Svart Aronia

Startat av agnetasch, 2008-08-14 17:49

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Jag har en Aroniabuske som aldrig tidigare burit några bär. Men i år är det andra bullar, grenarna dignar.
När kan bären förväntas vara färdiga för plockning i Göteborgstrakten? Vad är det bästa att göra med dom? Gelé? Sylt?




Anne

Äpple och aronia är gott ihop, enligt Elisabeth Johanssons nya bok "Min äppelbok". Så gelé på äpple och aronia skulle jag testa :)
Anne's Food - min matblogg

Mimmi

Det var kul att ämnet kom upp. Satt vid middagen och sa att nu ska jag gå och titta till Aroniabusken och se om det är dags för skörd. Våran är också ung men ger lite bär i alla fall. Både bär och blad blir väldigt vackra, det ser man på din fina bild.

Många spännande länkar, tack!!

agnetasch

Andreas, VAD är en rönnaronia? Kan varken hitta bild eller beskrivning av detta fenomen.

Himla massa bra länkar! Här är det bara att välja o vraka. Har ni sett att i länken om saften står det att man inte ska koka den för då blir den besk. Intressant, för det hindrar inte dom som gör sylt o marmelad att koka sina alster. Aroniakål :-\ :D

Jag börjar ana att jag får göra Annes förslag; äpple-o aroniagelé i brist på aronia. Nyss skrämde jag iväg ett gäng snaskande koltrastar från aroniabusken, de anser tydligen att bären är deras o tar för sig trots att ett (fäppligt påsatt)bärnät ska skydda busken mot inkräktare.

Andreas

Det är en variant på sötrönn, en ganska ny korsning tror jag, kommer från Finland, min heter Likjornaja men ser att det även finns en annan rönnaronia som kallas Sorbus "Burka". (Egentligen kanske det skulle kallas aroniarönn eftersom aronian verkar vara basen men rönnaronia ligger väl bättre i munnen.)
¤ http://www.mebb.net/~tackork/makeapihlaja_se.htm
¤ http://www.onskebrunnen.nu/index.php?page=shop.browse&category_id=24&option=com_virtuemart&Itemid=1&vmcchk=1&Itemid=1

Citat från: agnetasch skrivet 2008-08-17 10:43
Jag börjar ana att jag får göra Annes förslag; äpple-o aroniagelé i brist på aronia. Nyss skrämde jag iväg ett gäng snaskande koltrastar från aroniabusken, de anser tydligen att bären är deras o tar för sig trots att ett (fäppligt påsatt)bärnät ska skydda busken mot inkräktare.


Var inte mannen din jägare?  :)

Jag noterade förresten att det stod "Plocka bären när de är frostbitna" hos tradgardmastaren.com, det lär bli ganska länge att vänta på det för dig...
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-08-18 09:52Var inte mannen din jägare?  :)
Ska han ha ett finger med i spelet blir det nog mos både av bär o fåglar ;D

Citat från: Andreas skrivet 2008-08-18 09:52
Jag noterade förresten att det stod "Plocka bären när de är frostbitna" hos tradgardmastaren.com, det lär bli ganska länge att vänta på det för dig...
När frosten kommer finns det nog inga bär kvar att bita i för den :-\

Tusen tack för länkarna! Det löste två problem för mig:
1. Sedan Gudrun tog vårt körsbärsträd har jag letat efter körsbärsbuskar (lite lättare att skörda) men inte lyckats få tag på några. Men hos Önskebrunnen finns det!
2. Hörde talas om "korintträd" som växer i Kalmartrakten. Hos Önskebrunnen hittar jag dom; Västamerikansk häggmispel (juneberry)

Nu är det bara Aronia mitschurinii, bäraronia jag saknar :'(

agnetasch

Nu är det dags igen för kriget om den svarta aronian! Bären börjar mogna o koltrastarna som varit på annan ort börjar formera sig till attack >:(
Förra årets försök med bärnät gav ju inget resultat så i år provade jag något nytt; rovdjurssiluett. Jag har tidigare lyckats skrämma gråsparvar o duvor med det så det borde funka på koltrastar också tyckte jag. Mannen skar ut en duvhökssiluett i något svart byggmaterial (som såg ut som blodpudding) så långt var allt frid o fröjd. Men sen fanns det inget att hänga upp den i ovanför aronian så jag tog en överbliven parabolskiva, tejpade fast blodpuddingspippin på den o ställde alltihopa väl synligt vänt mot aronian. Nu dj-r!
På väg från kvällsdoppet passerade jag arrangemanget. En koltrasthane spatserade framför den livsfarliga höken utan rädsla, tvärtom, han såg nästan lite förälskad ut >:( Suck

annamaria

Jag vet väldigt lite om Aronia....finns det viltväxande också?

agnetasch

Jag googlade lite på Aronia o fick veta att den kan förekomma vild också, åtminstone i nordöstra USA och Kanada. På E-plantan säger man att: "Variationen inom svart aroina är stor och många typer förekommer i naturen" Är det svensk natur dom menar då?

"Frukterna är mycket omtyckta av fåglar och försvinner därför snabbt från buskarna" står det också på E-plantan. JAG HAR MÄRKT DET >:(
Jag hängde ut al.foliestrimlor i busken för att skrämma koltrastarna men efter några timmar var de flesta borta. Det hördes en massa skatskratt i trädgården så det var väl dom som var tjuvarna.
Mannen hindrade mig från att klä busken som en julgran; för att med färg o glitter skrämma koltrastarna (o locka dit skatorna?)
Nu har jag skickat efter Flash Tape från Bird Barrier; blanka remsor som reflekterar ljuset i många olika färger samtidigt som de ger ifrån sig ett metalliskt ljud som skrämmer fåglarna. Haha, skrattar bäst som skrattar sist, skateländen. ;D

annamaria

Du är verkligen seriös i din jakt. Tack då behöver jag med andra ord inte lite vildaronia. Får köpa mig en buske och sätta katten under sen.

agnetasch

Nähä, så blev det inga aroniabär för mig i år heller >:(
Vi har inte haft så mycket koltrastar i år så jag trodde jag kunde låta bären sitta på busken i lugn o ro o mogna. Haha, en morgon var bären bara borta. Bevingade ninjor hade glufsat i sig rubbet. Suck
Förra året plockade jag o frös bären i förtid. För ett tag sedan kokte o silade jag dessa bär. Jag ger er bara detta råd: GÖR INTE SÅ Något så surt, beskt o strävt har sällan drabbat mina smaklökar :(
Jag inser att jag aldrig kommer att få smaka aroniasylt. Om jag inte köper en burk vill säga.

annamaria

Jag köpte förra julen en aroniamarmelad på en matauktion. Den var sååå sträv i smaken. Den ska med andra ord inte vara så då?

agnetasch

Jag tror aroniasylt ska vara lite sträv men inte till den milda grad som min. Mannen (som jag lurade att smaka) påstod att sylten etsade sig fast i gommen ;D
Man ska nog försöka använda så mogna bär som möjligt, hur nu det ska gå till. Odla buskarna i växthus kanske?

annamaria

Citat från: agnetasch skrivet 2011-09-03 11:17
Jag tror aroniasylt ska vara lite sträv men inte till den milda grad som min. Mannen (som jag lurade att smaka) påstod att sylten etsade sig fast i gommen ;D
Man ska nog försöka använda så mogna bär som möjligt, hur nu det ska gå till. Odla buskarna i växthus kanske?


Ja men jag håller med din man. Den här var som toksträvt vin fast ändå sött. Jag slängde burken. Hur blir aroniasaft då?

agnetasch

Jag provade inte ens att göra saft. Egentligen skulle man blandat aroniasaft o kokosfett o satt ut ett par klumpar i busken. Tänk så glada fåglarna skulle bli ;D

kurt

Förutom att man bör vänta tills de är mogna, och kanske frostnupna, så misstänker jag att smaken variera på olika buskar också. Jag har också försökt göra sylt på aronia + äpple, men givit upp. Men med tanke på att endel t o m äter dem råa, så måste det rimligen finnas aronibär som inte är så sträva och beska och sura!

agnetasch

Man läser ju jämt o ständigt om hur mycket sylt o saft dom gör i Finland på svart aronia. Hela vårt grannland kan ju inte bestå av plåtmunnar så vilken buske använder dom tro?
Jag har en rätt stor buske, troligtvis en Elata, man kanske hellre ska ha den lågväxande Hugin?

LindaA

Jag har haft tur verkar det som!

Mina bär satt kvar långt in i september, och jag plockade dem och stoppade i frysen. Har gjort saft och sylt på dem och bägge är gudomligt goda- ingen hemskt sträv smak alls. Upplevde den strävare i smaken förra året faktiskt, men då mognade bären också senare.

Har satt 40 buskar till iår, eftersom bären är väldigt nyttiga och efterfrågade säljer jag även frysta i min gårdsbutik. Har en del kunder som köper bären frysta och äter dem bland som "hälsopiller" 1-2 per dag i smoothie, yoghurt mm.
Matlagningsamatör med stort intresse för mathantverk. Driver Svingsåsen, en gårdsbutik i Fotskäl.

Nissen

Bor på Alnö utanför Sundsvall och vid vår tomt så har vi en jättehäck med svart aronia.
Jag hade själv ingen aning om att de var ätliga tills det kom en massa grannar och frågade om de fick plocka, och jag kände mig som ett levande frågetecken ;) (gröna fingar-nix, men en massa bär av alla sorter får vi)
Och jag verkar ha tur, för bären på mina buskar är efter en frostnatt så goda att vi äter direkt från busken  :)

Ska definitivt prova att göra både saft och sylt

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal