Vad drack du för vin senast? Var det gott och passande?

Startat av Andreas, 2009-01-23 10:14

Föregående ämne - Nästa ämne

MiGa

Brukar köpa Couvent des Jacobins som jag tycker är en rätt hyfsad vardagsbourgogne.Till Bouef Bourguignon brukar jag ta en flaska Rhonèvin i grytan och samma vin i glaset men denna gång tog jag ett vin från Fitou så det var kanske det som ställde till det.Man lär sig så länge man lever ;D

kjpil

Portugisikt Periquita (~65:-) med Aura blåmögelost(~159:-/kg), fikonkompott och salta kex som intas just nu. Fantastiskt njut för att ligga så lågt i pris.

Mickan

Moncaro Montepasso Rosso Conero 2006

Röda vinbär, katrinplommon, russin och lite choklad. Lätt garvsyra och stora smaker med viss kryddig hetta.

Åts till karré med timjansky och palsternackspuré. Passade bra men ska inte drickas om man är rädd för tuffa viner till fläskkött.







Video meliora proboque deteriora sequor

Mickan

[url]http://www.trekronorvin.com/?id=176924&work_id=287/url]

Gott och billigt bubbel.

Tre kronor är en trevlig vinklubb! Jag är medlem sedan något år.
Video meliora proboque deteriora sequor

Mickan

Gustave Lorentz Riesling Réserve (nr 22257)

Ett ganska blekt, gult vin med doft av päron och citrus. Smakar torrt, friskt och äppligt. Päron och citrus även i smaken.

Dracks till sista ryggbiten av kompis Davids Norgefiskade torsk. Hade gjort ett täcke av soltorkad tomat, pinjekärnor, vitlök och parmesan, Serverades med pressad potatis. Mmm. God mat, gott vin och toppen tillsammans.

Video meliora proboque deteriora sequor

MiGa

Till lördagens Entrecotè drack vi Anura Merlot 2007 ett Sydafrikanskt vin från distriktet Simonsberg-Paarl SB nr 96492 99kr.
Ett kryddigt och fruktigt vin med smak av paprika , choklad , lakrits och lite kaffe. En rökig doft där finns även grön paprika , krydder , lakrits , choklad, ett gott vin kanske lite hög alkoholhalt 15%.
Tiil söndagens grillade ryggbiff med choronsås och wokade grönsaker ,stekt potatis som åts på Söderbloms Lounge&Grill i Malmö blev det ett Rioja vin Coto de Imaz Reserva 2004 SB nr 2659 102 kr ett typiskt Riojavin med doft av vanilj , choklad , läder och kryddig smak av choklad , vanilj , körsbär , passade bra till maten :)

FredrikB

Till lördagens välhängda oxfilé med baconstekta champignoner, tomat-&löksallad, egen bea, rödvinssås och smörstekta vårlökar avnjöts en Chateau Margaux 1983 vilket definitivt inte hör till vanligheten... tur att värden bjöd på vinet  ::)

I fredags drack vi ett ganska roligt vin till "fredagsmyshamburgarna" - Elvis The King  http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=6312&Butik=0&SokStrangar= - en cabernet med kryddig, aningen syltig smak med inslag av fat, svarta vinbär, skogshallon, vanilj och örter. Riktigt överraskande god för att vara ett testköp, etiketten med Elvis i bästa scen-pose gav felaktiga föraninger om att vinet såldes för att dra in sekiner till Gracelands verksamhet. För 105 pengar kan jag verkligen rekommendera detta.

MiGa

Det var inte helt fel Fredrik.Det ska vara en bra årgång 83an , hur smakade det?

FredrikB

Hej MiGa, allvarligt talat så var det himmelriket på flaska, efter dekantering och 90 minuters luftning i karaff var det rena smakexplosionen MEN det var först efter att ha låtit det tredje glaset stå upphällt en stund extra som det blommade ut fullständigt. Jag skulle gissa på att det hade vunnit på 120 minuters luftning men efter att ha "förlorat" viner som störtdykt efter 15 minuter ville jag inte riska denna flaska... hope to meet an 83 again!

Nu får jag lite ågren men jag måste erkänna att min fru och jag just nu delar en Villa Puccini till en bit Soumaintrain ost med jordgubbskompott med stänk av balsamvinäger... livet är för kort för att acceptera ngt annat än det man vill ha och nu är jag som nöjdast  8)

/Fred


FredrikB

Middagen igår bestod av en Pappardelle med karl johan och salsiccia. Till detta passade det mustiga och lite 'bitska' Monti Garbi Ripasso (nr 5328) alldeles utmärkt, rekommenderar kombinationen. Receptet finns på bolagets web och nästa gång skall jag nog försöka mig på en salsiccia av det starkare slaget.

Jag kan inte hålla mig från pastan så ikväll blir det Rustichella-pasta för två med lövtunnt (mandolinskivad) tryffel i smörsås, 135g smör får sjuda sig näst intill gyllenbrunt med två hela vitlöksklyftor, sila bort saltet och vitlöken, ned med smörsåsen i pastan, salt och peppar efter behag, blanda ned rikligt med riven parmesan i pastan och lägg sedan upp på tallrikar. Strö tryffeln över pastan vid bordet och häll upp ett glas ehhm... nu ska vi se.... I Castei Ripasso (nr 22409)

Från slevarna och bunkarna /Fredrik

MiGa

Till helgens middag som bestod av ungsbakade rotfrukter (morötter , lök , palsternackor , potatis , sötpotatis , rödbetor) bacon fylld fläskfilè med örter dracks det Côtes-du-Rhône 2005
Guigal SB 2011 och La tour de by 2004  375ml SB 3083 ,  två mycket goda viner som passade bra till maten :)

MiGa

I helgen tändes grillen och det bjöds på grillad fläskkarrè med potatisgratäng och till det drack vi ett rött vin från kalifornien
Ironstone Cabernet Sauvignon 2007 SB nr 96425 passade bra till maten ett fruktigt vin med dofter av anis , örter mörka bär lite gräs och en aning grön paprika och  smak av chocklad , anis , örter , mörka bär.

Mickan

Stoneleigh Riesling 2008. Underbar balans i vinet! Ett lätt men ändå kryddigt vin med härlig smak av lime och aprikos. Frisk syra som piggar upp. Passade jättebra till min skaldjursfrikassé.
Video meliora proboque deteriora sequor

MiGa

Till kvällens pasta öppnas en Gran Reserva Lat 42 SB nr 12679 ett upp skrivet vin av alla vinskribenter "prisvärt" 79kr för en Gran Reserva.Jo det tyckte jag med helt ok ett typiskt Riojavin men inget man köper igen lite för mycket av dill , vanilj.
Drack sista flaskan ikväll (köpte fem)

FredrikB

Moules mariniere med en utsökt kyld Chablis 1 Cru Vaillons J-P Droin (nr 5320) och gratis dessert som plåster på såren för at musslorna kokades med vatten (!) och bara ett stänk vitt vin... Ja, på restaurang men nästa gång kokar jag själv... tänk att det skall vara så svårt =)

På tal om Chablis så är sommaren snart här, bara tanken på alla skaldjur och allt kallt vitt vin som skall bälgas - jag kan knappt bärga mig!

Mickan

Citat från: MiGa skrivet 2009-03-22 20:02
Till kvällens pasta öppnas en Gran Reserva Lat 42 SB nr 12679 ett upp skrivet vin av alla vinskribenter "prisvärt" 79kr för en Gran Reserva.Jo det tyckte jag med helt ok ett typiskt Riojavin men inget man köper igen lite för mycket av dill , vanilj.
Drack sista flaskan ikväll (köpte fem)


Jag tycker inte att den håller måttet!
Video meliora proboque deteriora sequor

MiGa

Dagens middag som var Mustig Ox och Chiligryta med Limemarinerade böner (SBs matrecept) som jag varmt kan rekommendera. Till det drack vi Sò Syrah 2006 SB nr 96436 ett fylligt smakrikt vin av mörk choklad , peppar , rök , katrinlpommon , lång eftersmak. Doft  av läder, vitpeppar , katrinplommon , rejält med bränt gummi ett välbalanserat vin som smakade bra, kommer att köpas fler flaskor  ;D

Mickan

Raccolto Nero d'Avola Cabernet Sauvignon (nr 32452) från Siciclien

Ett mörk vin som drar lite åt blått. Doften är underbart fruktig med lätt bränt fat i tonen. Man känner tydligt plommon och  mörka körsbär. Samma noter i smaken och litet inslag av lakrits.

Åts till älgisterband med en sallad på stora vita bönor, kronärtskocka, hackade oliver, kapris och rostade tomater. Lysande kombination.

Video meliora proboque deteriora sequor

Mickan

En italiensk Malvasia 2006 från Castello di Rubbia som maken fått i gåva av en leverantör.

Doft och smak av päron, nästan lite Piggelin. Lätta citrustoner lättar upp och gör att det inte känns sliskigt trots min association!

http://www.castellodirubbia.it/new_site/en/istria.htm

Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal