Ölkorv

Startat av Urban, 2007-10-23 19:26

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

Jag undrar om man kan göra sk. ölkorv hemma som tex. bierbanger, rakabajsare, chorizo, Cabanossi, Joddlarkorv, Timmermannskorv
mm. Någon?.

roffekock

Matforum är bäst

Andreas

Tack men var exakt hittar man ölkorvsrecepten i den länken?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Det är kanske inte den optimala länken men trots allt ger den trevlig inspiriation, recept på korv som sedan kan sprutas i ölkorvskinn om man vill det. Är väl inte så kul att kopiera utan använd recepturerna som källa till utveckling och testa egna stuk. ;D
Jag skall ge dej ytterligare en länk som kanske passar bättre men den är på engelska men har allt en korvmakare kan önska sig.                http://www.butcher-packer.com/
Matforum är bäst

Andreas

Tack men var exakt hittar man något mer specifikt om det Urban frågade om dvs hur man gör klassisk ölkorv typ "bierbanger, rakabajsare, chorizo, Cabanossi, Joddlarkorv, Timmermannskorv"  i den andra länken? Steg-för-steg instruktioner med recept efterlyses!!
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

JAG HAR ALDRIG SETT SPECIFIKA RECEPTURER UTE PÅ MARKNADEN PÅ DESSA SK SVENSKA KORVAR TYP TIMMERMANSKORV DESSA ÄR HEMLIGA. ;D
Matforum är bäst

nikkeo

Hittade till slut (flera timmars letande) en massa recept på korv som jag kommer testa först och främst dom ungerska Kolbaz!
http://salsus.se/
Håll tillgodo!

helfgren

Har varit in på den sidan och kan bara säga KANON sida om man gillar korv.
Tackar för den länken. :)
Carpe diem

Tommy

Hej alla korvälskare!

Vad kul att någon hittat min sida www.salsus.se.

Min tanke med den är att ge andra en chans att göra korv, på det sätt som min mentor Lajos Baan, mannen på hemsidan, som gör kolbasz.

Jag såg att någon skulle prova detta och jag kan ge ytterligare ett tips om denna korv som gör den ännu godare.
Var inte snål med stark chili. När du blandat smet och kryddor, stek en liten klick. Den ska vara riktigt stark!
När korven sedan rökts och torkats, tappar den massor av styrka (har ingen aning varför) och behöver därför redigt med chili från början.
Paprikapulver från Santa Maria i stor burk är väldigt bra som smak och färg i kolbasz.
När jag röker min kolbasz gör jag det i ett två meter högt rör med lock. Jag har en mindre balja i botten där jag tänder ett knippe torkat äppleris eller en mindre bit lövträ bara för att få igång glöd. Häll på ordentligt (ca 2liter) alspån utan att helt täcka den brinnade veden. Du kan använda en tunna och hänga korven på trådar uppei. Ställ bunken med det glödande spånet i botten och lägg ett lock av t.ex. plyfa på. Det blir inte så varmt.
Gör några ventilationshål i botten på tunnan. Låt det pyra tills det tar slut. Kolla så det inte flammar upp. Täck med lite mer spån i så fall.
Låt korven vila efter det slocknat i ett dygn och tänd en gång till. Sen är det färdigrökt. Häng korvarna på tork svalt och luftigt tills de känns hårda.
Herregud så goda dessa korvar blir. Prova att göra "Lecso" med korven i(se recept via google).

Undrar ni om korv svarar jag gärna på det jag kan. Även jag har varit och är fortfarande en glad amatör.

helfgren

2008-12-04 09:59 #9 Last Edit: 2008-12-04 12:55 by helfgren
Kan bara säga att gör korven som ni hittar på länken nedan , bland det godaste jag ätit i korvväg och då har den inte torkat den tid den ska och jag hoppas att den vinner på detta ännu mer  ;D .
Tackar Tommy för att han låter oss ta del av hans recept på korv .
http://salsus.se/index.php?page=lajos-kolbasz

Tommy : Tror du att man kan göra korv av julskinka , brukar ju bli bra kg pris på den efter jul .

MVH// Henrik
Carpe diem

Tommy

Min mentor Lajos Baan gjorde korv på julskinka ett år men den blev inte bra sa han.
Kan det bero på han inpiskade smakminne för Kolbasz som är hans korv nummer ett, alla kategorier.

Prova...se vad som händer. Jag tror det går men gör inte kolbasz;-)

Han sa att den blev väldigt salt men sen är han ju inte viking heller...!?

/Tommy

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal