Feta - tråden om feta!

Startat av Kari, 2007-11-26 20:13

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Vilken är godast? Inte varje vecka man äter det men nästan!

Vi har börjat undra hur det kan komma sig att fetaost kan vara så olika, länge har vi köpt den som Coop har i sitt egna sortiment då denna har fyllt våra magar på ett gott och rätt sätt och vi har inte ens funderat på andra märken.

Så en dag var det ett kanon pris på Zetas feta, två för 20:- och vi köpte! Zeta är väl ett bra märke då andra av deras produkter funkar fint hemma i köket.

Snabbt inser vi varför denna var till lågpris - den smakar nästan inget! Helt otroligt nog.
För att vara på den säkra sidan köpte vi Fontanas feta för test och smak jämförelse och visst var det så att Zeta fetan var nästan som att sticka ut tungan ut ur ett fönster. Inte gick den att smula heller - lite Haloumi känsla.

Efter fyra paket Zeta är det äntligen slut.  ;D Varför jag inte ringde och klagade? Ingen aning. Kom på det nu när jag skriver.

Coop och Fontana har lite bett och syra och går att smula lätt som en plätt. Nästan så jag tror att det är Fontana som tillverkar Coop fetan faktiskt.

Tyvärr ingen bild på Coop fetan.

ttt

kryddburken

Jag gillar Fontanas Feta, den har bra saltbalans tycker jag och den går lätt att smula!
Klar vinnare om man jämför med Apetina, Zeta, Delia & ICAs, dom ligger i lä allihopa jämfört med Fontana!

Gilius

Om ni råkar bo i Lund så gå till Saluhallen och hos Kebabhandlaren i ena hörnet köp deras Ungerska feta, ganska smörig i konsistensen med en underbar smak.

/gilius

crlhrv

Jag köpte en äkta grekisk feta på Willys häromdagen, komplett med grekiska bokstäver och allt. Riktigt god, tydlig sälta och väldigt lätt att sönderfördela. 47 kronor för 400 gram.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

roffekock

2007-11-27 07:01 #4 Last Edit: 2007-11-27 07:11 by roffekock
Jag tycker att du ska påpeka att dina feta inte var så som du hade föreställt dej en feta. Fernando Di Luca, är lyhörd för sitt livsverk ska vara bra. Och möjligheten att ändra finns ju inte om folk sitter hemma i sina stugor och pyr, fram med det bara dom tål det men du bör förklara vad du upplevde och vad du förväntar.Hit kan du skriva:info@zeta.nu  Skulle vara kul om vi alla fick se svaret.

     /rolf

ps.  Här har du en feta som köpes i välrenommerade ostbutiker :Feta barrel 4 mån.Välsmakande Feta gjord på får och getmjölk som är lagrad på ekfat i 4 månader.
Krämvita stora block som ligger i saltlag. Fyllig, mjuk och syrlig i smaken.

En helt annorlunda spännande ost än den traditionella typen med hög sälta.
Matforum är bäst

annamaria

Kryddburken - nu kommer en knäpp fråga men men  ;)  Har du eller någon annan) ätit grekisk sallad på pizza-haket i Färjestaden? (det kanske finns många vad vet jag) men de har världens godaste fetaost. Jag letar fortfarande efter en liknande eftersom jag har ju en bit dit....

Roffekock - det känns nästan som om det kan vara den osten du beskriver! För denna Ölandsfeta ( nej den är nog inte gjord där... ::) är mycket mjukare i konsistensen - inte smulvänlig men gudomligt god!

Kari

Gott folk!

Passar Er för kofetan som finns, tyvärr har jag ingen bild med förpackningen ser ut som vanlig feta men har ingen smak mer än lite syra. Dock lätt att smula men inte skivbar. Ska se om jag kan smygfota en i affären vid tillfälle.

Kanske en "ful"feta?

bryggens

"Kofetan" får väl inte längre kallas för Feta?

Tobias

Nej, den måste vara tillverkad av fårmjölk och i Grekland. De flesta fusk-Feta har bytt namn till salladsost i stället, tror jag.

Om det är så att du hittat en fusk-Feta så tycker jag att du får anmäla det.

Andreas

Det här var riktigt lustigt faktiskt, jag har inte tänkt på det förut men Arla har plockat bort ordet "Feta" från sin "matlagningsost" gjord på komjölk och nu står där bara "Apetina" på förpackningen. http://www.arla.se/Default____17808.aspx?SelectedMenuItem=17347

När ändrades märkningsreglerna?
Den som inte frågar får inga svar.

Alexjr

Citat från: kryddburken skrivet 2007-11-26 20:35
Jag gillar Fontanas Feta, den har bra saltbalans tycker jag och den går lätt att smula!
Klar vinnare om man jämför med Apetina, Zeta, Delia & ICAs, dom ligger i lä allihopa jämfört med Fontana!


Jag kan vet inte om jag håller med om att feta från Fontana skulle vara den bästa!
Jag kan varmt rekomendera den isärklass godaste Fetan på marknaden!
Ekfatslagrad Feta från märket Delia 10 poäng helt oslagbar!
Den är krämig och frisk men och perfekt hårdhet!
Testa och tänk om!!!
Mvh Alex

David

Citat från: Andreas skrivet 2008-05-28 21:30
Det här var riktigt lustigt faktiskt, jag har inte tänkt på det förut men Arla har plockat bort ordet "Feta" från sin "matlagningsost" gjord på komjölk och nu står där bara "Apetina" på förpackningen. http://www.arla.se/Default____17808.aspx?SelectedMenuItem=17347

När ändrades märkningsreglerna?

EU-regler som skyddar mat med speciellt ursprung, har funnits ganska länge, Arla har haft dispens sen 2002 som gick ut i fjol. Jämför Champagne, Cognac, etc. Man skall kunna veta att en vara är vad den utger sig för, därför får man inte göra "Feta" på ko, eller någon annanstans än Grekland, etc.

Ganska bra regel egentligen om man tänker efter.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32006R0509:SV:HTML
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:173:0003:01:SV:HTML

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddad_ursprungsbeteckning

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal