Grillad pangasius

Startat av agnetasch, 2008-05-30 12:23

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Fick för mig att jag ska grilla pangasius ikväll men vet inte hur jag ska göra. Är bästa sättet att pensla den med olja, lägga den i halster o lägga på grillen? Eller måste man ha al.folie? Jag vill gärna ha lite grillyta på eftersom jag inbillar mig att det passar bättre till den saffranscreme jag ska servera till. Fast jag vill inte sitta o gnaga av fiskköttet från halstret heller >:(
Är det någon som vet hur man gör på bästa sätt?

Andreas

Välkommen till Matforum Agneta!

Just pangasius har jag aldrig grillat men när jag grillar fisk brukar det fungera bra att pensla fisken lätt med olja och lägga den direkt på grillgallret. Men det gäller då att vara alert och ta av den precis innan den faller sönder - när man grillar blir ytan uppvärmd och synbart klar snabbare än innandömet och då värmen ändå utjämnar sig och fisk blir klar på låg temperatur så är fisken oftast färdiggrillad innan man tror den är färdig om nån förstår hur jag menar.

För övrigt tycker jag att fisk ofta vinner på att rimmas med lite salt nån halvtimme innan grillningen så att den blir fastare i konsistensen.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

För att få den av mig så eftertraktade grillytan kan man kanske elda på ordentligt en kort stund (på fisken alltså) o sedan köra den en minut i mikron för värmeutjämning?

Andreas

Nja jag tror inte du behöver köra den i mikron, jag menar att om du tar den när den är nästan klar från gallret så blir den liksom klar automatiskt genom värmeutjämning.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Det gick åt skogen!
Jag rimmade, oljade o la fiskfiléerna på väl rengjort grillgaller. Fjupp sa det bara så fastnade dom stenhårt i det. Ingen färg, ingen genomstekning, det var bara att hastigt spetta loss dom nu frimärkstunna filéerna från gallret, lägga i en form o ställa in i ugnen (som var varm efter bakade potatishalvor)
Det blev inget vidare gott, konstigt, det skrivs ju vitt o brett om hur bra pangasiusen är att grilla. Är det någon som verkligen gjort det eller är det som vanligt en matskröna?
Viking blev mätt i alla fall o vi konstaterade att bakad timjanspotatis o saffranscreme är gott ;D

Andreas

Ajajdå, det var inte roligt att höra. Jag som tycker det brukar fungera så bra att grilla exempelvis sej, är just pangasius extra knepig eller kan det vara nåt lurt med att det finns vissa förhållanden som gör att fisk bränner fast, kanske nån viss temperatur på grillgallret som är särskilt ogynnsam?

Jag har i alla fall en pangasiusfilé i frysen och nästa gång jag grillar lovar jag att försöka!
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jaaa, tack för det! Lyckas du så sätter du så klart myror i huvudet på mig.

Sweber

Om det där är samma fisk som även heter hajmal så har jag aldrig lyckats steka den i stekpannan utan att den fastnar. Jag tror att dom marinerar fiskeländet i lim. >:(
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

agnetasch

Ja det är hajmal.
Jag har inte upptäckt förut att den är så klistrig eftersom jag alltid kokar den.

Andreas

Det vore jättekul att sätta massor med myror i huvudet på dig Agneta! Nåt jag kommer att tänka på: vad har du för slags grillgaller - är det månne nåt som gör det lätt för maten att bita fast? Skulle det kanske hjälpa om du lade fisken på nåt slags teflongaller ungefär som det i den här Teflonkorgen?

Sweber: Är du möjligen snål med fett när du steker?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Vi har gjutjärnsgaller, kanhända att firren inte gillade det. Annars brukar det inte vara några problem med fastbitandet, när det gäller kött vill säga.
Ska nog testa det där teflongallret, alltid kul att gå på Clas Ohlson :D
Igår gjorde jag fisk-o skaldjurssoppa o skar ner en pangasiusfilé i småbitar. Jag hade låtit den tina för mycket så den var seeeg o nästan omöjlig att skära i, saxen gick bättre. Börjar tro på lim-marinaden ;D

Sweber

Andreas, det korta svaret är nej. Det längre svaret är att jag steker i en gjutjärnspanna som är hyggligt väl instekt och inget brukar fastna i den. Utom hajmal. Som för övrigt smakar konstigt, lite unket. Jag gillar den inte.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

agnetasch

Prova att koka o gratinera den, då brukar den smaka bra. Det kanske är som med lax, den blir inte god stekt eller grillad ;D ;D

annamaria

En poäng till dig agnestasch!

Lägg pangasius + en massa färska örter, grönsaker, salt och peppar + lite smör i folie. Gör ett paket. Lägg på grillen - då gillar jag den. Inte bara grilla. Men jag är inte våldsamt förtjust i någon grillad fisk tyvärr.

Andreas

Agneta: ...hmm gjutjärn... jag undrar om det faktiskt inte gått bättre för dig om du gett tusan i att rengöra gallret...

Sweber: Ah men det kanske ändå förklarar saken, jag har bara stekt den i teflonpanna, då är det säkert så att fisken är just ovanligt klistrig på nåt vis som du säger. Har inte använt den speciellt många gånger och sist tror jag det var i en ganska kryddstark historia så jag ska inte uttala mig om smaken.

Annamaria: Vad är egentligen vitsen med att grilla när det ligger inslutet i ett paket? Poängen med att grilla är väl grillyta?
Den som inte frågar får inga svar.

MiGa

När jag steker Pangasuius på stekjärn så dubbel pannerar jag dom alltid och det blir alldrig fel :)
Och sen tror jag inte gjutjärn är någon hit när man ska grilla fisk ,vanligt grillgaller är bättre, plus att grillen får inte vara för hett.

Sweber

Jag har provat att dubbelpanera hajmalen innan stekning och då fastnar den inte alls. Men ibland är man inte sugen på panerat.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Litet sidospår: Fungerar panerat över huvud taget på grillen?
Den som inte frågar får inga svar.

MiGa

Nä tror inte det,  Paneringen stannar inomhus ;D ;D ;D

annamaria

Jo för känslan! När man inte överlever grillad firre  ;) ;D  ;D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal