Temperaturer - hur reglerar man värmen i grillen?

Startat av bryggens, 2008-03-30 16:39

Föregående ämne - Nästa ämne

BBQforever

När jag kör 50/50 metoden använder jag inte korgarna.Grillkol/Bricketer på halva grillyta, med eller utan folieform på andra halvan. När jag stänger alla ventilerna tar det ca 1 timme innan jag kan lägga på skyddet på grillen. Jag tror nog att anledningen kan  vara det  du skriver om  "out-of-round " jag har inga problem med att röken går ut i skarven.

Lindström

Skickade en förfrågan till Weber sverige igår om ventilationen på grillen. Som alltid är de riktigt raska och redan idag kom svaret:
"Om inte locket är ovalt ( vilket det inte ska va ) så kommer tätheten mellan lock och balja att bli bättre ju du grillar. Då kommer sot att ligga som en packning mellan lock och balja. Att det ryker mellan lock och balja när man har rökflis i är helt normalt."

Bara att BBQa på med andra ord.. inte mig emot :D

Per-Erik

Enl. vad jag uppfattat (på amerikanska grillsiter)  så bör man reglera värmen med det nedre spjället förr att inte låsa in ofröbrända gaser med köttet.

Har använt det och fått bra resultat, känns bra som om de blir mindre bittra röksmaker (kanske subjektivt...)

Stickan

Varför får jag inte upp temperaturen i min 57 cm weber kolgrill?
Har provat kolen på en sida och på båda sidor. Undre spjället fullt
öppet. Övre spjället öppet . Eller stängt. Efter en stund sjunker temperaturen
och kolen slocknar. Då får jag ta av locket för att kolen ska ta sej igen.
Senaste grillningen använde jag en hel påse (2,5kg). Lägger kolen på var sida.

Andreas

Det låter ju som om ventilationen genom övre spjället inte räcker till, har du provat glänta ett par cm på locket? Antar det också är en fråga om mängd kol du använder hur mycket syre som behövs, du kanske har i för mycket kol?
Den som inte frågar får inga svar.

Stiickan

Har inte testat  att glänta lite på locket. Ska prova detta.
Tack för tipset.
Har inte provat med briketter. Kanske vore värt ett försök.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal