Varför rostar grillen? (även vård & förvaring av grillen)

Startat av Andreas, 2007-05-11 08:13

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

Såg att weber har börjat att sälja en rejäl mässinglborste, som är till för att rengöra grillgaller.
Det var en bred och fin borste som verkar kunna funka fin fint.

Andreas

Vissa rengör aldrig grillgallret över huvud taget. Blir det egentligen någon större skillnad på resultatet med rent och smutsigt galler?
Den som inte frågar får inga svar.

Kurtson


Andreas

Mjo fast låter man grillgallret bli alldeles upphettat efter grillningen blir väl inte mycket ohygien kvar...
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Huvva Andreas!!.. Bara tanken på att grilla på ett jättegammalt grillgaller med fräsha köttbitar får mig att må  :-X

agnetasch

Faktum är att när vi köpte vår senaste grill sa försäljaren att efter varje grillning skulle vi dra på värmen det värsta för att bränna bort all sk-t.Det har vi aldrig tänkt på.Vad ska dom små fiskarna leva på nu då?

Andreas

Citat från: agnetasch skrivet 2007-05-25 22:54
Faktum är att när vi köpte vår senaste grill sa försäljaren att efter varje grillning skulle vi dra på värmen det värsta för att bränna bort all sk-t.


Ja det finns ju självrengörande ugnar, varför skulle man inte kunna bränna grillgallret rent också?

Annars är det nån som sett Yes power spray-reklamen som går på tv3 där en lat man ger det hårt fastbrända grillgallret och stålborsten till sin son som sprayar Yes power spray, väntar en liten stund, torkar av och vips är gallret alldeles skinande rent. Kan det verkligen fungera?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Låter ju inte så speciellt sannolikt att det skulle lossna bara så där..
Jag e skeptisk  ;)

Andreas

Jag antar att någon av oss måste köpa produkten och prova den... tänkte jag först säga. Men som tur är hittade jag någon som redan provat den.

"Fett falsk marknadsföring. Jag blev mest bara rätt kladdig och svart om händerna och gallret såg väl ut som det alltid har gjort. "
http://thecrewblogg.wordpress.com/tag/drama-i-byn/

Fast typiskt nog finns det en rakt motsatt uppfattning också...

"Polaren har en gasolgrill och skulle rengöra gallret, han lät det sitta kvar på grillen medans han sprayade på YES Power spray, till och med den svarta färgen på grillen löstes upp. Så både grillgaller och grill blev rena"
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=15378&postdays=0&postorder=asc&start=40

Det här blev vi alltså inte så mycket klokare av. Jag antar att någon av oss måste köpa produkten och prova den.
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Eftersom jag skulle grilla i lördags så passade jag på att köpa en flaska Yes Power Spray för att se hur pass effektivt det nu är på smutsiga grillgaller.
Till saken hör att jag inte hade använt min Weber "Go Anyware" sedan förra sommaren, och den har varit stående i ett förråd hela vintern med ett smutsigt galler  :o (jag måste ha varit lat i höstas!!).
Gallret på grillen var verkligen inte fräscht, så det var ett perfekt försöks objekt tyckte jag.

Flaskan inhandlades på Ica MAXI här i Umeå och betingade ett pris på ca:32 kr

Att spraya på Yes Power Spray jämnt över gallret var absolut inte det lättaste..
Det kom en tunn rak stråle ur flaskan och det var svårt att pricka av själva gallrena utan att det blev alltför mycket svinn, men det gick faktiskt över en halv flaska spray innan jag lyckats täcka alla gallrer med sprayen (inte ekonomiskt alltså)

Sen lät jag sprayen ligga på i 25 minuter (rekommenderad tid var 10-30 min).
Först såg det faktiskt ut som om det skulle kunna funka någorlunda som reklamen sade eftersom det droppade rejält med smuts ner i diskhon både när jag appliserade och medans det låg på.

Använde mig sedan av en scotch svamp för att avlägsna kvarvarande smuts.
Men smutsen som var kvar på gallret satt hårt och skulle inte kunna avlägsnas med svampen.
Läste då på flaskan där det stog att hårt nedsmutsade galler kunde behöva 2 st behandlingar för att bli rena.
Sprayade då på resten av innehållet och lät det ligga och dra ytterligare 15 min. Gjorde ytterligare ett försök med skotchsvampen men utan resultat.
Gallret var fortfarande smutsigt omän renare än tidigare.
Jag tycker att detta är en dyr dålig odryg produkt som inte håller vad den lovar!.
Det enda raka för att få ett smutsigt grillgaller skinande, är hårt arbete och en näve stålull!. Punkt Slut!.

crlhrv

För 32 kr skulle du nästan få ett nytt grillgaller samtidigt som du slapp spruta ut en massa kemikalier.
Testa att skrubba men aluminiumfolie nästa gång, det river riktigt ordentligt.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Håller med dig helt och hållet Calle.
Men normalt så köper jag inte sådana här rengöringsprodukter, utan det var bara pga. diskutionen i forumet som jag testade medlet.
Vanligtvis så använder jag bara stålull vilket alltid funkar, hur smutsigt gallret än är. Aluminiumfolie har jag aldrig hört talas om att man kan använda till att rengöra grillgaller... Måste testa det nästa gång  ;)

Andreas

Tack så mycket för det fina testet Urban. Konstigt det där du säger med strålen från flaskan - är du säker på att det inte var nåt fel på den så att den inte gick att ställa om till bredare stråle? Kanske skulle du ringa Yes och fråga... vore också intressant att höra vad de säger apropå att reklamen säger en sak och dina erfarenheter nåt helt annat...

Angånde aluminiumfolie... är det inte en av de saker man ska vara försiktig med att förbruka om man vill vara miljövänlig?

Mest resurssnålt borde vara att nöta bort mesta möjliga jox med en stålborste/skrapa för att sen gå över gallret med stålull?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Andreas: Yes Power spray innehåller:     
   
   Aqua
   Dipropylene Glycol Butyl Ether
   Ethanolamine
   Phenoxy Ethanol
   Sodium Cumenesulfonate
   Polyacrylic Acid
   Lauramine Oxide
   Potassium Carbonate
   Sodium Hydroxide
   Lithium Magnesium Sodiumsilicate
   Parfum
   Sodium Silicate
   Tetrasodium Pyrophosphate
   Geraniol

Aluminiumfolie innehåller grundämnet aluminium. Är man bara noga med att lägga aluminiumfoliet i rätt återvinningslåda ska det nog inte vara några problem med miljöförstörning. Vad anser du vara mest miljöfarligt, spruta ut en massa konserveringsmedel och doftämnen i vad som kommer bli ditt eget dricksvatten - eller att återvinna aluminiumfolie? Varför skulle stålull vara ett bättre alternativ än aluminiumfolie?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Ingen påstår att Yes power spray skulle vara bra för miljön, men ska du hävda att en produkt är dålig får du se till att göra det på goda grunder.

Goda grunder är inte en innehållsförteckning som ingen begriper att tolka. Kan du förtydliga, vilka ingredienser menar du är farliga och hur farliga är de?

Aluminium kostar mycket energi att tillverka och vad gäller återvinning av det vill jag minnas att procenten inte är sådär jättebra. Men menar du kanske att folien är så mycket effektivare än skrapa/stålborste+stålull vid rengöring av grillgallret att det är värt lite extra foliekonsumtion?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Andreas: du försvarar alltså användandet av en hel flaska rengöringsmedel för rengöringen av ett enda grillgaller när man (hävdar jag) skulle få motsvarande effekt med någon decimeter aluminiumfolie? Är det så jag ska tolka ditt resonemang?

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Nu måste du väl ändå misstolka mig med flit. Eller är det nån annan som får det till att jag säger att man hellre ska använda en hel flaska rengöringsmedel istället för 10 cm aluminiumfolie? ;)

Om du läser lite noggrannare så ser du att vad jag ställer mot aluminiumfolien är skrapa/stålborste+stålull.

Men 10 cm folie lät inte alls mycket, blir alltså ett smutsigt galler helt rent med enbart en sån bit helt vanlig aluminiumfolie menar du? Och man behöver inte efterdiska något i diskhon sen heller?

Du har inte möjlighet att kolla upp hur farliga de olika kemikalierna i Yes power spray är? Tror inte det är så svårt att söka sig till det och det vore klart intressant att få fram.
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Andreas: Jag vill bara lyfta fram orimligheten i att använda en hel flaska rengöringsmedel för att rengöra ett grillgaller när slutresultatet dessutom blir högst mediokert. I stället gav jag av en, i mina ögon, alternativ och mer lämplig rengöringsmetod som du omgående ifrågasatte ur ett miljöperspektiv. Du skriver att jag ska definera de ingredienser/ämnen som ingår i Yes Power spray, men det kan jag inte göra eftersom jag förstår inte vad allt den där mumbojumbo-texten innebär. Är inte det ett resultat i sig så säg? Antar du generellt att så länge någon inte har "goda grunder" för att kalla en produkt miljöfarlig så är den automatiskt mljövänlig i stället?

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Jag ber om ursäkt om du kände dig personligen ifrågasatt angående aluminiumfolien, men ger man ett tips om något i ett forum så förutsätter jag att man vill diskutera själva tipset utan att ta det personligt. OK?

Det vore värdefullt om vi kunde få svar på frågan om foliens effektivitet som jag ställde i mitt förra inlägg, jag tar den igen:

"Men 10 cm folie lät inte alls mycket, blir alltså ett smutsigt galler helt rent med enbart en sån bit helt vanlig aluminiumfolie menar du? Och man behöver inte efterdiska något i diskhon sen heller?"

Och som sagt jag tror att man kan luska ut de där power-spray- ingredienserna ämnena genom att söka på nätet. Jag vill ha fram hårda fakta på bordet. Får se om jag får tid själv framöver.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Provade Yes Power Spray på en gammal spis, funkade rätt bra men kom bara ihåg att skydda runt om, tex en Perstorpsskiva(eller vad det nu heter) för det blir fläckar. Gul/grön såpa nästa gång.

En annan fråga; grillgaller är ju blanka och fina, vad är det blanka för något? Rostfritt är en sak men kan det vara nickel på billigare produkter? Det har hänt att det flagnar när man går på med tex metallborste, Svinto och liknande.. Nickel är som bekant allergent.

Slänga i sjön på tamp är ju smartaste jag någonsin hört! Jonsered special! Dessutom för ju abborren en inbyggd marinad. Synd bara att man inte har en sjö nära, havet käkar/rostar väl upp min Jula tingest i ett nafs.  :(

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal