Bra och dåliga och onödiga förpackningar

Startat av Andreas, 2007-09-05 08:58

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Ibland hör man klagomål på dåliga och onödiga förpackningar, men jag har själv inte märkt så mycket av det och det måste ju betyda att de flesta ändå är bra..?

Häromdagen stötte jag dock på något som kändes onödigt - ett vitt 20-grams plasttråg i Lithells chorizoförpackning, visst hade det räckt med bara plasten?

Vad tycker ni andra, är de flesta förpackningar bra och stöter ni ofta på onödigt förpackningsmateriel?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Kors,jag skulle precis starta egen tråd o klaga på en förpackning!
ÅSENS Gammeldags lantmjölk hittade jag i butiken igår o måste ju bara testa som kaffemjölk. Det är en plastdunk med mycket info på sig;sedvanlig innehållsförteckning+att mjölken är lågpastöriserad o ej homogeniserad.Men inte ett ord om hur mycket mjölk det är i förpackningen.Ska vi vara så vana vid olika mjölkförpackningar att vi med en snabb blick ska kunna avgöra mängden?Men det är inte så lätt när det gäller en dunk,det är ingen vanlig mjölkförpackning.Svagt.

Andreas

Ja det var knasigt, har du kommit fram till hur mycket dunken rymmer än?

Varför väljer man att paketera sin mjölk i plastdunk istället för i brik? Är det nåt retursystem på dunken?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

I många länder används inte tetra till mjölk, t ex i England. Kanske är det dags att sluta ge Rausing mer pengar och satsa på återvinningsbar plast istället.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kari

En bra förpackning som jag tycker är mjölken på Lidl med skruvkork. Färre olyckor i kylen och fräschare produkt.

Annars tycker jag glas är trevligt men hur det står sig i miljöfrågan vet jag inte.

agnetasch

Jag fick gå in på Skånemejeriers hemsida för att se hur mycket mjölk dunken rymde:"Åsens mjölk säljs i en tvåliters plastdunk"var allt man berättade.När jag hamnade på Cint har dom konstigt nog mer besked att ge:"Åsens mjölk, Kågeröds mejeri.Är ej homogeniserad och säljs i 2 liters dunk av miljövänlig plast"Så den dunken ska man tydligen låta gå till återvinning med gott samvete.
Naturligtvis mailade jag till Skånemejerier o påtalade den dåliga märkningen(nej,lärarn,jag ringde inte) o förväntar mig ett litet erkännande för min uppmärksamhet,en mjölkko eller nåt.


Andreas

Calle: fast jag vet inte om återvinningsbar plast är så smidigt i jämförelse med brik - att förvara tomma plastförpackningar är ju så skrymmande!

Elka: jaså Lidl har skruvkork på mjölken... vad är det för mejeri som gör den mjölken?

Agneta: tack för uppgifterna, fick du nåt svar på ditt mail eller hade det kanske varit bättre att ringa? ;)

Här nedan är bild på nåt som jag tycker är dumt - en folieform till en paj som värms i micro till 99,5% och för den delen finns det pappersaktiga formar som tål vanlig ugn.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jag fick minsann svar från Skånemejerier:

Hej Agneta!
Vi har gjort en ny förpackningsetiektt till Åsens mjölk och i samband med detta så har man helt missat sätta ut innehållsmängden. Detta kommer att åtgärdas så fort det bara är möjligt. Dunken innehåller 2 liter.
mvh Jörgen

Jaha,min kossa då?

Kari

Citat från: Andreas skrivet 2007-09-07 18:39
klipp

Elka: jaså Lidl har skruvkork på mjölken... vad är det för mejeri som gör den mjölken?

klipp


Närproducerat i Tyskland...  ;) Milbona är mejeriet.

agnetasch

Citat från: agnetasch skrivet 2007-09-07 19:38
Vi har gjort en ny förpackningsetiektt till Åsens mjölk och i samband med detta så har man helt missat sätta ut innehållsmängden. Detta kommer att åtgärdas så fort det bara är möjligt.

Hahahaha,har ni sett vad han egentligen skriver?
"VI har gjort" (=nåt bra) men "MAN har missat" (=nåt dåligt) Hoppas nu att det är VI som ska åtgärda felet o inte MAN ;D

crlhrv

Findus fiskpinnar som säljs i 30-pack innehåller två stycken 15-pack kartonger inuti en större kartong. Larvigt och fruktansvärt onödigt!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

crlhrv

Hittade en annan bild i gömmorna.. På ICA Kvantum kan man köpa pinjenötter på burk. Jag vet inte men vad man ska tycka.. Det är kanske hugget som stucket mellan vanliga plastpåsar som de "brukar" säljas i och en aluminiumburk?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Agneta: Skånemejeriers talesman är hal som en ål.

Calle: Men nog måste en aluminiumburk vara en dålig förpackning för nötter - dels går det väl åt mer energi till att tillverka en (även återvunnen) aluminiumburk än en plastpåse och dels väger den mer vid transport. Nån borde egentligen maila tillverkaren och fråga hur de resonerade när de valde sin förpackning.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Citat från: Andreas skrivet 2007-09-18 08:39
Agneta: Skånemejeriers talesman är hal som en ål.

Calle: Men nog måste en aluminiumburk vara en dålig förpackning för nötter - dels går det väl åt mer energi till att tillverka en (även återvunnen) aluminiumburk än en plastpåse och dels väger den mer vid transport. Nån borde egentligen maila tillverkaren och fråga hur de resonerade när de valde sin förpackning.


Är det vacuum i pinjeburken? Pyser det något när man öppnar den?
Någon som vet fakta på plast kontra aluminium ur ett ekonomiskt/energi/återvinn/hela det perspektivet?


crlhrv

Elka: nej jag uppfattade det inte som vakuum el. övertryck då alla burkar var väldigt buckliga och kändes väldigt tunna.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Tunna är i och för sig bra = mindre vikt och materiel. Hur full var burken förresten, utnyttjades hela utrymmet till nötter eller var där massa luft?
Den som inte frågar får inga svar.

Fredrik Goldhahn

Boudelle (stavningen nu igen?...) har slopat sina 3,3 kg's burkar i plåt och satsat på platta, vacuumförpackade bönor mm...materialet är plast med någon typ av folie på insidan. Är säker mindre miljöfarligt och mindre skrymmande vid frakt framför allt...
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

crlhrv

Andreas: ja alltså.. kanske (högst?) 1/3 av burkens volym var nötter. Jag kollade inte vikt och så vidare men har jag vägarna förbi där igen så ska jag göra det. 
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Hasse

"Upp-och-ned-flaskorna" är ett exempel på en riktigt bra uppfinning, tycker jag. Inget kladd och det är lätt att få ut det sista ur flaskan. Senapen på bilden håller väl inte samma klass som de dyrare sorterna, men är helt OK. 18:90 på ICA.

crlhrv

Hasse: jag gillar också uppochned-flaskorna! Smör med rapsolja och speciellt honung är ju perfekt.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal