Oväntat bra rätter med frysens hjälp

Startat av ivanl, 2009-01-24 18:45

Föregående ämne - Nästa ämne

ivanl

Skulle vilja höra tips på rätter som lagas med frysen och som blir oväntat bra.
Här är mitt eget bidrag:

"Laxglass"

Kallrökt lax djupfryses i skivor
Kör i matberedare med kall vispgrädde, citron, dill, salt och peppar
Blir en trevlig rosa "glass" som smakar underbart som förrätt.

agnetasch

Oj vad gott det lät!
Har du något hum om hur mycket av varje man ska ha? Ska grädden vara vispad eller ovispad? Ska "glassen" serveras med detsamma eller kan den förvaras i frysen längre eller kortare tid?

TriKri

Har inget tipps på någon maträtt som blir bättre med frysens hjälp, däremot har jag tipps om lite annat:

* Illaluktande skor - dessa ska tappa den dåliga lukten på ett mycket effektivt sätt (har inte provat det själv)
* Eldorado plastfolie - om man förvarar den i frysen går det enkelt att ta folie utan att rullen hänger med ut ur förpackningen (detta kan jag själv intyga). Antar att det här gäller för annan usel plastfolie också. Använder själv glad's plastfolie nu eftersom jag inte tål Eldorados, och den funkar utmärkt. Eldorado gör mycket andra bra grejer, bland annat kyklingfiléer, fiskpinnar och tacochips. Men inte plastfolie. Och inte potatismos.

ivanl

Agneta: jo, det blir faktiskt riktigt gott!
Har dålig koll på exakta proportioner, man kan variera grädden en del beroende på hur stabbig och gräddig "glassen" ska bli. Men prova med 200 g lax + 2 dl grädde. Jag kör i en vanlig beredare med vass kniv.
Grädden ska inte vara vispad, utan hälls direkt ner i beredaren i en jämn stråle.
Det smälter ganska fort så servera direkt. Det går säkert bra att frysa den ett kort tag men jag tycker hemlagad glass har en tendens att bli isig fort. Har inte haft anledning att prova själv.
Däremot fryser jag ofta kallrökt lax och den står sig bra.

agnetasch

Citat från: ivanl skrivet 2009-01-29 21:02
Det smälter ganska fort så servera direkt.
Om man klickar upp den i frysta coupe-glas kanske den håller sig från köket till matbordet i alla fall ;)

TriKri

Har hört att filmjölk ska separera när man har den i frysen. Är det någon som har testat att göra färskost på det här viset?

ivanl

Citat från: agnetasch skrivet 2009-01-30 10:20
Om man klickar upp den i frysta coupe-glas kanske den håller sig från köket till matbordet i alla fall ;)

Ja det var en bra idé, ser väldigt festligt ut dessutom!

Kom att tänka på att metoden borde funka även på andra feta livsmedel såsom avocado.
Kravet är att livsmedlet är ganska mjukt även som djupfryst.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal