Euphoria cannabis absint laglig i Sverige? Loreen?

Startat av Andreas, 2012-06-22 09:27

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Hajar till en smula när jag ser den här flaskan med 70% Euphoria cannabis absint i skyltfönstret på en absintaffär i Prag.

Dels över att det står cannabis på flaskan. Innehåller drycken alltså en mängd cannabis som ger något slags cannabiseffekt, eller är det bara en gimmick för att locka drogromantiker? Och är det över huvud taget lagligt med dryck som innehåller ens den minsta mängd cannabis i Sverige?

Dels över att den heter Euphoria.

"Euphoria
Forever, 'till the end of time
From now on, only you and I
We're going up-up-up-up-up-up-up"

Det sätter Loreens eurovisionsvinnare i ett lite annat ljus.  ;)
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Ja, cannabis är tillåtet, men inte THC och de andra verksamma substanserna i hasch/marijuana.
De cannabisvarianter som man odlar för fibrerna innehåller inte dessa substanser, så om cannabisabsinthen bara innehåller smakämnen från sån cannabis är den laglig, annars är den ju narkotikaklassad..

Andreas

Hmm smakämnen så långt tänkte inte jag, så du menar att cannabis har en smak som i sig är eftertraktansvärd frånsett ruseffekten?

Det här med narkotikaklassning, borde det inte finnas en gräns under vilken koncentrationen av narkotikaklassat ämne är så låg att det inte räknas?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2012-06-25 11:21
Hmm smakämnen så långt tänkte inte jag, så du menar att cannabis har en smak som i sig är eftertraktansvärd frånsett ruseffekten?


Ja, det har en egen smak, det finns ju dessutom mjöl att köpa som är gjort på cannabiskärnor (hampamjöl) oh det finns godis med cannabissmak.

Citera
Det här med narkotikaklassning, borde det inte finnas en gräns under vilken koncentrationen av narkotikaklassat ämne är så låg att det inte räknas?

Det finns förmodligen ett gränsvärde, men jag vet inte vad det är.


Andreas

Mjöl och godis, där ser man. Frågan är om hampamjöl och cannbisgodis säljer på grund av att cannabissmaken är god eller på grund av att folk tycker det verkar spännande...

Fast hampamjöl ser jag iofs det påstås att det är nyttigt. I vilken mån det då stämmer.

"Rikt på kostfiber, protein och fett. Byt ut ca 10% av det vanliga mjölet när du bakar eller lagar mat. Använd i blnis, matbröd, vegoburgare eller smoothies." http://www.veganlife.se/product.html/hampamjol

"Ingen annan växt tillhandahåller kompletta proteiner i en sådan lättsmält form eller har de livsnödvändiga oljor i en sådan hög halt i kombination med perfekt proportion för mänsklig hälsa och vitalitet." http://hampaprodukter.se/wp/?page_id=28

Kanske därför de har cannabis i absinten, för att tilltala de hälsomedvetna. :)
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Tror att det innehåller massor av omega-6-fettsyror "å sånt", det är nötigt i smaken. Ganska gott faktiskt.

Hehe, nyttig snaps! De e grejer det!

Andreas

Nu är jag i alla fall 99.9% säker på att Euphoria cannabis absint inte innehåller verksamma cannbissubstanser. Tänkte efter lite och hittade den här wikipediasidan: Legality of cannabis by country där det visserligen står att innehav av små mängder cannabis är lagligt i Tjeckien men att försäljning är olagligt. Alltså borde en dryck som säljs helt öppet med största sannolikhet inte kunna innehålla något verksamt.

Däremot är jag osäker på hur det är med alkoholhalten, är 70% lagligt i Sverige?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2012-06-29 18:10

Däremot är jag osäker på hur det är med alkoholhalten, är 70% lagligt i Sverige?


Jag tror inte att det finns några lagar mot för hög alkoholhalt.

Andreas

Jag vet inte, men tror aldrig jag har sett mer än 60% på bolaget, varför finns inte till exempel 80% strohrom att få tag på?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Strohrom hörde man alltid att det var narkotikaklassat? Fast det var ju sådär 15 år sen kanske.

Andreas

Ja det där med narkotikaklassat har jag också ett minne av, men om det verkligen var det eller om det var något man trodde vete katten.
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Har läst lite snabbt på Flashback, där står att det inte är klassat längre.

Andreas

Tack, letade vidare på det spåret och hittade skriften Frågor och svar om alkohollagen, Nr 4 från folkhälsoinstitutet där följande text finns:

Fråga: När togs regeln om högsta tillåtna volymprocent bort?

Svar: Den fanns med i lagen om handel med drycker men fördes aldrig in i alkohollagen.
Ur 1994/95:SoU9:
Enligt EES-avtalet skall bestämmelserna i rådets förordning (EEG) nr 1567/89 om allmänna regler för definition, beskrivning och presentation av spritdrycker (EGT nr L 190, 12.6.1989, s. 1) inte utgöra hinder för EFTA-ländernas rätt att på en icke-diskriminerande grundval förbjuda utsläppandet på deras nationella marknader av spritdrycker för direkt konsumtion som har en alkoholhalt överstigande 60 volymprocent. I förordningen finns inte några begränsningar vad gäller högsta volymprocent för spritdrycker avsedda för direkt konsumtion. I anslutningsfördraget med EU:s medlemsländer har Sverige inte fått något motsvarande undantag från rådets förordning (EEG) nr 1567/89. Med hänsyn härtill bör någon bestämmelse om högsta volymprocent för tillverkning och försäljning av spritdrycker inte införas i den föreslagna alkohollagen. Utskottet föreslår att riksdagen beslutar att förslaget till 2 kap. 1 § andra stycket och 3 kap. 1 § andra stycket alkohollagen skall utgå.

Dvs. om jag nu förstår rätt så Sverige fick inget undantag vid EU-medlemsskapet så de 60% som fanns i lagen om handel med drycker kom aldrig med i den nya alkohollagen (utfärdad 1994-12-16).

Alltså Euphoria cannabis absint är laglig i Sverige både sett till cannabis och alkoholhalt.

Undrar just varför Systembolaget då inte har starkare drycker än 60% i sitt sortiment? Eller har jag kanske bara missat dem?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2012-07-01 11:29

Undrar just varför Systembolaget då inte har starkare drycker än 60% i sitt sortiment? Eller har jag kanske bara missat dem?


Jo det finns, t.ex. denna Absinth med över 70% alkoholhalt:
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=absinthe&filters=searchquery%2c&artikelId=643989&varuNr=86912&referringUrl=%2fTemplates%2fPublic%2fPages%2fGlobalSearchPage.aspx%3fsearchquery%3dabsinthe%26filters%3dsearchquery%2c%26ny%3d1%26id%3d1594%26epslanguage%3dsv

Andreas

Ah hehe se där, tokigt att jag inte sökte på absint. :) Kul pris också, djävulens nummer, kan inte vara en slump. :)

Du såg förresten inte kortlänken? http://www.systembolaget.se/86912
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2012-07-03 19:49
Ah hehe se där, tokigt att jag inte sökte på absint. :) Kul pris också, djävulens nummer, kan inte vara en slump. :)

Du såg förresten inte kortlänken? http://www.systembolaget.se/86912


:)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal