Efterlyst senap

Startat av agnetasch, 2007-12-12 11:01

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Till jul är det bara en sorts senap jag vill ha; Falkeskogs! Nu kan jag inte hitta den o mailade till Falkeskogs o efterlyste den. Fick svaret att den nog fanns på Bonum i Gråbo eller Focus i Göteborg, båda långt från mig. Nu undrar jag; finns det någon här som bor i Lerum-Partille-östra Göteborg som sett den här senapen i någon affär?
Bifogar en bild på Falkeskogs grejer, längst till vänster står SENAPEN

roffekock

Agneta tomten har uppfattat ditt nödrop ligg lågt den é på ingående.Skicka PM.
Matforum är bäst

agnetasch


Kari

Roffekock: Ska jag skicka PM å?  ;)

---

Passar på att efterlysa en söt och halvstark hemma blandad senap.. Någon?

roffekock

Jag har ett litet varuprov av denna senap ett par burkar bara för det är du. Så skicka PM adr.
Men denna senap är väl inget märkvärdigt!!!!!
Matforum är bäst

agnetasch

Joooo, den är jättegod! Fast jag måtte ju vara ensam om att tycka det eftersom den försvinner från affärerna.
DU HAR RÄDDAT MIN JUL :-* nu gäller det bara att gömma Falkeskogssenapen för släktingarna som kommer på julafton!

agnetasch

elka: jag hittade en hemmagjord senap på Svensk smak som kanske kan intressera dig:
1 dl bruna senapsfrön
2 dl vatten
2 msk söt mild svensk senap
1 dl socker
2 msk ättiksprit (12%)
2-3 msk grädde
Kör senapsfröna i en mixer på högsta hastighet tills de är krossade. Späd med vatten, senap, socker och ättiksprit. Forsätt mixa tills sockret har smält.
Smaka av med lite grädde tills senapen smakar lagom starkt.


roffekock

Jag såg ett recept på kaffe och wiskeysenap.
Någon som snappade det. ???

/rolf
Matforum är bäst

Kari

Tack Angetasch! Bruna senapsfrön, är det apoteket eller affärn?? Hälsokosten?

Söt mild svensk senap? Tips?

Hur länge håller detta sen?

agnetasch

Som söt mild tycker jag Jonnys är godast (den vanliga) en riktig varmkorvsenap.
Senapsfrön finns nog i vanliga affären, annars har dom billiga på Brattberg om du ändå ska beställa kryddor:
http://www.brattberg.com/advanced_search_result.php?keywords=Senapsfr%F6&osCsid=l8jnhv9s23kfcui8e6t7msc530&x=7&y=8
Grädden drar ju ner hållbarheten, finns det ingen extra hållbar grädde? Annars håller senapen sig säkert tills den tar slut, Trettonhelgen?

agnetasch

roffekock: kaffe o whiskysenap? Låter inte som nån höjdare direkt :-\ Jag såg att Druvans har whiskysenap. De har dessutom calvadossenap o punchsenap, den senare rekommenderades till ärtsoppa, svagt substitut för the real thing ;D

Andreas

Citat från: agnetasch skrivet 2007-12-14 12:41
elka: jag hittade en hemmagjord senap på Svensk smak som kanske kan intressera dig:
...
2 msk söt mild svensk senap


Färdig senap i hemmagjord senap?! Varför? ???
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

För att man behöver blanda ut dom där hårda fräna senapsfröna lite.

Andreas

Nä det där låter allt svamligt, nog måste det finnas bra recept på hemmagjord senap som inte kräver tillsats av köpesenap!? Annars vet jag inte var det här ska sluta: Pulvermos i hemmagjord potatismos? Färdig sylt i syltkoket? Nedsmulade mammascankotalgköttbullar i de hemrullade köttbullarna?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Andreas: Ingen tvingar Dig..  ;)  ;)

Jo, jag tänkte så också, med då det var Agnetas recept så kännde jag mig säker, har hittills varit mycket nöjd med de recept och tips från Mästerkocken  ;D

roffekock

Agneta du kommer att få möjligheten att själv avgöra om du diggar det eller ej.
Du är den utvalda, den enda, och ingen mer. ???

/rolf
Matforum är bäst

agnetasch

Man får väl kalla senapen halvhemmagjord;D Jag blandar ofta olika sorters senap, både köpta som hemmalagade(fådda) Gör sällan själv, gillar inte riktigt den där grova grus-senapen á la Apoteket. Jag tror att elka-senapen kan bli en god "mellansenap"

agnetasch

ÖRNEN HAR LANDAT! Jag menar att NU har Falkeskogs urgoooda senap landat i min väntande famn. Tack roffekock, jag upprepar; du har räddat min jul! Mannen föll handlöst för remvaxet o jag för det fina julkortet, hälsa o tacka; det står på hedersplatsen nu.
Men nu står jag i skuld till dig, finns det något jag kan fixa åt dig? Vad det än är så säg bara till så ska jag göra allt som står i min makt att ordna det.

GOD JUL :-* GOD JUL :-* GOD JUL :-* GOD JUL

roffekock

2007-12-21 21:01 #18 Last Edit: 2007-12-22 00:24 by roffekock
Trevlig att allt funkade trots postens senfärdighet. Du står inte i skuld utan se det som  en förmån att vi kan ha det gott tillsammans här i gruppen. Du ska bara vara den du är och inget annat, det är den bästa gåva du kan ge mej tillbaks.

Ha en god och trevlig JUL själv och hälsa din gubbe det samma.

/rolf

ps. det Indiska dundret har jag fraktat från södra delarna av Kerala och att det skulle hamna i Jonsered var väl mest en ploj men du kan testa, inga garantier för överlevnad. ;D
Matforum är bäst

agnetasch

Vi cirklar runt det o sniffar som nyfikna hundar gubben o jag ;D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal