Fungerar Tefals röda prick?

Startat av Daddy-T, 2009-11-13 14:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Daddy-T

Har haft två stycken av Tefals produkter med röd prick men aldrig fått se den lysa. Detsamma gäller flera av bekanta som provat deras sytekpannor.
Finns det någon som fått uppleva att den röda pricken tänds och att pannan då är perfekt varm? för vad kan man ju också fråga sig.


Andreas

Enligt den här sidan ska pricken bli röd vid 190°C. "Tefal unique heat indicator Thermo-Spot -red dot in the middle of the pan - tells you exactly when to start cooking. At 190°C, the optimal temperature for pan-frying, the file line patter will turn solid red. " http://www.parkson.com.my/parkson_mag/parkson_mag.asp?SwitchFunctionID=1450

Och enligt "Tyler" som skrivit det arga blogginlägget "Why the Tefal Jamie Oliver Fry Pan Sucks" får den absolut inte värmas till mer än just 190°C för då gäller inte garantin.

"...after 2 weeks of using the fry pan the red dot had completely disappeared. ... We had done our best to look after the frypan, we hand washed the pan despite instructions saying that we could put it in the dishwasher and we took care to not use anything that would scratch the service of the pan."

"Within one month of purchasing this expensive frypan, the non-stick coating had completely gone..."

"So I went to the department store where they sold me the pan and was told that quite a few people have come across this problem and as the pan had a lifetime guarantee on the non stick pan it could be exchanged for a new one, no questions asked.

Imagine my surprise when I got a call from the department store rep saying that the Tefal Rep denied the exchange. ... Apparently after taking a quick glance at the fry pan the woman from groupe seb rejected the exchange on the grounds that she believed the pan had been overheated above 190 degrees Celsius and that is why the pan had lost it's red dot and it's non-stick properties." http://www.jivaworkshop.com/index.php?/2009052842/Latest/jami-oliver-pan-sucks.htm
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

2009-11-18 13:47 #2 Last Edit: 2009-11-18 13:50 by crlhrv
i vilket land bor den där Tyler? svenska konsumentköplagar skulle utan tvekan ge kunden rätt om något sådant skulle hända. kunden reklamerar produkten till återförsäljaren, inte tillverkaren. om inte tillverkaren vill ta sitt ansvar så är det en sak mellan denne och återförsäljaren. konsumtköplagen ger kunden reklamationsrätt inom "skälig tid" efter att felet upptäcks. om felet uppstår inom 6 månader räknas det som ett tillverkningsfel och kunden behöver inte bevisa att produkten inte har använts på ett felaktigt sätt.

OT: just nu driver jag ett ärende mot en återförsäljare i england som i början hänvisade till tillverkaren när jag ville reklamera varan. när jag upplyste dem om Europeiska och brittiska konsumentköplagen så ändrade de sig snabbt och är nu väldigt tillmötesgående.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Mickan

Jag har en och den fungerar utmärkt. Det är en medelstor panna och jag använder den ofta. Har haft den i två år. Nu köpte jag den inte för att använda prickfunktionen då jag istället håller handen ovanför men visst fungerar den. Fortfarande!
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Elon säljer just nu en "Jubileumspanna med temperaturindikator" One billion frypan C6540672 för 249:- ordinarie pris 499:-, nästan så jag blev sugen att köpa en bara för att pröva pricken.
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Det är precis en sådan jag har, vad jag kan se.
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal