Skönhetsvårdande matknep

Startat av Tracey, 2007-07-24 23:26

Föregående ämne - Nästa ämne

Tracey

2007-07-24 23:26 Last Edit: 2007-07-24 23:30 by Tracey

Att mat kan användas till så mycket mer än att bara äta, är lite spännande tycker jag. Skafferiet är ju som bekant fullt av skönhetsvårdande prylar. Där finns många hundralappar att tjäna, jämfört med inköp av dyra krämer o dylikt på varuhus!

Vad sägs om att hjälpas åt att samla alla de bästa skönhetsvårdande matknepen under denna rubrik?


Några bra huskurer som jag samlat på mig genom åren:

Olivolja - idealiskt för torrt, risigt hår samt torra fossingar. Själv brukar jag alltid smörja in fötterna, trä på varsin plastpåse o ett par tjocka strumpor ett par timmar framför TV:n. Sen är de som nya!

Kallpressad rapsolja - kanon som massageolja! (Vill man, kan man tillsätta nån droppe parfym/doftessens.) Är även jättebra att smörja in hela kroppen med, för att hålla huden mjuk o smidig.

Matolja och salt - är benen torra, åtgärdas det snabbt om man masserar in olja (oliv- eller kallpressad rapsolja) och lite salt och sedan sköljer av.

Öl - före sista sköljvattnet (vid hårtvätt) ger håret extra glans.

Avocado - mosad avocado i ansiktet en stund har en djuprengörande effekt om huden ser grådaskig ut.

Banan - mosad banan i ansiktet i några minuter gör huden persikomjuk.

Havregryn - alldeles utmärkt att ta till när man även vill ge ansiktet en lätt peeling. Smörj in, låt verka i ett par minuter, massera lätt i cirklar o skölj av med ljummet vatten. Sen är man len som en barnrumpa!

Citron - om armbågarna känns torra, kan man vila dem en kvart i varsin citronhalva. Om man doppar sina fingertoppar i lite citronvatten, fungerar det även mot torra, spruckna nagelband.


Andreas

Ah det var ett nytt grepp på mat! Jag är inte så mycket lagd åt skönhetsvård ;), men jag har för mig att jag hört att ätning av massor av morötter skall ge något slags brun-utan-sol-effekt, eller är det en skröna?
Den som inte frågar får inga svar.

Tracey


Solen har ju verkligen lyst med sin frånvaro denna semester. Man skulle kanske kunna kompensera det med dubbel morotskonsumtion då..?  :)

kryddburken

något som kanske låter lite annorlunda är kaffesumpen som blir kvar i melittan. Den tar jag med mig in i duschen i en liten skål, använder det som på samma sätt som peelingtvål och framförallt i ansiktet. En rejäl ansiktslyftning vill jag lova, i övrigt så har kaffesump en väldigt lenande effekt, huden blir babylen och insmord... OBS.. skölj väl! *S* Fungerar kanon till att reparera ett "dagen efter ansikte"!

Tracey

Intressant - måste jag prova vid tillfälle! :) Använder du någon speciell sorts kaffe..?

Andreas

Här är ett till citrontips (från Elle mat och vin) - håret blir ljusare med en tesked citron i sista sköljvattnet! Nån som provat? Kanske börjar bli läge för det nu när hösten är här och den naturliga solblonderingen av håret börjar försvinna? :)
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Citron mot torra och spruckna nagelband må fungera, men är det värt smärtan? ;)

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Tracey

Andreas: Minns att mina blonda väninnor roade sig med att klämma ut nån citron i håret då o då, när vi gick på högstadiet en gång i tiden. Det skulle tydligen bara fungera i just blont hår och i kombination med sol skulle effekten bli allra bäst. Lite ljusare blev de väl, men jag vet inte om det var tack vare citronen eller solen, eller både och.

Crlhrv: Nej, har man såriga nagelband, skulle jag nog bestämt avråda från denna kur. Mot torra o allmänt fnasiga fingertoppar funkar det dock alldeles utmärkt! :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal