Under hur lång tid rökbehandlar ni köttet vid varmrökning

Startat av Roger, 2014-02-27 10:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Roger

När jag varmröker så använder jag mig av rök under hela processen. Har nu hört från flera håll att man inte behöver använda rök mer än 4 timmar för efter denna tid absorberar inte köttet någon rök i alla fall. Enligt dessa påståenden så innebär ju det att efter 4 timmar räcker det med att enbart låta köttet gå klart i värmen utan rök. Någon som gör så eller använder ni också rök under hela processen? Detta gäller ju förstås då man använder sig av någon rökgenerator och lätt kan" plocka bort" röken efter önskad tid, vedeldar man så blir ju det svårare. Själv har jag byggt en rök och använder en Bradley rökgenerator vilket gör att jag tycker denna fråga är intressant då det ju är en stor mjlighet att minska användningen av puckar till den.

Skogis

Jag använder inte rök hela tiden när jag varmröker. 4 timmar är nog vanligt för min del när spånet har tagit slut i rökgeneratorn och jag missat att fylla på :)

Det låter rimligt att man inte ska behöva rök hela tiden. Givetvis blir röksmaken intensivare om man röker något i flera dagar men eftersom det huvudsakligen är en krydda numera bör man kunna laga färdigt vad man röker i bara värme.

Lika väl kan du nog röka någon timme, bara ha värme någon timme för att sen smaska på med mer rök innan du lyfter ut köttet ur röken.

agnetasch

Jag kör inte rök hela tiden utan går över till bara värme efter 3-5 timmar. Det beror på vad man röker; kortare tid för färs o längre för helt kött. Sen beror det ju på vilken smak man vill ha, man tröttnar ju på att jämt äta hårdrökt t.ex

Roger

Jag har varmrökt under många år med vedeldad rök och då har man ju liksom kört på tills det varit klart,detsamma har jag ju nu gjort i mitt hemmabygge med Bradleygeneratorn,har liksom aldrig haft en tanke på något annat men nu blir det till att testa detta. Ja jäklar vad man lär sig lite nytt varje dag :-)

Hankki

På ett amerikanskt bbq forum läste jag att det har att göra med köttets temperatur när det slutar ta emot rök.

agnetasch

Citat från: Roger skrivet 2014-02-28 13:41
Jag har varmrökt under många år med vedeldad rök och då har man ju liksom kört på tills det varit klart
Det gjorde vi också tidigare, allt smakade likadant.

Hannu

Det ska vara 60 grader minst trettio timmar.
Det kan krävas upp till fyrtio timmar beroende på vädret.
I alla fall i min rökanläggning.
Vind och regn som kyler ställer till problem.
Men resultatet blir fläskkött som smälter på tungan!
Yammi Yammi!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal