Kan en disktrasa vara farlig?

Startat av Andreas, 2008-01-06 13:31

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Citat från: elka skrivet 2008-01-03 14:51
Ja Wettexduk (disktrasa) är kanon! Faktiskt enda gången jag kör med disktrasa.. Livrädd annars.  ;D  :o


Nu skrev du visserligen detta med glimten i ögat... men visst var du lite allvarlig också? Vad är det egentligen som kan vara farligt med en disktrasa?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Det vore spännande att göra en odling på en välanvänd disktrasa. Är det så hemskt som man tror?

Hasse

Hu, jag tror det är värre! Googla på orden disktrasa bakterier så får du tips på trevlig läsning.

T.ex. citat: Hur tråkig och färglös din gamla trasa än ser ut, så har den ett rikt inre liv. Miljarder och åter miljarder av bakterier lever loppan, och riktig fest blir det när trasan är lagom ljummen och ständigt fuktig.

Jag är noga med att min trasa torkar ordentligt mellan användningarna och kokar den ofta.

Citat från: http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?tem=1&art=167

annamaria

Om man nu tänker sig trasan i ett vanligt hem - det kan inte vara så hemskt farligt - jag menar risken att bli sjuk för då hade större delen av Sveriges befolkning varit dödsjuka. Även om nu själva trasan är läskig och bakterierik.

roffekock

Alla som fruktar att dö i förtid pga. sin disktrasa ska omedelbart anskaffa engångshandskar och engångsdisktrasor och problemet är löst. Om du nu inte vill köra denna livsfarliga snuskduk i din Mickro en till två minuter varje dag efter urkokning och descificering i tek. sprit. :D

/rolf
Matforum är bäst

Hasse

Så ja Rolf, du behöver väl inte överdriva!    :D

Man får väl använda sitt sunda förnuft. Om jag har arbetat med t.ex. rått kött, så ser jag till att diska kniven noggrant innan jag använder den till att skära sallad, och det samma gäller skärbrädan. Jag försöker använda samma "tänk" när det gäller disktrasan. Överdriver jag? Hur gör ni?

roffekock

Hasse det var väl lite ironi :D och visst bör sunt förnuft råda.Men det gäller bara hemma. Om du är på kneget (läs rest kök) måste du göra avtryck på plattor som sedan ska skickas till labbet för analys. Är detta sunt förnuft?
Du får i alla fall bet bra för det. ;D
Matforum är bäst

Hasse

Med dålig hygien i ett restaurangkök eller storkök riskerar många människor att bli sjuka, i hemmaköket bara de närmaste. Det är väl därför kraven är tuffa på restaurangkök. Och jag tror inte att alla som arbetar med livsmedel har den kunskap som krävs. Vi har ju ICA-skandalen i färskt minne.

Tobias

Hur länge ska man koka trasan då? Bara blanchera eller? Finns det inte några bakterier som överlever kokning?

Det skulle vara intressant att lära sig mer om bakterier i kök.

roffekock

Jag kan rek. en grundkurs i livsmedelshygien. Omfattar 6 tim med skriftligt prov och är utarbetad av SAMS och livsmedelsverket riktlinjer. Denna kurs måste alla som jobbar med livsmedel i någon form genomgå och detta är bara grundkursen sen finns påbyggnadskurser i all oändlighet.(Avdragsgill)
Kursen arrangeras av ALcontrol Labratories. och kostar i grundutförande 3500 kr,som hittat min vän.
Hör och häpna här får du lära dig vad bakterier är och hur du ska hantera dom. :D

Disktrasan bör väl koka till den ryker el brinner med klar blå låga. ;D

/rolf
Matforum är bäst

roffekock

Hasse jag håller fullkomligt med dej det finns massor av slarv idag överallt på alla jobb så även inom rest. Men det måste väl ändå finas en gräns om du sätter dej in i hur dom olika miljökontoren jobbar idag så blir du gråhårig i förtid, och all byråkrati med alla papper som skulle kunna änvändas till vettig utbilning i stället. :)

/rolf
Matforum är bäst

Hasse

Tobias: Med reservation för att jag inte är någon expert, men jag har läst en del på Internet om livsmedelshygien.

Det bör räcka med några minuters koktid. Och, ja det finns några bakterier som överlever kokning och det finns de som bildar sporer, som överlever kokning. Men, som jag brukar säga, "Hellre en blancherad disktrasa än en rå."     ;D

Det finns en del att läsa på Livsmedelsverkets site.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10429&epslanguage=SV

Rolf: Visst, du har rätt. Jag har läst en del om byråkratin med egenkontroll och allt det där. Det där är väl för övrigt en produkt av EU som vi har fått vare sig det passar svenska förhållanden eller ej. Jag vet inte om de nya reglerna medför bättre hygien eller om det bara har blivit ett extra papperskrångel, utan någon praktisk nytta.

Susanna.S

Får se om jag kan få med lite svar och synpunkter på vad ni alla har skrivit ;)

Ja jag har tagit många prover på disktrasor och det är verkligen riktigt äckligt.

Angående skicka iväg prover med tryckplattor så är det att slänga bort pengar, enkelt att kolla av plattorna själv.

Utbildning i livsmedelshygien ska alla som jobbar med livsmedel ha men den kan läggas upp på olika sätt vi kör den på 2*4 timmar och kostar bra mycket mindre än summan som är skriven ovan.

Sweber

Susanna, vilka är "vi". Är det ditt jobb? Vad jobbar du i så fall med?
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Susanna.S

Citat från: Sweber skrivet 2008-01-08 13:34
Susanna, vilka är "vi". Är det ditt jobb? Vad jobbar du i så fall med?


Jag jobbar med livsmedelshygien på Anticimex.

Kari

Min grej är disktrasor..

Andra spottar efter svarta katter, går inte under stegar, tappar bestik och tror det kommer gäster, spår i tekoppar, sätter på sig vänster strumpa först, går bara på dom vita ränderna på övergångsställen och mycket mer..

Då tycker jag att disktrasan är det mest relevanta, av ovan, att undvika. Torky är ändå inte så dumt ändå?  ;D

--

En rulle Torky innehåller 100m, kostar ca 15-17kr och räcker 3-4 veckor. Att byta disktrasa, säg en/två gånger i veckan, vad kostar det? Gissar ungefär samma pengar. Kom ihåg att den skall sköljas och kokas också.

Dom stora pölarna på diskbänken tar jag bort med en bilskrapa av silikon, efter det behövs inte mycket papper.

Sweber

Citat från: Susanna.S skrivet 2008-01-08 13:59
Jag jobbar med livsmedelshygien på Anticimex.


Aha, spännande. Jag visste inte ens att Anticimex jobbade med livsmedelshygien. För mej är det ett företag som sysslar med utrotning av råttor och löss i hem och på företag. Typ.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

kurt

http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=5219

Anticimex utbildar personal i kök och livsmedelsaffärer i självklara saker som man förr lärde sig i skolan. Kökspersonalen får nog också lära sig att jobba efter EU kriterier där man b l a skall kontrollera temperaturen på känsliga matvaror när de ankommer, och kontinuerligt mäta temperaturen om den förvaras.

Andreas

Citat från: Susanna.S skrivet 2008-01-08 13:19
Ja jag har tagit många prover på disktrasor och det är verkligen riktigt äckligt.


Äckligt, men är det farligt?

Citat från: Susanna.S skrivet 2008-01-08 13:19
Angående skicka iväg prover med tryckplattor så är det att slänga bort pengar, enkelt att kolla av plattorna själv.


Hur gör man för att kolla av plattorna själv?

Citat från: elka skrivet 2008-01-08 14:10
Att byta disktrasa, säg en/två gånger i veckan, vad kostar det? Gissar ungefär samma pengar. Kom ihåg att den skall sköljas och kokas också.


En två gånger i veckan?! Är inte det väldigt överdrivet... vad är det för hemska saker du har på din diskbänk?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Susanna från Anticimex om det  finns andra system som ni nyttjar så berätta vad ni har att erbjuda. Dom exempel på utbildning som jag talar om är vad som krävs av min kommun, samma gäller plattorna  det är vad som erbjuds att plattorna ska kollas och arkiveras för vad och vem?
Vårt företag är anslutet till Anticimex gm. vår hyresvärd och vi har veterligen mej, inte fått någont erbjudande om utbilning från er. Men det är väl så att kommunen rek ett företag, och dom bestämmer även taxorna och avgifter dom är i vart fall inte lika i olika komun.

Efter att ha jobbat 47 år i olika kök runt om i Världen så anser jag , att det inte är så stora problem med renligheten i våra kök som vissa har fått på hjärnan utan detta med alla kontroller och kontrollorgan och all byråkrati är en mjölkkossa . Det har gått för långt.
Ge i stället folk som jobbar i branschen en relevant utbilning en som motiverar en och som inte sätter krokben i alla lägen.
HUR MÅNGA JOBBAR I DAG MED PIZZA VERKSAMHET SOM ALDRIG HAR SYSSLAT MED LIVSMEDEL OCH ÄN MINDRE STÄDNING. Motivera dessa människor till att lära sig detta. :)

/rolf
Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal