Fransk kokbok

Startat av Moerne, 2011-05-27 09:30

Föregående ämne - Nästa ämne

Moerne

Letar efter en bra kokbok med klassiska franska recept, någon som har några tips?

vilsjin

Bästa någonsin: Ali-Bab Gastronomisk haandbog
Susi Piroués "Det franska köket" är inte dum den heller.
Sen finns ju alltid standardverket: Larousse Gastronomique (finns på engelska om franskan tryter)

Gilius

Julia Child's Det goda franska köket del 1 och 2 är bra tycker jag.

CII

Den jag har hittat som är bäst enligt mig är French Provincial Cooking av Elizabeth David, den har nu ett par år på nacken, den gavs ut för cirka 40 år sedan och riktade sig till en engelsk läsekrets. Men, det den har är en mycket komplett samling franska recept och hon skriver ofta om historien kring recepten och framförallt hur man ska göra, och varför man ska göra på ett visst sätt för att det ska bli bra.

http://www.bokfynd.nu/0140273263.html

Om man är intresserad av franska kökstekniker så är ju Jacques Pepins Complete Techniques standardverket.

http://www.bokfynd.nu/1579121659.html

Moerne

Tack för bra tips!

Varken franska och danska är språk som jag behärskar så det får bli en bok på engelska eller svenska. Har dock aldrig sett Julia Childs böcker på svenska - finns de?
En receptbok var det jag var på jakt efter den här gången och nu har jag ju några olika att titta efter. Ser inget problem med att en receptbok är 40 år gammal, de kunde ju laga mat då också - fransmännen ;-)

Andreas

Julia Child finns på svenska, del två av Det goda franska köket går att köpa hos Pingstkyrkans secondhand i Övik där jag tog nedanstående bilder.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal