Riskokare

Startat av patrixan, 2007-05-08 12:27

Föregående ämne - Nästa ämne

patrixan

Är det prisvärt att köpa en riskokare ??  blir riset "perfekt" eller är det bättre att spara på kosingen och köpa en elektrisk ryggkliare istället  ;)  har någon erfarenheter av riskokare ?

Andreas

Bra fråga!

En sak är då säker, man sparar energi med en riskokare, men undrar just om det är så mycket att man tjänar in inköpskostnaden innan kokaren hinner gå sönder?

Annars kan du alltid koka ris i mikrovågsugnen för att vara märkvärdig, inte för att jag provat, men recept hittar du här:
http://sv.wikibooks.org/wiki/Ris_i_micro
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

9 min skulle det alltså ta att koka riset i mikron.Tror jag inte på.Första o sista gången jag provade att koka ris i mikron tog det lika lång tid som på spisen.Då frågar man sig ju om det blir någon energivinst.Eller gjorde jag fel på något sätt o missade hela finessen?
Jag skulle nog hellre satsa en slant på en riskokare om jag var en flitig riskokare  ;D

Andreas

agnetasch, varför inte fylla i den här enkäten? ;)
http://www.riskokare.nu/

Hur många portioner gjorde du i mikron när du provade, har aldrig provat själv, men det verkar som att ju färre portioner desto fortare?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Haha,den enkäten var rätt bra,men det var väldigt vad dom tar för givet att man ska skita ner spisen;det ska koka över o brännas vid.Man ska glömma bort tiden också,har dom aldrig hört talas om äggklockor?(Eller så ställer man mikrons timer)Jaja 150:- är ju inte speciellt dyrt, men var ska man ha plats för alla grejer i köket?
Troligtvis var det tre portioner jag lagade o det är ju inte mycket.Jag får prova igen.

Urban

Kokar man ris 3-4 gånger i veckan kan det nog vara värt att skaffa en, men riset blir inte perfekt bara för att du har en riskokare.
Det är samma princip som att koka i panna. Tycker du att riset du kokar inte blir riktigt bra?.
Kanske du vill ha tips om hur man kokar bättre ris på spisen?.

Citat från: patrixan skrivet 2007-05-08 12:27
Är det prisvärt att köpa en riskokare ??  blir riset "perfekt" eller är det bättre att spara på kosingen och köpa en elektrisk ryggkliare istället  ;)  har någon erfarenheter av riskokare ?

crlhrv

jag gör alltid mitt ris på plattan, kan inte tänka mig hur man misslyckas med det? hur skulle man t.ex. göra pilaffris i mikron??
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Vad är pilaffris för "ris"

crlhrv

pilaffris är vanligt till många indiska rätter (men egentligen inget speciellt)
fräs lök i smör och olja, tillsätt väl avsköljt basmatiris, kardemummakapslar och lite kryddor och fräs ett par minuter så alla riskorn får en fet hinna. slå på vatten, koka och njut.

alltså visst, det går väl att göra i mikron. kanske är jag lite för traditionell av mig. i mikron gör man morgongröten, värmer en kopp kaffe eller värmer en lunchlåda, inget mer ;).
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Åhåå.. I see.
Jag trodde att det var nån annan slags typ av ris.. Typ Basmati/Jasmin osv.

Men det lät väldigt gott med pilaffris  :)

patrixan

Hahaha, nja jag är inte så hopplös på riskokning Urban :)

Jag tänkte mer på att man ska ju spara på strömmen i det mesta nuförtiden verkar det som och den borde ju ha samma "spar" som en vattenkokare i jämförelse med platta.

agnetasch

Om man vill spara på strömmen kan man ju använda den gamla koklåde-metoden:
"Koka (till exempel) ris i ca. 5 min. (Stäng av plattan). Ta av från plattan och sno in grytan med lock i tidningspapper, därefter en ylletröja eller yllefilt runt. Kan även göras av en pappkartong klädd med ylle/ull och utbytbart tidningspapper"
Dom verkar ju lätta att tillverka själv,ett miljövänligt julklappstips kanske?Man kan ju skriva RISKOKARE på lådan.

patrixan

Hahahahahaha, den var fin  ;D  ska fundera på den.........

Kari

Mrs Cheng´s, (soyan Ni vet) har/hade iaf, en riskokare för mikro för några år sedan som var kanonbra för upp till ca 3 port för några tior typ. Skulle vilja hitta en ny då den gamla la benen i vädret efter klantskalle till mikrokock. (jag själv)
Den fick dock inte plats i små mikrougnar för locket med snäpplås bygger lite på höjden.

Tips mottages om inköpsställe! Min kom nog från en loppis.

Martin_Blomberg

Jag har en Phillips riskokare och har använt den i ca 2 år nu: http://www.radars.se/product/product.aspx?Identifier=SE87812&openId=-1
Den kokar riset bättre än jag klarar på spisen. Bättre därför att jag inte behöver passa riset överhuvudtaget med denna riskokare och resultatet alltid är lika bra. Den enda nackdelen är att man svårligen kan koka mindre än 3 portioner ris i den. Det blir aldrig nåt fastbränd ris i botten. Väldigt praktiskt framför allt om man skall laga mat för många, då man har en sak mindre i matlagningen att hålla koll på.

Har även använt den för att koka bovetegryn i och det funkade också utmärkt.



Urban

Förrut så trodde jag att riskokaren mest var ett påhitt för människor som bara ville ha ytterligare en skrymmande maskin i köket och som inte orkade koka ris på sedvanligt vis.
Men faktum är att i princip alla familjer i tex. Thailand har en sådan i köket. En anledning är förmodligen att dom inte kostar speciellt mycket, ca:40 kr. En annan är att dom kokar helt andra mängder ris per gång än vad vi gör i Svergie.
Kan tänka mig att det ser ut så i många andra länder där det konsumeras ris dagligen.
Själva riskokaren är ingen dum grej egentligen utan levererar alltid jämn kvalié på riset varje gång man använder den(fast det kanske kan skilja olika modeller emellan).
Hade jag bara plats i köket för en sådan så hade jag själv investerat i en riskokare.. Dock så funkar spisen fortfarande bra.

Andreas

Citat från: Martin_Blomberg skrivet 2007-07-08 23:27
Jag har en Phillips riskokare och har använt den i ca 2 år nu: http://www.radars.se/product/product.aspx?Identifier=SE87812&openId=-1
Den kokar riset bättre än jag klarar på spisen.


326 kronor var inte farligt. En av mina käpphästar när det gäller köksmaskiner är rengöring. Hur är den där att diska? Finns det några små skrymslen och skåror där det samlas gammalt jox med tiden?

Såg på länken att den har en "ångkokningsfunktion", vad har man den till?

Vad händer när riset är klart förresten, piper den då eller nåt?
Den som inte frågar får inga svar.

Martin_Blomberg

Man tar ut risbehållaren och diskar den. Den är teflonbelagd så det går snabbt. Locket tas isär i 2 delar och diskas utan problem. Inga konstiga skrån som jag har sett.
Jag har blivit lat och börjat slänga risbehållaren i diskmaskinen, men den är av aluminium så den missfärgas på utsidan. Insidan är teflon och ingen fara med.

Ångtillsatsen har jag lagat DimSum i och det funkade skitbra. Blir ungefär klart samtidigt med riset. Det är en plasttallriksliknande konstruktion som man lägger högst upp i risbehållaren och i denna slänger man allt som skall ångkokas (grönsaker fisk etc).

Det är en lampa som byter färg och en knapp som åker upp när riset är klart. Den övergår då till värmehållning av riset.

Jag läste genom några tester av riskokare innan jag slog till på denna Phillips som fick bäst i test. Kommer tyvärr inte i håg vart jag hittade dessa tester men misstänker en var itidningen Vår Bostad (som numera är nerlagd...).

Kari

Martin_B, knäpp av 2-3 bilder när Du kör ris nästa gång för oss nyfikna!

DimSum gissar jag typ ångkokt?

Martin_Blomberg

Dim Sum är som kinesiska tapas. Några är friterade och andra är ångkokade:
http://www.srcf.ucam.org/abacus/Reviews/Michaelmas%20Term%202006/Dim%20Sum.htm
Bilden högst upp på Dim Sum, personerna på bilderna nedan har inget med mig att göra.
Skall ta några bilder nästa gång jag använder mojängen.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal