Någon som provat koka korv i en vattenkokare?

Startat av mums, 2007-08-28 17:45

Föregående ämne - Nästa ämne

mums

Har tänkt på om jag skulle köpa en vattenkokare att ha till enbart korv.
Vattnet skall väl kokas upp och därefter skall väl korven läggas i? Korven ska väl inte koka för då spricker den? Hade det inte varit idealiskt med en vattenkokare för ändamålet?
Någon som provat koka korv stående i en sån mojäng ? Jag menar att korven blir stående, inte jag. wienerkorven menar jag. Hoppas ni förstår vad jag menar så jag inte får sedlighetspolisen på mig.

Andreas

:) Ja det borde ju gå tycker jag... egentligen så skulle man väl kunna använda samma vattenkokare till både livsmedel och vatten om man bara hade kunna förpacka det man kokar ordentligt (exempelvis med en vakuumförpackare http://matforum.nu/index.php?topic=635.0).

Fast går det förresten inte bra att göra som Agneta gör med sin potatis? Du lägger korven i grytan, kokar upp vattnet med vattenkokaren, häller över i grytan, lägger på locket och låter stå?
Den som inte frågar får inga svar.

mums

Jo men då går en del värme åt att värma grytan och så tar det mer platts. Känns som det hade varit enklare med ett högt kärl som en vattenkokare. Skall jag möjligen bli den första att prova? Man kunde ju köpa sig en sån där billig till att börja med.

Andreas

Det låter som ett roligt experiment. Ta gärna bilder om du kan. :)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Någon i min omgivning (svägerskan?) brukar koka korv i en vattenkokare när dom är i klubbstugor o liknande med ungarna. Men det är en rostfri vattenkokare som inte har friliggande element,kan tänka mig att korven annars bränner fast i dom o det är ju ingen drömsituation när det gäller diskningen.
Korvarna får inte vara för långa heller alt. böjbara.

Kari

Bullens pilsnerkorv spricker vid 80grader. Hot Dogs klarar säkert ett stormkok på några sekunder.

Om man nu ska vara snabb och/eller spara energi koka Hot Dogsen i mikron. *ler*

mums

Jag har en fritös, kan man koka i den? Potatis, korv och annat?
Att fritera har ju blivit så ohälsosamt, tänkte man kunde få användning av den på annat vis.

Tracey

Fyll den med vatten o använd som fotbad, vetja! Tänk så mysigt under hösten/vintern framför TV:n! :D

roffekock

 (citat agneta) bränner fast i dom o det är ju ingen drömsituation
Tänk att man kan använda en vattenkokare till korvgrill "helt fett man"
Matforum är bäst

agnetasch

Man kanske kan få korvar som är både kokta (övre delen) o grillade (nedre delen) ;D

Sweber

Både vidbrännt och sönderkokt i samma korv, två i ett. Boil and burn. ;D
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

crlhrv

Hittar jag en vattenkokare på loppis idag ska jag allt testa att tillaga saker i den! ;D
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal