Rödpeppar

Startat av helfgren, 2008-08-19 19:10

Föregående ämne - Nästa ämne

helfgren

Hej !

Har hittat ett recept där det står rödpeppar , men när jag tittar på affären finns det inget som kalas för det.
Vad heter det i affären ? Vad är det för krydda ?

MVH// Henrik
Carpe diem

ena

Vad är det för typ av recept?? Jag har stött på ordet rödpeppar två ggr i olika recept -i det första var det rosépeppar som det syftade på och i det andra var det röd chili (var iofs ett rätt gammalt recept det senare...)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

helfgren

ena : Det var ett korv recept. Spansk vitlökskorv , hittade den på en länk i ölkorvstråden .

MVH// Henrik
Carpe diem

ena

skulle gissa på att det var spansk peppar då...den röda varianten :) alltså stora röda chilifrukter, men som sagt är det en kvalificerad gissning ;)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

helfgren

Då ska jag ta och prova med den. Kanske det blir lite drag i korven oxå  :D .

MVH// Henrik
Carpe diem

bjerkenlov

Hej
Ska du göra korv kan jag rekomendera dig att använda torkad rödpeppar (ofta kallad chilipeppar) gärna då den grovmalda med kärnor i burken.


Citat från: helfgren skrivet 2008-08-19 19:10
Hej !

Har hittat ett recept där det står rödpeppar , men när jag tittar på affären finns det inget som kalas för det.
Vad heter det i affären ? Vad är det för krydda ?

MVH// Henrik


annamaria

Den grova varianten bjerkenlov beskriver brukar kallas chiliflakes - var försiktig bara. Den är riktigt tokstark. Jag använde den i min paprikamarmelad häromdagen.

helfgren

Kul med tipsen jag har fått .

annamaria: blev paprika marmeladen bra ?

bjerkenlov: har du nåt bra recept på korv man skulle kunna få

MVH// Henrik
Carpe diem

bjerkenlov

Hmmm, eftersom inlägget handlar om rödpeppar förmodar jag att du är ute efter en lite starkare korv...

Loukanka bulgarisk specialitet
(Receptet kommer från en Bulgarisk familj)
1 kg oxkött
2 kg griskött
69 g salt
3 g salpeter
18 g enbär
18 g vitpeppar
18 g kyndel
12 g spiskummin
1 dl vitt vin
5 meter fjälster

Torkad rödpeppar efter behag (Var försiktig den är stark!).

Köttet mals i köttkvarn. Kryddorna mals i kvarn eller stöts i mortel. Ingredienserna blandas. (Med fördel i en köksmaskin). Var noga med att ta så mycket salt och salpeter som receptet föreskriver. Vet Du inte varför så slå upp ordet "botulism" i någon uppslagsbok så får du svaret. Skölj under tiden fjälstret och spola igenom vatten. Torka fjälstret.

Fyll fjälstret med hjälp av ett s k korvhorn. Finns det köttkvarn och korvhorn till köksmaskinen går det hela som en dans. Trä upp fjälstret på korvhornet och bind ena ändan med ett hushållssnöre när färsen börjar komma ur hornet. Fyll inte fjälstret för hårt. Det år då risk att korven spricker.

När korvarna är fyllda ska de lätt och försiktigt pressas med en brödkavel så att de blir flata. Detta är det specifika för denna mycket speciella korv. Har Du ingen brödkavel kan du använda en flaska. (Rund förstås). Upprepa tillplattningen - kavlingen- var tredje dag.

Häng sedan korvarna torrt och luftigt och efter några veckor är korvarna klara (om Du kan låta bli att äta upp den efter några dar förstås)


En helt annan sorts korv är den här (Inte stark men god ändå)

Tysk citronkorv
Okänt ursprung.
12 - 15 korvar.

Ca 2 meter svinfjälster.
1 citron.
900 g grytbitar av gris eller svålfritt bogfläsk
1 småfranska
2 dl mjölk
1 msk salt
1 tsk grovmalen svartpeppar.
Gör så här:

Blötlägg fjälstren ett par timmar. Spola igenom dom med kallt vatten. Börja med att skala det gula av citronen. Strimla till tunna, korta strimlor och förväll dessa 5 minuter i lite vatten. Låt kallna.
Mal köttet genom kvarnens grova hålskiva. Smula sönder brödet och låt det svälla i mjölken.
Arbeta samman det malda köttet med salt och peppar. Tillsätt brödsmeten och citronskalet.
Stek ett smakprov - en lite klick smet i medelvarm panna med lite olja. Smör eller margarin ger sälta och är inte lämpligt använda.
Fyll smeten löst i fjälstren. Knyt av till 10 - 15 cm långa korvar. Låt dem ligga i kylskåp över natten och stek dem sedan knapriga i panna med smör eller margarin. Inte för varmt - korven skall långsamt bli genomstekt.

/Madeleine


Citat från: helfgren skrivet 2008-08-19 22:47
Kul med tipsen jag har fått .

annamaria: blev paprika marmeladen bra ?

bjerkenlov: har du nåt bra recept på korv man skulle kunna få

MVH// Henrik

helfgren

Tack för recepten. Men vad tror du om att man kanske kan röka korven , verkar vara en god kryddning för det med .

Slog på ordet botulism och hittade detta .

Vid klassisk botulism har man förgiftats av något (felaktigt tillrett) livsmedel, i vilket bakterierna kunnat tillväxa samt bilda toxin och som inte heller kokats före konsumtion (t.ex. hemkonserv, fiskinläggning, vacuumförpackad fisk eller korv).

MVH// Henrik
Carpe diem

bjerkenlov

Den bulgariska korven går lika bra att kall och varmröka!
Botulism är inget trevligt, därav vikten av rätt mängd salt och salpeter.
/Madeleine

Citat från: helfgren skrivet 2008-08-20 10:03
Tack för recepten. Men vad tror du om att man kanske kan röka korven , verkar vara en god kryddning för det med .

Slog på ordet botulism och hittade detta .

Vid klassisk botulism har man förgiftats av något (felaktigt tillrett) livsmedel, i vilket bakterierna kunnat tillväxa samt bilda toxin och som inte heller kokats före konsumtion (t.ex. hemkonserv, fiskinläggning, vacuumförpackad fisk eller korv).

MVH// Henrik

annamaria

Ja paprikamarmelad blev kalas.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal