hoddorna : recept och fiskehistorier från Malmö
av Rooth, Hans / Stone, Lage
ISBN 9789171307873 
Icehotel : mat och upplevelser i Jukkasjärvi
av Jansson, Lars Magnus / Petterson, Lars
ISBN 9789178431786 
Järnspisar, hackekorv & tabberas : mat, smak & tradition i Astrid Lindgrens värld
av Lager, Göran
ISBN 9789188858597 
Sicilien : en kulinarisk resa
av Mattenberger, Matthias / Di Bennardo, Giovanni
ISBN 9789185755073
Smaka på Småland
av Algotsson, Stina / Wikström, Lenamarie
ISBN 9789188238610
Vårt Svenska Matarv : En Kärleksförklaring
av Föreningen Årets Kock/ Flygt, Torbjörn/ Lewander, Annica/ Hermansson, Marie
ISBN 9789178431731 

Andreas

Det var många titlar jag inte känner igen, var beställde du ifrån?

Jag var en snabbsväng på bokrean i morse men blev inte uppspelt och köpte inget. Det känns mycket samma år efter år, Mannerströms Husmanskost för 129:- är ett bra köp men den har jag ju redan och tar aldrig lagret slut? Och så är där tvkockar hundra på dussinet: Saras kök, Tinas kök, Niklas smaker, Hemma hos Jamie, Nigella Express och förstås Per Morbergs bok som jag hittar i jättetravar på flera ställen, den sistnämnda kommer de nog att bli tvungna att ge bort när rean är slut på samma sätt som med Strömbergs bok förra året.

Stora vegetariska kokboken bläddrade jag i, vore kul med en riktigt bra helvegetarisk kokbok de dagar man vill äta vegetariskt, men denna föll jag inte för.
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Jag har beställt från Bokus - som ska hämtas idag!  ;D
Det var just det som jag tyckte var lite kul - att det fanns lite andra böcker än alla dessa "kock-kokböcker". Som sagt jag vet inte hur dem är ännu. Jag återkommer!

Mickan

När det gäller kokböcker har jag köpt ett gäng på årets rea.

Morbergs bok för att papperskvalité och bilder ätr så underbara. Klassiska recept som man redan har kanske men presentationen är så härlig.

Lingströms Sommarmat för att han är min idol och för att det är perfekt med många enkla sommarrecept i en bok. Man kan ha den liggandes på balkongbordet och bläddra innan man sticker till affären.

Från jord till bord med sin fina kombination av fräscha recept och odlingstips. Råvaran i centrum för enkla men annorlunda rätter.

Nu tappade jag titeln men en bok av matskribenten på Mad og Bolig som jag brukar passa på att köpa när jag är i Danmark.

Video meliora proboque deteriora sequor

CII

Citat från: Mickan skrivet 2010-03-03 09:48
Lingströms Sommarmat för att han är min idol och för att det är perfekt med många enkla sommarrecept i en bok. Man kan ha den liggandes på balkongbordet och bläddra innan man sticker till affären.

Den köpte jag inför förra sommaren och lagade mycket ur, det fanns många recept som var enkla och snabba, men mycket goda. Kan rekommenderas.

Mickan

Nu är jag hemma och kan säga att den i original danska boken heter "Köksfröjder året om" och är skriven av Christa Alstrup. Underbar...
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Citat från: Mickan skrivet 2010-03-03 09:48
Morbergs bok för att papperskvalité och bilder ätr så underbara. Klassiska recept som man redan har kanske men presentationen är så härlig.


Där ser man, jag som inte ens bläddrade i den eftersom jag kände mig så less på alla tvkockar. Innehåller hans bok bara klassiska recept eller hittar du något mer ovanligt?
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Klassiska är dom allt men kanske är det blandningen som lockar mig allra mest. Klappgröt på en sida och oxsvanssoppa på en annan. Cironsorbet förväntar man sig inte att hitta i alla. Extra kul med historierna och kommentarerna. Jag tillhör också gruppen som tröttnat på svenska TV-kockar och enbart saknar Nils-Emil. Trots detta ångrar jag inte mitt köp. Kul att läsa om honom också för han är en fantastisk skådespelare och yrkesman.
Video meliora proboque deteriora sequor

annamaria

Nu går det att förhandsbeställa årets Bokrea. Har precis beställt 4 kokböcker  ;D. Jag får snart flytta ut i "lilla huset" säger min kärlek, får inte plats för alla kokböcker.

Andreas

Du vill inte berätta vilka 4 du beställt..?  :)
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Jag har ingen aning hur dem är men kok/bakböcker kan väl aldrig bli fel?  ;D

1 9171958606 BRAW, ANNA:BRÖDGLÄDJE MJUKB Häftad 69 kr

1 9137132288 LÄCKBERG, CAMILLA:SMAKER FR Inbunden 89 kr

1 9137134132 WRETMAN, TORE:SMÖRGÅSBORDET Kartonnage 75 kr

1 9137131702 WRETMAN, TORE:SVENSK HUSMAN Inbunden 79 kr



 
 


Andreas

Aha! Själv slog jag till på "Klassisk kinesisk kobok av Yan-Kit So för 129:- och "Det vegetariska köket" av Lotta Brinck och Nisse Petersson för 69:-
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Jag köper inte en enda bok på rean i år. Lånade ett helt gäng av min morbror och hans fru i söndags så jag har litteratur!
Video meliora proboque deteriora sequor

annamaria

Citat från: Mickan skrivet 2011-02-25 19:55
Jag köper inte en enda bok på rean i år. Lånade ett helt gäng av min morbror och hans fru i söndags så jag har litteratur!


Jag måste lixom få äga dem... ;D

Mickan

Citat från: annamaria skrivet 2011-02-26 10:07
Jag måste lixom få äga dem... ;D


Jag har varit likadan men nu bryr jag mig mindre. Får väl skaffa dem om jag verkligen gillar dem.
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Efter att ha följt utbudet av matböcker på bokrean några år tycker jag mycket kommer igen år från år och att det är många skräptitlar. Men igår köpte jag i alla fall tjocka och snyggt dotterillustrerade "Sött, sweet, dulce" av Anna Bergenström för halva reapriset dvs 74,50:-. Det brukar alltid gå att hitta bra recept i Anna Bergenströms böcker.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal