Recept på goda vegetariska rätter

Startat av Andreas, 2007-08-13 19:33

Föregående ämne - Nästa ämne

Mimmi

Gillar soppor så här mitt i vintern, min senaste var en Svendisk linssoppa, helt veggo.
http://mimmismat.wordpress.com/2008/02/02/svendisk-soppa-ur-mimmis-skafferi/

Mimmi

Ett supergott veggopålägg är kikärtspasta, kolla in mitt recept med variationsmöjligheter...

http://mimmismat.wordpress.com/2008/02/21/kikartspasta/

Mimmi

Här hemma har vi haft en Ayurvedisk vecka och det har blivit många goda rätter på vegan och laktovegetariskt vis.

http://mimmismat.wordpress.com/2008/03/16/potatisgratang-med-panir/

Rookie-T

2008-03-27 22:58 #23 Last Edit: 2008-03-27 23:01 by Rookie-T
till johannao och Rödbetsrisotton

Jadu, Detta skulle ju kunna vara jätte trevligt. Men jag skulle då inte bjuda en vegeterian på detta. Parmesan är inte vegetarisk utan inehåller LÖPE! Och löpe utvinns ur kalvmage, och kalvmagar urvinns ur kalvar, som utvinns ur kor och ja ni fattar galoppen. Många Ostar inehåller löpe, så se till att kolla inehållsförteckningen på osten om du fåt veggo-besök.

Skrev faktiskt lite om detta i min blogg för ett tag sedan. Kolla in delen "Ett infall av godhet, oförståelse och kalvmage."  på http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.1706758

det finns ett och annat litet tips i det inlägget


Och så måste jag få säga att det är soft med en uppsalabo precis som jag nästan är (jobbar där)
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21


johannao

Tack för upplysningen men jag vet mycket väl att ost innehåller LÖPE. Men man kan naturligtvis laga rätten och utesluta osten, svårare än så är det inte! Vill man så finns vegetarisk parmesan men jag föredrar att utesluta det helt för veganvariant (bort med smöret också då, och rödvinet om det inte är veganmärkt och silat genom äggvita eller gelatin, och buljongtärningen som kan innehålla laktos).
jag ska läsa ditt inlägg men jag tror att jag redan nu kan gissa mig till vad du menar...det är svårt för många att veta vad vegetariskt innebär och många hävdar ju att man inte ska förvirra begreppet genom att publicera dylika recept. Själv tror jag kanske för mycket om människor när jag utgår ifrån att de kan dra sådana slutsatser själva som att utesluta osten.

Milla

Efter att ha läst inläggen angående vad som är vegetariskmat så är det knappt att jag vågar komma med ett tips på vegetarisk mat. Men om jag har fattat det hela korrekt så är det stor skillnad på att vara vegetarian och vara vegan (helt utesluta animaliska produkter) och anledningarna till att man blir vegetarian behöver inte vara att man inte vill äta döda djur utan det kan lika gärna beror på att man inte vill äta kött som man inte vet var det kommer ifrån och hur det har blivit hanterat. Så jag känner flera vegetarian som äter tex Quornfärs som innehåller äggvita, men även ost och fisk.
Därför tänker jag här tipsa om en maträtt som jag tycker är mycket god och det är Grekisk fetaosttårta. Ett recept som jag hittade i tidningen MAT magasinet nr 5 maj 2006. Man gör en botten av digestivekex, anis och smält smör - vilket ska förgräddas i ugnen, sen gör man en fyllning på squash, philadelphiaost, fetaost, matlagningsyoghurt, ägg och sambal oelek som ska gräddas i ugnen 30 min. När tårtan har svalnat garnerar man med gurka, rucolasallad, grillade paprikor, svarta oliver och krasse.
Den passar även utmärkt som förrätt.

ena

Grönsaksbiffar med dinkel är en trevlig vegetarisk rätt...dock med ost i men det får man justera själv om man inte vill ha ;)

Dinkel är en väldigt trevlig råvara hur som haver...vi äter den istället för ris med tanke på miljön i min familj (de andra äter o jag lagar o bestämmer skulle nog ungarna uttrycka det)

http://enasmattankar.blogspot.com/search/label/vegetariskt

hoppas det är ok att länka till egen sida...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

JoJo

Gjorde en ganska trevlig veg-middag tidigare i veckan. Vita bönor ihoprört med en klassisk pesto med cous-cous till, rev även över lite extra parmesan på slutet. En knäckemacka med tomat och keso vid sidan av.

Romarin

Har precis gjort en Bondomelett utan kött som blev riktigt god!

Du behöver kokt potatis, kokta gröna bönor, 1 lök, lite vitlök och färsk tomat, 6 ägg och 1/2 dl vatten till omelettsmeten, salt och peppar, rosépeppar, herbes de provence, torkad gräslök eller färsk, färsk basilika. Ganska mycket peppar så det blir lite "stingslig" smak.

Stek löken på svag värme i olivolja. Tilsätt skivade potatisen, bönorna och låt steka ett par minuter. Blanda ihop omelettsmeten med kryddorna utom basilikan och häll över. Efter några minuter lägger man i de skivade tomater. Låt steka till omeletten stelnat lite lätt. Garnera med färsk basilika. Hade lite räkor i frysen som vi hade vid sidan av.  :)
 

parisa

Här kommer lite annourlunda vegetariskarätter! Persísk mat, mummmms!

"Kashk-Bademjaan" (4 pers+)
Detta är en traditionell persiskrätt som kanske inte ser lika god ut som den smakar men verkligen är värd att testa. Lätt lagad och simpel, men skapar en smakexplosion i munnen!

6 auberginer
2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
1 matsked finhackad mynta (torkad eller färsk spelar ingen roll)
1,5 matskedar "kashk" (finns i persiska/afghanska/arabiska butiker och är gjord på vete)
1 matsked tomatpuré
1,5 dl vatten
salt & peppar
lite saffran o socker
olja/Smör till stekning

Skala och skär auberginer i skivor (helst på långsidan) ca: 1 cm  tjocka. Låt stå i en skål och strö över lite salt medans du förbereder resten så utvinner man lite av betskan och vattnet ur den innan du steker den samt att den behöver mindre olja efter att ha stått lite.
Stek auberginerna i olja på hög värme så de får en halvmjuk konsistens om du trycker på den, innan du vänder dem och steker på nästa sida.

Använd en träsked eller liknande för att mosa dem med lite smör, tillsätt vattnet och tomatpurén och blanda väl samtidigt som du saltar och pepprar. Var försiktig med saltet eftersom "kashk" är väldigt salt i sig själv. Avsluta blandningen med en matsked "kashk" och rör om väl. Häll lite saffran i en mortel, tillsätt en tesked socker och "mortla" det tills saffranen blandats väl in i sockret. Tillsätt till blandningen och låt det skjuda på svag värme medans du förbereder garneringen.

Stek lök (i smala långa skivor) tills den blir riktigt brun och krispig. Gör samma sak med vitlöken men var försiktig eftersom den bränns väldigt lätt. Stek även myntan försig men bara en kort stund eftersom den bräns vid väldigt lätt.

Blanda återstående kashk med lite vatten så den blir mjukare.
Lägg upp allt i halvdjupa tallrikar, garnera med lök,vitlök,mjuk kashk och mynta.
Avnjut med pitabröd eller tunnbröd.


Noshejaan!

Kari

Vegetariska biffar står på önskelistan här, hur gör man sånna själv? Ok, kikärtor med sen då? Hur får man allt grejs att binda?

Tanken är att byta ut en kötträtt i veckan mot något bättre. Andreas var inne på vegetarisk måndag i en annan tråd förut. Tanken tilltalar!

/Elka, nyfiken i en strut. 

ena

när jag gör vegetariska biffar river jag rotsaker och blandar med kokt riven potatis o mosade bönor/kikärtor samt stekt lök o kryddor efter humör :) tänk på att det behövs lite mer salt än man kanske är van vid (återigen är det min mening...och efter humör)

blandar allt väl o antingen formar jag små biffar som paneras i sesamfrön o stekt o matolja tills de är gyllenbruna.
Andra gånger trycker jag ut smeten i en långpanna o kör den i ugn (200 grader ca 20-30 minuter beroende på hur tjock "biffplattan" blir) och skär upp i kvadrater eller trekanter när den svalnat. Vill man kan man steka rutorna när man ska äta dem, jättebra att ha såna biffar i frysen!! bästa snabbmaten ;) man kan strö över sesamfrön eller andra goda frön innan den går in i ugnen om man vill

ägg behövs sällan men har man mycket rotsaksriv i och dåligt med tålamod så hjälper det ju givetvis till...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

smakakarin

Den här soppan gjorde jag för några dagar sedan och den blev verkligen supergod!

Het tomatsoppa med tortellini
http://smakakarin.blogspot.com/2009/03/het-tomatsoppa-med-tortellini.html

Sara W

Jag bidrar med en av mina favoritsoppor som har en annorlunda kryddning. Jag stoppar kryddorna i en tekula, så kan man enkelt fiska upp dem när soppan är klar.

Turkisk linssoppa

4 stora eller 6 mindre portioner

Ingredienser
1 stor gul lök
3-4 vitlöksklyftor
2 dl röda linser
1 l grönsaksbuljong
2 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater
1 bit kanelstång
2 lagerblad
några kardemummafrön

Fräs lök och vitlök (finhackade) i lite olja. Fräs linserna en kort stund och slå på buljongen. Tillsätt tomatpuré och kryddor och låt koka ca 20 minuter. Ha sedan i krossade tomater och smaka av med salt och peppar. Servera med bröd, skivad salladslök och citron. För de som äter ost, är det jättegott att strö över fetaost inför servering. Sältan bryter så fint med de söta kryddorna i soppan.
Receptet kommer från kokboken "Vardagsmat utan stress" av Eja Nilsson.


peterbjurstrom

lagade n mycket lyckad soppa igår.

lyckades inte få upp en bild men det finns på min blogg http://smakligtochgott.blogspot.com/2009/04/zucchinisoppa-smaksatt-med-porter.html

Ingredienser
zucchini
vitlök
porter
grädde
persilja
buljongtärning
vatten
olivolja


Till garnering
riven zucchini
riven manchego
basilikablad


Fräs vitlöken i olivolja i en kastrull. Den ska inte ta färg. Tillsätt zucchini och fräs någon minut. Häll sedan vatten i kastrullen så att det täcker zucchinin. Lägg i buljongtärningen och låt koka ca 10 mintuer så att zucchinin mjuknar. Mixa med stavmixer. Häll i porter, ca 1 dl till 1 zucchini. Låt soppan puttra en stund och krydda sedan med persilja. Häll till sist i grädde till önksad krämighet. Garnera soppan med riven zucchini, riven manchego (eller parmesan eller liknande) och basilikablad.

Receptet finns även på min blogg. Där du även hittar ca 100 andra vegetariska recept

Vad äter en vegetarian?
http://smakligtochgott.blogspot.com/
Impulsiv matkonstnär med både framgångar och motgångar (ibland orsakandes ett visst mått av raseri)

peterbjurstrom

Gjorde vegetariska korvar idag, kryddade med chili, kapris och pepparrot. De blev vansinnigt goda. Går nog bra att grilla också!

http://smakligtochgott.blogspot.com/2009/05/vegetarisk-korv-med-kapris-chili-och.html

Impulsiv matkonstnär med både framgångar och motgångar (ibland orsakandes ett visst mått av raseri)

Tinto

Johannao - rödbetor har jag aldrig provat i risotto, vilket bra tips! Tackar :) Plus att det är enklare för mig att göra risotto på rödvin, eftersom det nästan alltid finns hemma till skillnad från vitvinet *s*

Tinto

Citat från: Kari skrivet 2008-11-04 02:25
Vegetariska biffar står på önskelistan här, hur gör man sånna själv? Ok, kikärtor med sen då? Hur får man allt grejs att binda?

Tanken är att byta ut en kötträtt i veckan mot något bättre. Andreas var inne på vegetarisk måndag i en annan tråd förut. Tanken tilltalar!

/Elka, nyfiken i en strut. 


Och jag är vegetarian men kör en vegansk vecka då och då :) Låter som en bra plan!

Jag brukar höfta mig fram till en bra konsistens utifrån vad jag har (oftast rester, men nu senast gjorde jag en couscoussallad jag blev missnöjd med, den innehöll couscous, buljong, broccoli, purjo, cashewnötter bla. Jag hällde ner hela salladen plus limesåsen som jag gjort till i blendern, mixade allt, tillsatte ett ägg och kryddor, och tara, plötsligt en okej biff av en misslyckad sallad) - det kan vara alltifrån överblivet potatismos, rivna rotfrukter, hackade nötter eller vad du vill. Mjöl binder bra också.

Den vanligaste paneringen är sesamfrön och stek i valfri olja på låg temperatur eller fritera om de är fasta i konsistensen.


Johannes S


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal