Bambuskott av märket Eldorado, luktar pyton?

Startat av Martin_Blomberg, 2007-07-08 10:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Martin_Blomberg

Andra gången som jag har köpt bambuskott på Willys av märket Eldorado och båda gångerna har det luktat fränt av innehållet.
Luktar nästan kemikalier av nån sort. På burken står det att det endast skall vara bambuskott och vatten.

Nån annan med samma erfarenhet av dessa bambuskott?

Kan tillägga att första gången använde jag bambuskotten i maten, men inte andra gången...

crlhrv

Jag har för mig att bambuskott på burk inte luktar speciellt gott, oavsett märke, det samma gäller bönor. Tycker du att det luktar illa eller bara konstigt? Testa att skölja av bambuskotten ordentligt och smaka/lukta sedan på dem. Jag tror att det ska mycket till innan matprodukter på konservburk blir dåliga men det kan ju mycket väl vara något tillverkningsfel.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Välkommen till forumet Martin!.

Hur var smaken på bambuskotten då?

agnetasch

Vet inte om jag är överkänslig,men jag tycker också det luktar pyton om alla slags konserverade bambuskott.En sur, kemikalisk,otrevlig odör(o smak) Kanske är Eldorados värre än andra?Jag letar alltid efter djupfrysta bambuskott (det fanns förr inom restaurang/storkök o var jättegoda) Eller finns det NÅGON bra konserv?

Urban

Specialaffärer som säljer typ. Thaimat brukar ha bambuskott antingen frysta eller i vacförpackning.
Har inte provat köpa dessa.. Men jag kan tänka mig att dom inte luktar lika illa..
Calle: Du som har nära till en butik som säljer Thaiprodukter. kan du kolla vad det finns för bambuprodukter där?

crlhrv

Om jag hinner så tar jag en sväng förbi där i morgon!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.


Martin_Blomberg

Jag sköljde av bambuskotten rätt länge i vatten. Lukten var kvar. Smaken var ehh, "OK". Men lukt- och smaksinnet hänger ju ihop.

Jag har ändå lagat kinamat många år, och det är just Eldorados bambuskott som jag finner kemikaliska. Det jag är skeptisk till är att det står endast bambuskott och vatten på burken som innehåll.

Andreas

Jag vet absolut ingenting om bambuskott men hittade det här dokumentet och översatte lite.

¤ Bambuskott är unga nya bamburör som skördas för matbruk före två veckors ålder eller 30 cm höjd.
¤ Färska skott kan lagras i kylen upptill 2 veckor. En bitter smak utvecklas om de lagras längre än så eller om skotten utsätts för solljus.
¤ Koka bambuskott i panna utan lock i 20 minuter så att föreningerna som orsaker bitterheten skingras i luften.

Kan det vara så att Eldorados skott lagrats för länge, utsatts för solljus eller kokats för dåligt?
Den som inte frågar får inga svar.

Martin_Blomberg

Kan vara felaktig hantering, men smaken var inte speciellt bitter. Det var mera en riktigt skarp kemisk lukt av innehållet i burken. En sån där lukt som man inte kan tänka sig förekommer naturligt i livsmedel.

crlhrv

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Knepigt... såg att Axfood har en konsumentkontaktsformulär (Eldorado är ju en Axfood-produkt), varför inte prova fråga där! Berätta sen hemskt gärna i forumet om du får nåt bra svar.
http://www.willys.nu/showdoc.asp?docid=545
Den som inte frågar får inga svar.

Martin_Blomberg

Skickade in detta till Axfood:

--------------------------------------
Hej!

Jag har en fråga om Eldorado bambuskott på konservburk
som säljs i Willys (Häggvik).

Jag har köpt dessa bambuskott 2 ggr med några månaders mellanrum och båda
gångerna har det varit en tydlig kemisk lukt av innehållet i burkerna.
Första gången kokade jag bambuskotten i hönsbuljong (till en kinesisk maträtt) och
det luktade jättemycket "oidentifierad kemisk lukt" av detta.

Andra gången sköjlde jag bambuskotten i vatten under rinnande vatten för 3-4 minuter, men
det var fortfarande en kemisk lukt av bambuskotten.

Smaken verkade dock OK.

Jag kan inte beskriva den kemiska lukten på nåt bättre sätt än att lukten inte kan tänkas förekomma naturligt i livsmedel.

På konsverburken står det att den endast innehåller vatten och bambuskott.
Tillverkningsland Thailand.

Vet ni något om vad detta kan vara?

-------------------------------------------------

Kari

Metallen i burken urlakar kankse? Plåt är ju int gott. Säkert inte nyttigt i mängder heller..?!
Fick Nu något svar? Eller bara der vanliga brevet och checkar?

Martin_Blomberg

Citat från: elka skrivet 2007-07-09 12:45
Metallen i burken urlakar kankse? Plåt är ju int gott. Säkert inte nyttigt i mängder heller..?!
Fick Nu något svar? Eller bara der vanliga brevet och checkar?

För ca 10 år sedan var det ett ståhej med att konservburkarna var hoplödda med bly som urlakade, men de blev väl förbjudet med sådana burkar.
Svar har jag inte fått än då jag skickade in frågan i helgen och det är väl först i dag som kundtjänst har haft möjlighet att titta på frågan.

Kari


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal