Hur slipar man en sågtandad kniv på bästa sätt?

Startat av Andreas, 2007-07-03 12:00

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Hur gör man egentligen för att slipa en sågtandad "brödkniv" på bästa sätt, den ligger ju inte platt mot brynet och så försvinner tänderna ju mer man slipar..?  ???
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Varför skall man ha tandade knivar???? ;)

nåväl, det finns stavar som man kan slipa med, alltså runda pinnar, med dem kan ma nkomma "ner" i tänderna

Andreas

Tro det eller ej, men jag har faktiskt en riktigt fin och vass kniv hemma, ordentligt välslipad av en som kan sina saker, men jag tycker ändå det fungerar bättre med just en sågtandad kniv till mitt hembakade bröd med knaprig skorpa. Förutom att sågen skär lika enkelt om en riktigt vass kniv så ger vassa knivar en i mitt tycke alldeles för slät och perfekt yta, jag gillar mer när brödytan är ojämn och lite uppruggad såsom det blir med en brödsåg.

Det här med stavar lät knepigt... har du provat nån sån? Och då måste man hitta en som har precis rätt diameter för tandningen på den kniv man har?
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Vilken tur du har som har en riktigt vass kniv!! ;)

Det är helt riktigt, en släteggad kniv kommer alltid att "slinta" på en hård brödskorpa, då kommer en tandad brödkniv till sin rätt.

Själv vill jag ha jämna, släta skivor (på bröd, men framförallt kött) så jag använder en släteggad kniv. Dessuto mbakar jag inte bröd så ofta.... Även om detta skall ändras, jag har snott pappas samling av brödböcker!!

Rob

Har testat en stavslip, men inte något många gånger.

Så länge den har mindre diameter än gropen i tandningen bör det funka. Det svåra blir att få till baksidan när det "fläker" ut där. Jämför med att fila i trä, du behöver inte ha en fil med samma diameter som kurvan du gör.

Andreas

Ah, tack för info.

Vet du om det finns nåt sätt att återställa tandningen om den börjar bli nernött?
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Men det är väl inte i botten som tänderna på sågen ska vara skarpa? Det är väl topparna?
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Ska den alltså inte vara jämnvass över hela menar du? Även botten biter väl när man såger?

Och slipar man inte botten så försvinner ju tandningen..?
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Topparna skall givetvis vara lika vassa, men de kommer man ju alltid åt, det svåra är att komma åt i dalarna om man har för stora slipverktyg.

dePaul

Crock sticks eller Spyderco TriAngle Sharpmaker 204 fixar sågtandningen. Inte svårare än att bryna vanliga knivar. Man får dock inte låta kniven slajda i horisontellplan, utan rakt ned, annars rundar man av sågtandningens toppar.

Darre

Hej hopp, jag var på nått ställe vi jobbet som hette Slip..... nånting på Thorildsvägen i Stockholm
Jag hade sabbat alla tänder på min brödsåg, när jag hämtade kniven hade dom gjort helt nya tänder för
45 spänn. Kan varmt rekomenderas. :)

dePaul

Citat från: Darre skrivet 2009-02-06 19:15
Hej hopp, jag var på nått ställe vi jobbet som hette Slip..... nånting på Thorildsvägen i Stockholm
Jag hade sabbat alla tänder på min brödsåg, när jag hämtade kniven hade dom gjort helt nya tänder för
45 spänn. Kan varmt rekomenderas. :)
Slipkliniken AB

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal