Godis, läsk och annat fredagsmys!

Startat av Kari, 2009-03-04 13:31

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Godis är gott, liten som stor tycker det, eller hur? ;)

Hur tänker du som förälder eller vuxen med barn när det vankas gottekväll?

ivanl

Här kör vi strikt med lördagsgodis
100 g lösgodis som man får plocka själv i affären
Fungerar bra och inga protester, dock mycket tjat om att gå till affären på lördag morgon ;-)

FredrikB

Citat från: Kari (fd Elka) skrivet 2009-03-04 13:31
Godis är gott, liten som stor tycker det, eller hur? ;)

Hur tänker du som förälder eller vuxen med barn när det vankas gottekväll?


Efter lunch får våra barn välja 8 bitar var ur affärens smågodislådor och lustigt nog nöjer de sig fortfarande med detta och är lyckliga som små tandtroll. Till middag brukar vi väl göra som de flesta andra fredagsfamiljer - tacos, rakt igenom egna hamburgare, pannkakor,  kanske en välhängd köttbit eller delikatesspasta efter veckans slit (Faktum är att vi aldrig har så roligt som när det är pastakväll och barnen vill leka blindhäst (läs blindtest) med parmesan. "Pappa, detta är väl i alla fall den obilliga vuxenpamesanen - den liksom smakexploderar överallt i munnen!"

Senare på kvällen brukar de få det vi själva vill mysa med, parmaskinka, salami, parmesan med en droppe god balsamvinäger, popcorn eller varför inte exotiska frukter. Det finns fantastiska alternativ till den där massiva Lördagspåsen, alternativ som gör att de får upp ögonen för det många vuxna refererar till livets goda =) Någon kanske säger att vi berövar dem barndomen men livet är fullt av orättvisor...

/Fredrik

Mickan

Jag tycker att ni är så duktiga. Jag är uppfostrad av en mamma som... eh... jag är nog inte uppfostrad alls!

Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Alla är inte lika duktiga: "Vart fjärde barn under två år äter sötsaker två-tre gånger i veckan. Onyttigheterna får de av vuxna som i många fall inte ens hjälper barnen med tandborstningen efteråt."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tvaaringar-matas-med-godis-och-sott-1.827637
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

2009-03-23 10:06 #5 Last Edit: 2009-03-23 13:27 by Kari
Artikeln avslutas med: "- Lyckas man få bort godiset, saften, snacksen, kakorna, bullarna och allt det andra från vardagen och bara serverar vanlig mat så brukar det oftast bli ganska bra."
Det är en utopi?* Då ska ju ketchup, sylt och O´boy bort med.

--

Edit: * Punkt(.) skulle vara frågetecken(?) efter ordet utopi.




PerG

Jag tror nog man ska ta listan i den ordningen hon räknar upp det och då tycker jag att det inte är något utopiskt. Vi fick bara godis på lördagar när vi var små och det accepterade vi (när vi var tillräckligt stora fick vi cykla c:a 2km till lanthandeln och köpa smågodis till styckpris).

Ketchup och sylt tror jag inte är de stora problemen så man behöver nog inte plocka bort allt som innehåller socker... ;)

Citat från: Kari skrivet 2009-03-23 10:06
Artikeln avslutas med: "- Lyckas man få bort godiset, saften, snacksen, kakorna, bullarna och allt det andra från vardagen och bara serverar vanlig mat så brukar det oftast bli ganska bra."
Det är en utopi. Då ska ju ketchup, sylt och O´boy bort med.





crlhrv

varför ens äta ketchup, sylt och oboy? det måste ju finnas mängder av alternativ.

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

PerG

Köttbullar, potatis och sås utan lingonsylt? Är du galen? ;)

Citat från: crlhrv skrivet 2009-03-23 13:10
varför ens äta ketchup, sylt och oboy? det måste ju finnas mängder av alternativ.



Kari

PerG: Jag tänkte så här: Hemma hos oss är det helg Fredag, Lördag och Söndag. Det är tre av veckans sju dagar. Lite tillspetsat blir det nästan hälften av veckans alla dagar.
Och visst blir det något sött dessa dagar.. 8)

Till detta blir det säkerligen en syltmat, förmodligen en eller två ketchupmat och något bakat sött. Vips är veckan - nästan - söt.
Så går barnen på dagis och fritids och äter det som bjuds, säkert något med socker där med..

Det skulle vara intressant att göra ett schema eller något så man kunde följa... Nä förresten ;)

Det var nog bättre förr. Eller? 

helfgren

Här hemma har vi myskväll på fredag och då blir det chips o dip , lördag är godisdagen . Vad är det som gör att man är rädd för socker i maten ? Lagar man maten själv och inte köper halv fabrikat tror jag inte det det spelar någon roll om dem får sylt, ketchup eller vad det nu kan vara till maten .

MVH// Henrik
Carpe diem

Grottkvinnan

Citat från: crlhrv skrivet 2009-03-23 13:10
varför ens äta ketchup, sylt och oboy? det måste ju finnas mängder av alternativ.




Här finns ett alternativ till O´Boy, så blir det iaf inte lika mycket socker. Receptet är testat av en...ja hur gammal kan han ha varit? Nästan 3 år tror jag.

http://kurrimagen.blogspot.com/2009/05/hemmagjord-choklad.html

Lucy

Citat från: helfgren skrivet 2009-03-23 18:50
Vad är det som gör att man är rädd för socker i maten ? Lagar man maten själv och inte köper halv fabrikat tror jag inte det det spelar någon roll om dem får sylt, ketchup eller vad det nu kan vara till maten . MVH// Henrik


Jag vill verkligen hålla med dig om detta, det är en sockerhysteri i dagens samhälle, alla är livrädda för socker. Visst är det så att socker i för stora mängder inte är bra för oss och det är inget livsmedel vi egentligen behöver, men:
När jag var liten, slutet av 70-talet - 80-talet serverades vanlig  mat hemma som också för det mesta var hemlagad, ingakonstigheter och inga specialare och så var det hos de flesta hos mina vänner, vi åt vanlig pasta, alltså: "hemska tanke, den var inte fiberberikad"  ;) Vi åt vanigt ketchup till maten ibland, vi fick lingonsylt till vissa mat när det passade, vi åt nyponsoppa och bullar ganska ofta till mellis, till detta fick vi lördagsgodis och det hände att många av oss var bra på att springa till kiosken efter skolan om man hade några kronor och faktiskt var det ingen i min bekantskapskrets som var överviktig eller hade problem med vikten, inte heller sprang vi omkring som "sockersjuka, överstimulerade" tättingar utan vi gjorde vanliga saker; läxor, spontanidrottade ute på fotbollsplan, lekte lekar och rörde oss utomhus.

Tror faktiskt inte det farliga är så mycket maten, i alla fall inte om det finns en BALANS och inte bara socker, tror mer på att barnen idag skjutsas överallt av oroliga föräldrar som inte vågar släppa sina barn själva på grund av olika risker, det är mindre lek och mindre spontan rörelse  och barnen sitter ofta stilla mera...

Visst är det bra med lördagsgodis och inte en massa läsk Däremot är det min övertygelse att sylt och ketchup och vanlig mat (i lagoma doser såklart, vi behöver ju inte äta sylt med köttbullar och ketchup med pasta istället för tvärtom :) ) inte är någon större fara eller ens någon risk

/Lucy

Tinto

Citat från: Kari skrivet 2009-03-23 10:06
Artikeln avslutas med: "- Lyckas man få bort godiset, saften, snacksen, kakorna, bullarna och allt det andra från vardagen och bara serverar vanlig mat så brukar det oftast bli ganska bra."
Det är en utopi?* Då ska ju ketchup, sylt och O´boy bort med.

--

Edit: * Punkt(.) skulle vara frågetecken(?) efter ordet utopi.




Faktiskt så lät inte mina föräldrar mig smaka socker innan jag var 3,5 år gammal (och då var det barnvakten morfarsfar som doppat ett finger i sylt och gav mig ;) - mamma blev rasande!) så visst går det! Ja, hemgjord fruktpuré fick jag ju, men inget med tillsatt socker.

När jag blev större fick jag och lillebror varsin tablettask som lördagsgodis, eller en liten skål ostkrokar! :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal