Leversmak på kött

Startat av Mickan, 2013-10-22 20:20

Föregående ämne - Nästa ämne

Mickan

Vad är det som gör att jag uppfattar att nötkött, speciellt genomstekt, ofta smakar lever? Tom ytterkanten på en bit oxfilé smakade så. Händer även men relativt långkokt köttfärssås.
Video meliora proboque deteriora sequor

Hasse

Det är inte bara du, Mickan, som har känt denna bismak. Det har hänt mig också och uppenbarligen fler än oss. Jag gjorde en snabb googling och hittade en uppsats av Ranjeeta Wadhwani som behandlar ämnet. Jag har inte läst den, men sammanfattningen börjar så här:

Liver off-flavor is a sporadic problem that limits the consumer acceptance of several beef chuck muscles, including the infraspinatus (flat iron steak). Residual blood hemoglobin is known to contribute to liver off-flavor development. This study was conducted to evaluate factors affecting development of liver off-flavor after cooking of beef chuck (shoulder) muscles.

Om du googlar på "Cause and Prevention of Liver Off-Flavor in Five Beef Chuck Muscles" så hittar du uppsatsen som PDF-fil.

Mickan

Citat från: Hasse skrivet 2013-10-23 20:19
Det är inte bara du, Mickan, som har känt denna bismak. Det har hänt mig också och uppenbarligen fler än oss. Jag gjorde en snabb googling och hittade en uppsats av Ranjeeta Wadhwani som behandlar ämnet. Jag har inte läst den, men sammanfattningen börjar så här:

Liver off-flavor is a sporadic problem that limits the consumer acceptance of several beef chuck muscles, including the infraspinatus (flat iron steak). Residual blood hemoglobin is known to contribute to liver off-flavor development. This study was conducted to evaluate factors affecting development of liver off-flavor after cooking of beef chuck (shoulder) muscles.

Om du googlar på "Cause and Prevention of Liver Off-Flavor in Five Beef Chuck Muscles" så hittar du uppsatsen som PDF-fil.


Den ska jag läsa! Extra kul för läkarmannen som forskat om blod!
Video meliora proboque deteriora sequor

six

Kött är inte enda maten med bismak av lever, har under den senaste tiden tyckt mig känna lever smak i lax som jag gravat. Endast salt och socker är tillsatt.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal