Kokt pepparrotskött

Startat av Andreas, 2007-04-23 11:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Igår lagade jag kokt pepparrotskött till middag. Skar fransyska i grytbitar och kokade tillsammans med morötter, lök, lagerblad, pepparkorn och salt tills det blev riktigt mört. Silade buljongen, rörde ut lite maizena i buljong, tillsatte grädde, riven pepparrot, lite senap, salt och peppar och lade tillbaka köttet i såsen. Till det kokt mandelpotatis och haricots verts. Riktigt riktigt god klassisk husmanskost!

Tror bestämt jag måste laga saltkött eller lappskojs nån dag snart också...
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Himmel så gott,det var evigheter jag gjorde p-rotskött,tack för påminnelsen!
En lustig grej bara;jag (som härstammar från Umeå-Uppsala-Lund)vill ha o har alltid fått köttet kokt helt o uppskuret i skivor vid serveringen.Såsen serveras till.Min man (från Göteborg)vill ha köttet i bitar i såsen,så som du tillagar det.
Är detta regionala skillnader eller är det bara tycke o smak?

kryddburken

Det här SER & LÅTER gott!!! Ett perfekt inlägg till middagstips-tråd dit man kan gå enbart för att få inspiration!

Andreas

Tack för responsen o välkommen in i diskussionen agnetasch!

Bra fråga där om pepparrotskött, jag har nog faktiskt bara ätit det i bitar och jag är ju infödd Umebo. Hur gör du månne när du lagar dillkött - blir det bitar eller skivor?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Där är det lite skillnad.Det beror på vilket kött det handlar om.Kalvkött ska vara i skivor medan kyckling o kanin är i bitar(Det är inte så lätt att skiva kyckling o kanin)Kycklingfilé är gränsfall.

Andreas

Ah du går alltså efter typ av kött om jag förstår rätt.

Dillkött är alltid i bitar för mig. När jag tänker efter så gör jag nog i princip alla rätter där köttet ligger i såsen vid servering i bitar, den andra varianten är stek i skivor men då häller man på sås ur såskanna vid bordet.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Då kallar du min variant av pepparrotskött för pepparrotsstek?
Haha.Dillstek låter ännu värre.

Andreas

Det beror lite på hur du gör när du lagar rätterna i fråga. Häller du på såsen innan servering eller får man själv hälla på pepparrotssås/dillsås ur såskanna vid bordet? Gälller det det sistnämnda är det nog faktiskt pepparrotsstek och dillstek du serverar.  :)

Det var skoj att du nämnde de beteckningarna, så långt tänkte jag inte! Och frågan är vad du kallar min variant, är det nån form av dillkalops kanske?  ;)

För att bli lite allvarlig igen: Vad serverar du förresten för tillbehör till ditt pepparrotskött?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Kokta morötter.Absolut inget annat.Det gjorde min pappa o det gör jag.(Snacka om traditioner)Dagen efter gjorde han en underbar pudding på köttet,morötterna,såsen o några ägg.Avnjöts med skirat smör(det var på den tiden man fick äta fett)Otroooligt gott.

agnetasch

PS Kokt potatis till också så klart.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal