Björnkött

Startat av Hcore, 2008-11-19 08:41

Föregående ämne - Nästa ämne

Hcore

Vet inte om detta är rätt forumdel att fråga i, men någon moderator får flytta tråden om den ligger på fel ställe.

Ska ha inflyttningsfest den 13 december och tänkte bjuda dom närmaste vännerna på lite mat innan festen. Tänkte testa att tillaga lite björnkött/björnstek. Någon som vet vart man kan köpa björnkött i Stockholmsområdet? Jag har koll på att kilopriset ligger på mellan 600-800kr, men det skrämmer mig ej.

Andreas

Var får man tag i björnkött, bra fråga. Jag hade nog tittat och frågat i nån matvarubutik med lite finare sortiment, butiker med servicekänsla brukar kunna ta hem det mesta. Men annars så:

¤ Polarica i Haparanda har björnstek, björnbog och björnfilé i sitt storkökssortiment. Deras älg- och renskav finns väl i nästan varenda butik, kanske går det att få tag i björnkött den vägen om man talar med nån frysansvarig i sin affär? Alternativt om man känner nån som jobbar på restaurang... http://www.polarica.com/se/storkok_sortiment/vilt.asp

¤ Seafood supply Sweden med kontor i Stockholm har förresten Polaricas björnsortiment. Förmodligen säljer de inte direkt till privatpersoner men man kan ju alltid fråga. http://www.seafoodsupply.se

¤ Lilla Norrland med butik Hammarby sjöstad säljer rökt skivad björnstek (1290 kr kilot) och björngrytbitar (549:- kr kilot). Fri hemkörning vid beställning över 1000 kronor. http://www.lillanorrland.se

¤ Bra mycket billigare är det hos EG Vilt i Vilhelmina, de har ett fryssortment med björngrytbitar (185:- kr kilot), björnköttfärs, björnstek och björnfilé (600:- kr kilot). Ringer man och ber dem packa in i en frigolitlåda borde det inte vara nåt problem med frakten. http://www.egvilt.se/page3.html

¤ Är man ute efter lite större mängd björnkött så har Viltpoolen i Öjebyn hel eller kvartad björn i sitt restaurangsortiment under säsong. http://www.viltpoolen.com/produkter.php?kategori=5&lang=se#product-list

Att äta rovdjur är lite speciellt. Jag minns faktiskt inte om jag ätit björnkött nån gång. Någon som har och kan beskriva smaken?
Den som inte frågar får inga svar.

Ulf Stjernberg

Hej!

Sitter med en 3 kilos björnstek som jag funderar på att göra något med.

Helsteka tänkte jag väl göra men har någon nått tipps - erfarenhet av björn?

Sen verkar det viktigt att köttet kommer över 80 grader, är det för att dom är rovdjur?

Tacksam för alla förslag och ideer.

//Uffe

agnetasch

Björn kan väl ha trikiner, därav den höga temperaturen.

Ulf Stjernberg

Jo det tänkte jag ju först men björnen är ju testad för det, och fick ett ok. Kan det vara något annat?

Ulf Stjernberg

Annars funderar jag på att helsteka den och ta den till 75 grader och låta den vila till 78 grader.
Och sen skiva den efteråt och grilla på den på grillen med lite gott äppleträ - kan kanske funka :)


roffekock

2009-08-14 22:47 #6 Last Edit: 2009-08-14 22:52 by roffekock
Tänk på att köttet i sej är mycket grovfibrigt och och kompakt och behöver en eller två dagars marinering. (Viltmarinad +porter)
Köttet ska ha 80 grad, det ska stekas väl framför allt om det är stek. Det är inte fel att späcka en sådan här stek om du orkar och har ett späckjärn är tipset ta dej den tiden

Tänk på att du skär köttet tunt när du serverar det och glöm inte utjämningstemp min 30 min.

Storviltjägaresås, en god rödkålsallad och potatiskrokett färsk inlagd gurka och rönnbärsgele i päronhalvor

Lycka till

/rolf
Matforum är bäst

Hasse

Roffe, vill du ge oss receptet på storviltjägaresås?

roffekock

Kostar multum. ;D

Är nämligen en del av mej.

/rolf
Matforum är bäst

Hasse

Okej! Hoppas att jag någon gång får äran att smaka!    :)

roffekock

5 dl viltfond
2dl av viltmarinaden
2 msk finh. scarlottl.
1msk mortlad grönpeppar
Färsk timjan
Kantareller
1msk äppelcid vinä.
50 gr mörk choklad
reducerad vispgrädde efter samvete

Arbetsgång valfri.

/rolf
Matforum är bäst

agnetasch

Citat från: Ulf Stjernberg skrivet 2009-08-14 18:33
Jo det tänkte jag ju först men björnen är ju testad för det, och fick ett ok. Kan det vara något annat?
Men ett allmänt råd som att tillaga björnkött över 80° kan ju inte veta att just din björn är testad.Det är nog meningen att man ska ta det säkra för det osäkra.Egentligen testar man ju bara en liten bit på björnen så vem vet ;)

Ulf Stjernberg

Tack för alla svar! Jättebra! Tack så mycket.

Tack för receptet på såsen, den blir det garanterat till - gjorde en marinad igår kväll som den ligger och gottar sig i.
Skall ta och späcka det idag och låta det gotta till sig ytterliggare en dag eller två!

Sant att bara en del av björnen är testad så tar det säkra framför det osäkra.

Återkommer med smakrapport när den är uppäten! :D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal