Julmat från butiken

Startat av agnetasch, 2008-11-05 09:48

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Det finns två ytterligheter; människor som lagar allt på julbordet själva (lutar fisken, stoppar korven o brygger ölet) o sen finns det dom som följer kvällstidningarnas råd: "Julbord på fem minuter" (lite kryddpeppar på Mamma Scans köttbullar)
Men sen finns det ju vi andra, vi som tycker det är kul att laga vissa saker men gärna köper färdig julmat när vi inte hinner, orkar eller ids.
Skulle vi inte kunna ha den här tråden öppen fram till jul? För att ge varann tips om vad man kan hitta för bra o prisvärd julmat ute i affärerna. Även berätta om nyheter vi provat, med eller utan framgång.
Vad jag först o främst efterlyser är en god julkorv, Hemköps var god tidigare men nu tycker jag den smakar som alla andra. Jag vill ha en lite syrlig julkorv. Någon som vet nån sån?

Andreas

Vad är det egentligen för skillnad på julkorv och den köttkorv som säljs året om? Nåt med kryddningen antar jag men exakt vilka kryddor skiljer?

Jag skulle även vilja veta om det finns någon färdig sill som är extra bra och värd att rekommendera?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

I år ska jag nog köpa lite fullkornpepparkakor från (belgiska) Annas Pepparkakor, blev så hejdlöst sugen när jag såg recepten på deras hemsida:
http://www.annas.se/artikel.asp?strukturId=20
Den med getost, rostade hasselnötter, aprikoser o honung KAN inte vara fel till glöggen. Eller creme fraiche, wasabi o rökt lax till nyårets skumpa :D

agnetasch

Jag såg att Abba har lite nya sillinläggningar. "Vår finaste" kallar dom serien; Inlagd sill med ingefära, Senapssill med kapris, Smögensill med äpplen och stenbitsrom o Löksill med tranbär. Den sistnämnda måste jag prova, den kanske kan likna min älskade men nerlagda Sommarsill (med krusbär)
På Martin Olsson har dom årets julsill i begränsad upplaga; inlagd sill med mango, tranbär o stjärnanis. Fast burkarna är på 3 kg så det gäller att glufsa på innan den blir dålig ;D
Abba har en tävlig; du kan vinna presentkort på 2000:- här:
http://www.abba.se/kampanjer/jul_2008


Andreas

Är det samma slags sill och inläggning i grunden i "Vår finaste" som i "den vanliga"?

Jag åt julkorv häromdagen, denna av fabrikat Nyhléns-Hugossons hittade jag på Coop forum och den är god tycker jag fast vilka kryddor den innehåller framgår inte. Nästa gång jag handlar blir det nog på Ica, få se vad de kan tänkas erbjuda för julkorv.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-11-28 11:00
Är det samma slags sill och inläggning i grunden i "Vår finaste" som i "den vanliga"?
Vår finaste innehåller: "Den bästa sillen som fångas högst uppe vid Lofoten, under tre veckor på hösten när kvaliteten är som högst" Så var det med det, var o när den vanliga inlagda sillen är fiskad förtäljer inte historien.

Andreas

Vad är definitionen på julkorv egentligen? Det frågar jag mig efter att ha köpt Pärsons "Rökt Julkorv" som smakar som precis vilken rökt lite sötaktig påläggskorv som helst.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Har fortfarande inte tagit mig till Ica men däremot hittade jag ännu en julkorv på Coop Forum, den är tillverkad av Konsum Värmland och har bra julsmak med tydlig nejlika och kryddpeppar. Faktiskt ett par snäpp vassare än Nyhléns-Hugossons julkorv ovan.
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Min käre make köpte "den finaste" löksillen - och slängde burken. Sillen var hård och inte alls välsmakande. Jag gillar inte "köpesill" så jag har inte provat den. 5-minuters-sill är visst köpesill  ;) och den är super - med egen kryddning.

agnetasch

Jag blev nyfiken o köpte en burk "den finaste" löksillen också. Nej, den var inte riktigt bra. Den var torr i konsistensen, inte alls så där slipprig som sill ska vara (för att simma ner fint med en snaps) o den smakade inte riktigt sill utan det kom små lustiga flashar av gummi o kött (??)
Jag älskar Abbas vanliga inläggningar så det får bli dom i fortsättningen. Plus naturligtvis 5-minuterssillen :D

PerG

Jag älskar Prinsens sillar! Kräftsillen och senapssillen är mycket goda! Den tillverkas här på västkusten (Ytterby) så jag vet inte om den säljs på andra ställen i Sverige.. I Göteborg finns den i en del ICA-affärer har jag sett. Även i en del fiskbilar säljer de prinsens sillar på lösvikt.

PerG

Att det står "julkorv" på den?... Jag har inte märkt någon skillnad på de julkorvar mot "vanliga" jag ätit... ;)

Citat från: Andreas skrivet 2008-12-05 11:42
Vad är definitionen på julkorv egentligen?

Andreas

Min tredje julkorv (Pärsons räknar jag inte) kommer från Piteortens chark, den är inte lika god som den från Konsum Värmland, dels känns kryddningen lite svagare, dels är smaken vattnigare och dels är konsistensen för mjuk. En titt på innehållsförteckningen förklarar varför, endast 33% kött och bara griskött att jämföra med Konsum Värmland 51% nöt- och griskött.

PerG: Pärsons "Rökt Julkorv" undantaget, är det alltså precis samma kryddning i julkorv som i vanlig köttkorv/fläskkorv som säljs året om dvs. samma proportioner av kryddpeppar, kryddnejlika, muskot (,kanel)? Det skulle i och för sig kunna vara så, jag äter mest bara den här typen av korv kring jul. Nån som vet hur det förhåller sig?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Leverpastej kan vara gott till jul. Idag när jag handlade såg jag Nyhléns-Hugossons LEVERPASTEJ TRYFFEL och blev köpsugen ända tills jag såg texten "tryffelers" på etiketten. Tryffelersättning, jo det borde jag förstås ha förstått direkt...
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Vi åt Scans (tror jag det är...) julkorv med potatismos i förrgår. Jag brukar köpa den variant som heter köttkorv hela året och till jul gör dem den som julkorv - den är då mer krydd och smakrik. Väldigt god tycker jag. Sådär lagom barnsligt mesig fin smak. Påminner om Mormors kök när man var barn. Nu när glutamat bomben - Aromat är utesluten från moset så blir det inte riktigt detsamma....har inte vant mig än.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal