Smoked paprika / rökt paprikapulver

Startat av Hasse, 2015-03-29 17:24

Föregående ämne - Nästa ämne

Hasse

I engelskspråkiga recept ser man ibland "smoked paprika" som ingediens. Jag har letat efter detta i vanliga mataffärer utan framgång.

Är det någon som vågar sig på att beskriva smaken?

Var köpte du det och vilket fabrikat var det?

Johan_

Finns i Santa Marias sortiment http://www2.santamariaworld.com/se/alla-produkter/kryddor/paprika-smoked/
smaken är som paprikapulver med en rökighet. Jag använder den mycket i marinader, rubbar mm. men även i grytor och så

Skogis

Jag köpte La Dalia Pimentón de la vera smoked paprika på Coop för ett tag sedan.

En liten plåtburk med 70gr paprikapulver. Luktar gott men jag har inte märkt någon skillnad när jag kryddar.

kayaker

Jag kör med rökt paprikapulver från Spanien, mest Pimentón de la Vera, som är det lämpligaste att googla på. :)
Jag har köpt det i några olika Icabutiker och på närmaste Coop Forum.
/F

webguide

ICA har börjat sälja kryddor från Werners Gourmetservive, de säljer rökt paprika som är riktigt bra, jag tycker ofta att de la Vera har för kraftig röksmak. Werners rökta paprika har en bra balans i smaken.

Hasse

Okej, tack! Jag letar vidare eller ber någon butik ta hem. Om det finns på era COOP och ICA så borde det ju inte vara några problem för en handlare att beställa.

webguide

Lite off tpoic, men ett gott sätt att använda Werners pulver är att göra en rubb på paprika, svrtpeppar, salt och lite socker. Tag sedan en bit Iberico secreto (Maxi här i Nacka säljer det) och gnid in den med rubben innan stekning, yum yum.

kurt

Det finns ju också flytande rökextrakt som man kan blanda med paprikapulver. Skall man göra eget från grunden, så skall man röka paprika/chilipeppar och sedan torka dem.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal