Någon som provat Quinoa?

Startat av Andreas, 2007-05-28 13:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Anne

Anne's Food - min matblogg

crlhrv

Ja det är ok, men jag föredrar couscous eller bulgur.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Sköljer ni i hett vatten innan som det står på i länken jag postade? Var får man det heta vattnet ifrån förresten, kranvatten?

Anne: någon speciell typ av sallad?

Vad är det du inte riktigt gillar i smaken Calle?
Den som inte frågar får inga svar.

Jonas

Prova och gör en risotto det är riktigt gott på quinoa.

crlhrv

2007-05-28 15:55 #5 Last Edit: 2007-05-28 16:01 by crlhrv
Smaken är det inget fel på men konstitensen är så himla pyttig. Jag vill ha lite mer struktur i maten.

Hett/varmt kranvatten ska man aldrig använda till matlagning (om man inte planerar att koka det)

Till risotto använder jag bara avorioris, det är det enda som funkar för mig.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Anne

Jag sköljer i kallt vatten, inte i varmt. Sen kokar jag i lättsaltat vatten ca 10-12 minuter, och häller av. Jag blandar gärna med lite goda grönsaker, antingen ugnsbakade typ tomater, zucchini, lök, eller färska som paprika, rödlök, gurka, lite ruccola, kanske avocado, fetaost, eller stekt halloumi eller.. ja, du fattar. Det går att variera i all oändlighet.

Jonas - risotto på quinoa? Låter jätteskumt, men berätta gärna mer. Samma metod som vanlig risotto? Det blir väl inte alls krämigt på samma sätt som risottoris?
Anne's Food - min matblogg

Jonas

Koka quinoa som vanligt och låt kallna. Fräs sedan lök, vitlök och nåt annat gott som tex svamp. Tillsätt grädde och koka ihop, i med quinoa koka ihop ytterligare. Häll i riven parmesan. Glöm inte att salta och peppra.

Anne

Jonas, det låter gott! :) Inte som risotto, men hemskt gott - det ska jag testa.
Anne's Food - min matblogg

Jonas

Inte som risotto?? Nu vill jag veta hur du gör risotto.

Andreas

Flyttade risotto-diskussionen hit eftersom den gled ifrån ämnet på tråden:
http://matforum.nu/index.php?topic=209

Citat från: Anne skrivet 2007-05-29 08:45Jag sköljer i kallt vatten, inte i varmt.


Men varför rekommenderar de oss att skölja i varmt vatten? Märker du någon skillnad på att skölja i kallt och varmt?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Jag har aldrig testat eller hört talas om denna produkt.. Vilken tur att det finns ett matforum som detta så man får lära sig nåt nytt  ;D.

Hur blir konsistensen på Quinoa när den är tillagad?.. Påminner det om ris/couscous?

Anne

Urban - ja, det är lite som couscous, på ett ungefär. Lite krispigare tycker jag.

Andreas - ingen aning om varför de förespråkar varmt vatten, och jag vet inte vilka "de" är heller, jag har nog missat den biten av instruktionerna. Däremot ska man skölja ganska ordentligt, annars blir den bitter i smaken.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Det jag sa om att skölja kommer från Saltå-kvarn länken jag postade överst.

Tittade precis i svenska Wikipedia och de skrev t o m att vattnet skulle vara kokhett och att quinoan skulle skållas. Anledningen till att man sköljer skrev de var för att få bort den bittra smaken, men att det inte är farligt att inte skölja.

Läser man i engelska Wikipedia finns en bättre artikel. Bitterheten kommer från "Saponins" (finns svenskt ord för detta?) som quinoans yttersta lager består av. Men att detta bittra lager brukar vara bortrensat när man köper färdigförpackad quinoa. Det tolkar jag som att man inte alls skulle behöva skölja.

Har ni som provat quinoa faktiskt känt den bittra smaken då ni inte sköljt/sköljt slarvigt?

Det stod även att fröna kan få svans under kokningen, groddas..? Är det något ni har sett?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Lite beskt kan det vara, så jag tror helt klart på att skölja noga. Och oh ja, quinoa for alltid en svans när man kokar den, det är lite av charmen. :)
Anne's Food - min matblogg

crlhrv

Min quinoa får ingen svans. Är det fulquinoa då?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Citat från: Anne skrivet 2007-05-30 10:51
Lite beskt kan det vara, så jag tror helt klart på att skölja noga. Och oh ja, quinoa for alltid en svans när man kokar den, det är lite av charmen. :)


Såg att saponinet, dvs. det man tvättar bort även tros kan vara kolesterolsänkande, men det kanske inte gäller den typ av saponin som finns i quinoa.

Citat från: crlhrv skrivet 2007-05-30 10:52
Min quinoa får ingen svans. Är det fulquinoa då?


Det kanske vi kan reda ut...
Anne, Calle, vilket fabrikat är det på den quinoa ni använder?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Vad lustigt Calle! Jag har testat flera olika, kommer bara ihåg Saltå Kvarns och Renee Voltaire just nu, och det blir absolut svans efter ett par minuter.
Anne's Food - min matblogg

crlhrv

2007-05-30 12:30 #18 Last Edit: 2007-05-30 12:52 by crlhrv
Jag kör på quinoa från Risenta
http://www.risenta.se/Quinoa.htm

Den ska inte sköljas av i hett vatten innan
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Quinoa låter spännande. Det är kul när det kommer nya andra alternativ till potatis och ris.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal