Kan man baka Singoalla och Ballerina själv?

Startat av Andreas, 2008-03-05 08:59

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Är det över huvud taget möjligt att baka egna Singoalla- och Ballernakex som smakar och upplevs som orginalen?

Inte för att man sparar pengar men hembakt är mer känsla och det vore en utmaning att kunna reproducera såna här kakor. De måste inte se likadana ut men ha ungefär samma smak och konsistens och gärna lite godare. (Min favorit i Göteborgskexfamiljen är Singoalla citron-lime så det står högst på min önskereceptslista.)
Den som inte frågar får inga svar.

Jomael

Intressant tanke att baka egna singoallor :)

Det är väl "fyllningen" som är a och o egentligen? Har tyvärr inte provat citron-lime varianten tyvärr, men blir ju sugen nu. Är det en citronkräm och en lime-gele kanske?

Andreas

"Mördegskex med, creme med vaniljsmak och citronfyllning med limesmak" står det på, så jag antar att det är samma kex och creme som i vanliga singoalla.

Jag undrar om inte själva kexen ändå är det svåraste, någon som lyckats baka kex som ens påminner?
Den som inte frågar får inga svar.

Rookie-T

Detta är ju mycket intressant. Jag skulle inte tveka på att test-baka något sådant här om ett recept dyker upp. Lite coolt att sätta sin egen prägel på något redan så folkkärt. Exprimentera fram sin egen ballerina med en fet-cool twist. Snälla någon langa fram ett recept :P
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Andreas

Jo jag tycker också att sånt är kul. Amerikanarna har förstått det här, prova googla på copycat recipe så får du massor av träffar på alla möjliga recept där man försökt efterlikna restaurangrätter eller produkter.

Hade jag bara känt till namnet på något amerikanskt kex som var snarlikt Singoalla och Ballerina hade jag provat söka på engelska. Ingen på forumet som har utländska kontakter med möjlighet till direktinsyn i kexutbudet på andra sidan Atlanten?
Den som inte frågar får inga svar.

kurt

I mat tidningarna frågas ju mycket ofta efter recept på Digestive kex

agnetasch

Oreos är väl rätt lika Ballerina&Co,man får väl ändra lite på receptet:

250 gram smör
½ dl strösocker
1 äggula
3½ dl vetemjöl
5 msk kakao
1 krm salt
1 tsk vaniljsocker
50 gram riven mörk choklad (minst 50 procent kakaohalt)

Fyllning:
3 - 4 msk vispgrädde
2 msk smält smör
3 dl florsocker (siktat)
½ tsk vaniljsocker

Kör smör och socker i en matberedare. Tillsätt äggulan.
Riv chokladen. Blanda alla torra ingredienser och den rivna chokladen och rör ner i smör- och sockerblandningen.
Arbeta snabbt och överarbeta inte degen.
Ställ in degen i kylen en stund så blir den enklare att hantera.
Ta ut den och rulla ut degen i en eller flera rullar, ca 3 cm i diameter. Slå in rullarna i plastfolie och lägg in dem i kylen och låt dem vila i minst en timme.
Sätt ugnen på 175 grader.
Ta ut degen ur kylskåpet och skär rullarna i tunna skivor, ungefär en halv centimeter tjocka. Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper. De flyter inte ut så mkt, så de kan ligga nära varandra. Grädda i ugnen i 10 - 12 minuter.Låt svalna.
Blanda ingredienserna till fyllningen och ställ den kallt. När kakorna har svalnat så ta en klick fyllning och lägg den på en kaka. Vänta en stund o lägg sedan på en annan kaka.

Rookie-T

nja vettehundans om de är så lika. Eller neee.. joo ehhh,,, Nej jag tror jag lätt skulle känna skillnad i ett blindtest.
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Andreas

Tack Agneta det receptet kanske är ett steg på vägen såvida det nu verkligen ger nåt som påminner om köpekex i konsistensen, men innan jag provar - har du provat baka det själv?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Nej jag har aldrig bakat Oreos. Jag tycker inte dom är överdrivet goda,de skulle vinna på en smakförändring.
Det finns ett recept här också men då ska man ha mix o grejer:
http://www.topsecretrecipes.com/recipedetail.asp?sessionid=&login=yes&id=71&page=

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal