Köper du danskt griskött?

Startat av roffekock, 2009-05-28 09:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Shanta

Ärligt talat, är det någon som inte visste att det är såhär? Stör mig något enormt på dubbelmoralen som många har (inte nödvändigtvis i just den här tråden, utan mer i allmänhet).

"Jag bryr mig om djur. Jag köper ekologisk mjölk. Kossor är snälla. Kycklingen har det kanske inte så bra.. Men den är ju så billig!"

Varför är det bara vissa djur som förtjänar att ha det bra? För väldigt många som påstår sig vilja att djuren ska ha det bra så verkar värderingarna vara som bortblåsta så fort man kommer in i matbutiken.

"Va, har danska grisar det så illa? Det hade jag ingen aaaning om.. Men det var ju extrapris!"

Problemet tror jag är att många har fått för sig att det måste vara kött till alla måltider, annars är den inte komplett. Då är det klart att det måste vara billigt, och då kan jag förstå att den billigaste fläskfilen verkar väldigt lockande. Tänk om man kunde dra ner på köttkonsumptionen till kanske 2-3 gånger i veckan, och satsa på kvalitet istället. Gott för både magen, miljön och själen! Kött är lyx, det är något vi borde få innött oftare..

Och slutsats angående dubbelmoralen: Köp så mycket dansk fläskfile du vill, men sluta åtminstone hymla med prioriteringarna. Du kanske vill att djur ska ha det bra, men inte sålänge det lämnar spår i plånboken..

Morsan

Jag åt det godaste fläskkötet någonsin på Smaklust:
http://desbonsvins.wordpress.com/2009/08/23/livet-ar-hart/

Det frälste mig iaf. Aldrig mer djurplågar-gris.

Fröken Dill

Nix, jag har slutat med danskt griskött. Det var ändå inte särskilt gott. Helst vill jag ha närproducerat, ekologiskt griskött. Skebo kött är mitt favoritställe för köp av griskött.
Hälsar fröken Dill

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal