Tipsen som avgör!

Startat av johbal, 2009-03-24 10:45

Föregående ämne - Nästa ämne

johbal

Hej

Jag tycker att det fattas en tråd med små eller stora avgörande tips som gör matbrödsbakandet bättre, godare och enklare mm.

Jag syftar på tips som har att göra med t.ex. ingredienser, utbakning, gräddning osv.

Jag hoppas att denna tråden kan bli låst och förbli en bra guide med tips för ditt matbrödsbakande!

Förslagsvis kan dina tips bli indelade ungefär såhär

INGREDIENSER:
Genom att ställa fram ingredienserna i tid jämnas temperaturen ut och kyler på så vis inte degvätskan lika effektivt, detta resulterar i bättre jäsning!


Hänger ni med?
Johan

Kari

2009-03-24 11:30 #1 Last Edit: 2009-03-24 12:08 by Kari
Bra idé men jag hänger inte med på utförandet riktigt.. Som en FAQ eller / fast hur?

--

Annars har jag ett tips direkt, några droppar olja i måttkoppen så inte sirapen fastnar :)

--

En liknade tråd för mat och kökstips finns här.

--

Edit: Länkat till Wikipedia för den som inte vet vad en FAQ är. Klicka på den röda länken högst upp.

johbal

Precis som en FAQ men också små "hemliga" tips och liknande för matbrödsbakning! Likt det du precis nämnde och även andra saker!

Tack!
Johan

Andreas

Det är en bra idé att samla tips men om det ska bli nån ordning så måste de sammanställas/kompletteras/förändras allt eftersom, bäst brukar det bli om man gör det i första inlägget i tråden. Och första inlägget skrev du, vill du göra det Johan? Och om du skall göra det, ger du moderatorerna tillåtelse att också gå in och föra in tips i ditt inlägg ifall du inte skulle hänga med?

Apropå att ställa fram ingredienserna i tid så kan man ju också antingen ha lite hetare degspad för att kompensera för kalla ingredienser i övrigt eller låta degen jäsa längre, det sistnämnda ger även godare smak.

Och aproå sirap så blir det minst klet om man häller på fri hand. Och salt och annat tort brukar jag oftast mäta i handen.
Den som inte frågar får inga svar.

johbal

Bra Idé, Jag går med på att sammanställa tipsen under kategorier på mitt första post så gott det går!

Vad som behövs nu är ännu fler tips på lyckad matbrödsbakning, och alla era husmorstips som ingen annan vet. Eventuella tricks och annat för att åstadkomma olika resultat!


Tack!
Johan

kjpil

Mitt tips är väl redan känt - men saltmängden är viktig för degens konsistens. För mycket eller för lite salt kan göra att degen flyter ut och/eller spricker.

johbal

Citat från: kjpil skrivet 2009-03-24 15:42
Mitt tips är väl redan känt - men saltmängden är viktig för degens konsistens. För mycket eller för lite salt kan göra att degen flyter ut och/eller spricker.


Vad är då en lagom saltmängd per halvliter degvätska enligt din erfarenhet?

kjpil

2009-03-24 17:17 #7 Last Edit: 2009-03-24 17:22 by kjpil
Enligt min bok 1,5-2% av mjölvikten rätt mängd. Och att saltet också ger färg på skorpan och ett fastare gluten. Går man över 2% försämras jästens verkan.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal