Vem vet nåt om grisfötter?

Startat av Andreas, 2008-12-19 08:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Jag har ätit både det ena och det andra, men nåt som jag aldrig ätit och som jag alltid tyckt låter spännande är grisfötter. Var får man tag i dem, finns de i den vanliga matbutiken, och hur lagar man till dem? Kanske hinner jag till denna jul...

Någon som brukar äta grisfötter, är det gott och hur mycket mat är det på en grisfot?
Den som inte frågar får inga svar.

Filippa

Jodå, grisfötter brukar finnas på bla ICA, i gelé. Det är inte så jättemycket mat - beror på hur noga man slickar benknotorna :-) och gott ? Jodå ! Smakar som gris gör mest tycker jag .

Dom som finns på affären i burk i gele behöver man inte tillaga alls.

agnetasch

Nej, inte är det mycket mat, mest skinn o brosk, men det är kul att sitta o gnafsa på dem :D 
Bäst är att köpa dom färdiga. Jag tog hem ett par råa grisfötter för ett tag sedan o misslyckades totalt; dom var ju HÅRIGA o hade som NAGLAR  :o Blääää. Jag försökte sve dom med en cigarettändare men då luktade det så illa så jag fick gå ut (o vädra resten av dagen) Till slut slängde jag dom i sjön till glädje för ålarna ;D
Jag rekommenderar starkt att köpa färdiga.

Andreas

Ah två som visste nåt, tack! Brukar ni äta grisfötter varje jul?

Filippa: På burk, alltså, hittar man dem på konservavdelningen eller är det kylkonserv? Hur stora burkar är det?

Agneta: Ajdå, fast roligt var det att höra om det. Och rekommenderar du starkt att köpa färdiga så blir jag ju extra sugen på att prova göra dem själv förstår du väl. :) Vilka fler steg är det i att tillaga dem själv förutom att få bort naglar och hår?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jag äter bara grisfötter när jag snubblar över en sån där burk som Filippa berättar om :D
Jag antar att det finns kokfärdiga grisfötter att köpa hos slaktaren om man vill göra från grunden. Har inte spanat efter några.
Vad jag hade tänkt göra med dom ratade grisfötterna vete fåglarna. Jag hade nåt dimmigt begrepp om att koka dom i ett par tre timmar o sedan låta dom kallna i sitt lummer (gele´)

franzzon

Grisfötter är ett måste på mitt julbord. Min farmor gjorde alltid sedan jag var liten och de var kanongoda. När hon gick bort försökte min mamma att koka dessa läckerheter, men det gjorde hon inte bra, så jag lärde mig själv :O)

Jag kokar alltid själv, blir godast. Jag får gratis direkt från slakteri, hur många jag vill. De är svedda (så att hår bortbränns), men inte alltid så bra. Då får man ta en gasolbrännare och bränna själv. Sedan sköljs och skrubbas de ordentligt.

Sedan lägger jag, enligt farmors recept, fötterna i saltlake i 24 timmar. Sedan är det dags att koka. salt, vitpepparkorn, kryddpepparkorn och lagerblad är de viktigaste kryddorna. Koka i ca 2 timmar och kyl snabbt. Lägg dem i burkar med en del av spadet. De håller sig i kylskåp i minst en vecka. De som inte äts upp fryser jag ner och tar fram när man blir sugen och då kan man också griljera eller panera och steka. Supergott!!!

Det bästa av allt är att jag får behålla mina grisfötter för mig själv, ingen annan vågar ens smaka :O)
Är en hockeytokig familjefar som jagar och fiskar mycket. Älskar att laga mat med nya recept.

Andreas

Ah tack så mycket för de jättebra anvisningarna Franzzon! Det här med att sve dem med gasolbrännare, blir inte själva huden svartbränd då eller är det inget problem?

Få se om jag får tag i några grisfötter, letade både vid konserver och färskvaror på Coop Forum idag utan att hitta något, kanske blir det bättre lycka på Ica Maxi till veckan...
Den som inte frågar får inga svar.

franzzon

Hehe. Man får sveda snabbt, annars blir det lätt bränt. Som tur är bränns hår bort på ett ögonblick. Jag har faktiskt rakat med rakhyvel också, det funkar, men är väldigt "pilligt". Jag har ett kok just nu, det luktar jul i huset, underbart!!! Julkänslan börjar infinna sig. Jag är baarnsligt förtjust i julen. Ett verkligt ljus i vintermörkret. Mina barn bakar pepparkakor också, det späder på lukterna och stämningen.
Är en hockeytokig familjefar som jagar och fiskar mycket. Älskar att laga mat med nya recept.

agnetasch

Jag köpte grisfötter på ICA Kvantum i Lerum. Dom är råa, delade o såg jättefina ut; inga naglar ;D Nu är jag på väg att lägga dom i saltlag för vidare behandling i morgon kväll. Gott!

Filippa

Finns i kyldisken i rund plastburk (ungefär som dom det finns räkor i ). Lycka till !

Andreas

Franzzon: Lätt bränt, som jag misstänkte alltså. Men den dag jag får tag i färska fötter som behöver svedas blir det nog brännare ändå, rakhyvel lät som lite överkurs. :)

Filippa: Ah då vet jag vad jag ska hålla utkik efter i alla fall, ska göra ett sista försök imorgon, sen ger jag upp, hittade inga på Ica Maxi.

Agneta: Fy så orättvist, du hittar och inte jag! :(

Om nån lyckas ta bilder på sina grisfötter så posta gärna så får jag se dem på bild åtminstone.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jag kokade mina grisfötter igår o blev så nöjd att jag ska köpa fler idag. Ska se till att dokumentera detta evenemang.

Andreas

Jaså minsann, ännu fler ska du ha och jag som inte har några alls. Var på väg på grisfotsjakt här på eftermiddagen men blev avbruten av ett plötsligt dåligt bilbatteri som gjorde att kosan, efter lite startkabelshjälp, abrubt fick styras hemåt, få se om jag hinner en sväng ikväll.

Lite grisfotskuriosa så här dan före dan: Hittade en gammal artikel i Expressen om New York-restaurangen Hakata Tonton där 33 av 39 innehåller grisfötter. "Anledningen? De håller dig ung. Grisfötter är rikt på proteinet kollagen som finns i bindväv som till exempel huden. Ämnet finns numera i flera skönhetsprodukter mot åldrande." http://www.expressen.se/halsa/1.1071188/grisfotter-haller-dig-ung
Den som inte frågar får inga svar.

Tomas J

Citat från: Andreas skrivet 2008-12-23 16:36Grisfötter är rikt på proteinet kollagen som finns i bindväv som till exempel huden. Ämnet finns numera i flera skönhetsprodukter mot åldrande." http://www.expressen.se/halsa/1.1071188/grisfotter-haller-dig-ung


Jag tror jag skulle ha lite svårt att hugga in på en grisfot... men kanske om man röker dom? Jag reagerade på kollagen, rökbriketterna till (hm, man ska ju inte göra reklam så jag kanske bör utelämna varunamnet?) I vilket fall innehåller briketterna 98,98% träspån och 0,02 % kollagen!

Då är det nu fastslaget att röken inte bara konserverar maten, den gör den som äter den rökta maten yngre också. Det är inte illa :)

agnetasch

Rökta grisfötter är nog inte så dumt tänkt. Vi brukar röka fläsklägg (rimmat) o det blir väldigt smaskigt. Inte så matigt kanske men mycket "gnag-värt"
Min kropp måtte skrika efter ungdom, jag kan äta hur mycket svål som helst. Jag vill ha svålen (även andras) på stekt fläsk o jag tar svålen på fläsklägget. När skinkan ska griljeras är det jag som tar den bortskurna svålen. Sjukligt?

Per-Erik

Har ätit grisfötter på burk en gång men sedan har det blivi hemmagjorda. Snart dax att hugga in på årets... inget julbord utan grisfötter.
Dock är det bara jag som käkar dem, vissa år har jag inte fått ha dem på julbordet utan fått ha dem på en bänk bredvid p.g.a vissa som tappar aptiten av dem ;)

Andreas

Tomas: Kollagen i rökbriketter.. är det som bindmedel?

Agneta: Är inte grisfötter och svål nästan nåt slags LCHF-kost?

Per-Erik: Är det för att de hemmagjorda smakar mycket bättre?

För mig blev det inga grisfötter den här julen, lyckades inte få tag i några. Men nästa jul så.
Den som inte frågar får inga svar.

Tomas J

Citat från: Andreas skrivet 2008-12-24 11:28
Tomas: Kollagen i rökbriketter.. är det som bindmedel?


Japp, det är som bindemedel.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-12-24 11:28
Agneta: Är inte grisfötter och svål nästan nåt slags LCHF-kost?
Jo visst är det :D

Per-Erik

Citat från: Andreas skrivet 2008-12-24 11:28
Per-Erik: Är det för att de hemmagjorda smakar mycket bättre?


Vet inte då det är mycket tradition inblandad också men jag inbillar mig att hemmagjorda smakar bättre samt att jag är inte så förtjust i gelen. ( Det smakar ju inte så himla mycket egentligen, det är mäst konsistensen och de salta smaken)

Urban

Jag tycker också att det är gott med kokta grisfötter.
För det mesta så kokar jag dom själv eftersom jag tycker att det blir bäst så och att grisfötterna är mera intakta.
Om man köper färdigkokta på affären ligger dom som sagt i en liten burk fördelat i mindre bitar.
Nånting som jag finner lite lustigt är att kokta grisfötter på burk inte längre heter "kokta grisfötter" utan Aladåb.
Nu kanske det inte är så överallt men iaf. i dom flesta butiker jag har sett sälja dessa läckerheter.

Andreas

Så grisfötter i burk är alltså oftast aningen sönderkokta? Hur länge brukar du koka dina?

(Lustigt, här går jag ut och frågar hela världen om grisfötter och så sitter du inne med en massa grisfotskunskap. :))

Citat från: Per-Erik skrivet 2008-12-26 10:58
Vet inte då det är mycket tradition inblandad också men jag inbillar mig att hemmagjorda smakar bättre samt att jag är inte så förtjust i gelen. ( Det smakar ju inte så himla mycket egentligen, det är mäst konsistensen och de salta smaken)


Är det brukligt att äta av gelen när man äter fötterna eller kan man använda den till något annat? Eller brukar den mestadels kasseras?
Den som inte frågar får inga svar.

Per-Erik

Oj, jag syftade inte på gelen när jag skrev att det inte smakar så mycket utan själva grisfoten... (mitt fel) gelen brukar jag inte äta uten den är mest negativ anser jag.

Urban

Jag vet inte exakt hur länge jag brukar koka dom men ca: 2-3 tim bör dom nog koka/sjuda för att alla delar utom benet ska bli mjukt.
Om grisfötterna på burk är sönderkokta eller finfördelade för hand har jag ingen aning om.

Jag tycker även att gelén är god!, vill man inte äta den så kan man ju alltid göra en blöta på gelén.

Hasse

Urban, kul att åter höra din stämma på Matforum!

Vad är en blöta?

Urban

Hej Hasse

Tack för dom orden!.

En blöta tror jag är en Norrländsk specialitet.
Vanligtvis så gör vi blöta på Skinkspad, eller på mjölk (iaf. i norrland)
Man kokar upp skinkbuljong eller lättsaltad mjölk.
Fihacka lite gul lök som man blandar med en rejäl klick smör på tallriken (helst äkta smör).
Lägg några skivor hårt tunnbröd i den varma buljongen ca: 1 min eller tills det blivit mjukt.
Ta upp brödet med en hålslev och lägg på tallriken över smörblandningen.
Låt smöret smälta en liten stund.

Sen är det bara att äta!

Fast jag tror som sagt att det funkar lika bra att värma upp gelén från grisfötterna.




agnetasch

Bättre sent än aldrig. Hittade en bild på grisfötter som jag köpte i julas.
Kokte dom bara i saltat vatten. Gott blir det men inte vackert (så jag tog ingen bild på daller-kalaset)

groucho

Grisfötter e gött! Jag vill minnas att man till lagen (som geléar sig) har lite ättika?

Andreas

Agneta: Tack för trådens första riktiga grisfotsbild! Ser kilopriset 29,90, det hade varit intressant om man hade kunnat väga det som går att äta och se vad det egentliga kilopriset är... hur man nu gör det rent praktiskt... kanske ett projekt för nästa jul?

Groucho: Vad är ättikan till, för att lyfta smaken eller blir gelen annorlunda av ättika?
Den som inte frågar får inga svar.

groucho

Om du söker ska du hitta många recept där ättika ingår - eller serveras vid sidan av. Det är nog ganska naturligt med hänsyn till smakpreferensen surt/syrligt till fett. Ättikan har helt säkert bara en smakförhöjande verkan.

Tobias

Jag har precis satt igång ett kok på grisfötter och har ett par frågor till den lärde.

Vad är anledningen till att man ska skrapa dem?
Var finns köttet egentligen? Är det främst fettet man äter eller var gömmer sig köttet?


Einar

Färska grisfötter är tydligen svårt att få tag i. Det gäller i varje fall i Stockholm. Man kan koka grisfötterna eller griljera dem i ugnen. Jag brukar koka dem och äta dem med senap och mjölk som sås. Gott!

Einar Schlereth

Hej, jag rekommenderar att kolla kinesiska och haitianska recept. De använder mycket grisfötter. Kinesiska stekta grisfötter är en delikatess. Har jag aldrig själv tillagad. Men det finns ett haitiansk recept där man steker dom först lite gran och sen kokar färdig i två timmar med många kryddor och grönsaker (grön peppar, röda lökar, vitlök etc pp). Och till slut häller man över det hela nästan färdig kokta svarta ögon böner. Och låter bubbla lite till.
Det finns många sätt att laga den soppan.  Hälsningar 
Einar

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal