Hantering av kött

Startat av PerG, 2009-03-05 22:17

Föregående ämne - Nästa ämne

PerG

Imorgon ska jag helsteka fläskfilé som sedan ska ligga skivad i marinad ett dygn i kylskåp. Nu har jag en lite halvsjuk bebis därhemma som i vanliga fall accepterar att sitta i matstolen och titta på när jag lagar mat... men nu vill han bara bäras och bäras.. ;(... Frågan är då vilket som ger optimal hantering av råvaran och tillagning och som i allmänhet är bäst av följande (putsningen är det som tar lite tid, för mig i alla fall, eftersom det är flera filéer som ska putsas):

1. Jag tar ur filén ur vacuumpacken och putsar den ikväll. Stoppar den i ex. plastpåse och in i kylen och bryner den imorgon och helsteker den i ugn.
2. Jag tar ur filén ur vacuumpacken och putsar den ikväll och bryner den och kyler av den och in i plastpåse helsteker den i ugnen imorgon.
3. Jag gör allt imorgon och sonen får sitta länge och gnälla i matstolen..... ;)

agnetasch


kurt

4. Jag tar ur filén ur vacuumpacken och putsar den ikväll och bryner den och  helsteker den i ugnen i kväll!

Hur länge skall den vara i ugnen? Det borde väl inte ta så lång tid?

Sweber

Jag hade valt alt 2 då bryningen dödat alla ev bakterier på köttet.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

PerG

Jag valde alt. 5... gå och lägga sig... ;)... Sonen har ju feber och det kanske inte blir något kalas som det ser ut nu.....

Andreas

Ja håll ve en Sweber om alt. två.

Fast egentligen hade jag nog hoppat över att bryna fläskfilén, märker man ens över huvud taget skillnad om den ändå skall helstekas och sen ligga i marinad?

Det går rätt fort i ugnen ja fast i viss mån beror det ju på vilken ugnstemperatur du tänkt dig..?
Den som inte frågar får inga svar.

Tjockakockan

Alternativ 1 absolut!!!!

Att kyla ner ett tillagat kött orsakar ofta en kontamination av mikrober som är mkt värre än de som finns på köttet innan. Ska man kyla och sen värma får man helt enkelt se till så att temperaturen blir _över_ 70 grader i köttet med ett torrt trist kött som följd.

ett dygn utanför vaccen gör ingen skillnad
handskar, rena verktyg och arbetsytor är jätteviktigt

Gotish

Alernativ 1. Lätt. Ingen hitt att först värma upp köttet för att sedan kyla ner det och slutligen värma upp det igen. Förutom bakterie risken känns det som att du kommer förstöra köttet.

//Mattias

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal