Vaniljmjöl

Startat av Linnea__, 2010-12-26 09:44

Föregående ämne - Nästa ämne

Linnea__

Hej!

Jag undrar om det bara är socker som har förmågan att ta upp smaker eller om andra torrvaror också gör det?

Jag tänker att man kan göra vaniljsocker. Även om man silar bort vaniljbitarna finns det vaniljsmak kvar i sockret.
Kan man göra vaniljvetemjöl på samma vis? Vanilj-Fibrex? Vanilj-vetekli?
Lakritsmjöl? (bortsilad lakritsstång) Kardemummamjöl? (bortsilade kardemummakärnor) Kanelmjöl? (bortsilad kanelstång)

Det kommer ju inte ha samma SÖTMA, det förstår jag. Men rent hypotetiskt? Fungerar det?

Linnea

webguide

Jag vet inte vilka kemiska processer som ligger bakom smakupptagning, men testa, det är det bästa sättet.
För att något skall kunna ta åt sig smak lär det krävas att det finns flyktiga aromämnen i det som skal avge smak som t.ex. vanilj och tryffel.
Om man lägger ägg tillsammans med tryffel i en burk så tar äggen åt sig tryffelsmak, förmodligen gäller samma sak om man lägger ägg tillsammans med vanilj. Hmmm det kanske man skall testa! :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal