Säsong för ärtsoppa?

Startat av ivanl, 2009-04-02 21:05

Föregående ämne - Nästa ämne

ivanl

Blev lite fundersam när lunchrestaurangen idag, 2 april, alltjämt hade ärtsoppa och pannkakor på menyn.
Hade för mig att säsongen är oktober till mars.

Men är det någon som vet vilken som är den "officiella" ärtsoppssäsongen, och varför?

Jonas

När jag gjorde lumpen så fick vi ärtsoppa varje torsdag året runt.
Har inte hört talas om någon typ av säsong av ärtsoppa på krogen heller, sen att man inte serverar ärtsoppa på sommaren ute på stan kanske inte är så konstigt.

Mickan

Torkade gula ärter har vi väl alltid?
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Är inte "säsongen" lite flytande? Jag har oftast tillämpat fr.o.m september t.o.m april på matsedlar. Mest för att nutidsmänniskan uppfattar varm fläskmat (ärtsoppa o bruna bönor) som typisk vintermat.
Om det finns någon historisk orsak kan det ju vara att höst-fläsket tog slut någon gång under våren ::)

Andreas

Jag tycker också att ärtsoppa (ja egentligen soppa över huvud taget) gör sig bäst när det är kallt ute.

Men apropå säsong och det Mickan skrev, kan man göra ärtsoppa på färska ärtor?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2009-04-03 12:15
kan man göra ärtsoppa på färska ärtor?
Ja det kan man, eller rättare sagt;det kunde min mamma, det plågade hon hela familjen med hela somrarna. Gröna ärtor i tunn, vit mjölstuvning, inte ens pannkakor efter >:(
Måste finnas ett bättre recept. Någon?

Lucy

Här är ett recept på en väldigt festlig grön ärtsoppa som ju brukar vara väldigt uppskattad, ingen vardagsvariant kanske men det frågades efter godare recept så...

http://www.receptcentralen.se/fest/creme-ninon/

Hasse

Åh, jag skulle kunna äta ärtsoppa på midsommarafton! Tycker att det är så ljuvligt gott.

Men som sommarsoppa borde det gå att servera grön ärtsoppa kall. Man behöver ju inte göra en äkta Crème Ninon om man tycker det är för lyxigt, utan kan skippa vinet. En doft cayenne? Citron? Någon ört, kanske? Vilken ört passar med ärtor?

agnetasch

Eftersom man har torkad timjan i gula ärtor kanske man kan ha färsk timjan i färsk ärtsoppa. Timjan är nog en bra ärtört ;D

Mickan

Crème Ninon! Googla själv för det finns en uppsjö av fina recept.
Video meliora proboque deteriora sequor

ivanl

Citat från: agnetasch skrivet 2009-04-03 17:49
Eftersom man har torkad timjan i gula ärtor kanske man kan ha färsk timjan i färsk ärtsoppa. Timjan är nog en bra ärtört ;D

Färsk timjan i ärtsoppa på torkade ärter är inte så dumt det heller ;-)

agnetasch

Eller ättika? Jag vill gärna ha lite ättika i de gula ärtorna så det kanske är gott i en sval, syrlig ärtsommarsoppa. Spåna, spåna.....

ivanl

Citat från: agnetasch skrivet 2009-04-03 12:11
Om det finns någon historisk orsak kan det ju vara att höst-fläsket tog slut någon gång under våren ::)

Aha! Där har du nog förklaringen!

Andreas

Citat från: Lucy skrivet 2009-04-03 14:05
Här är ett recept på en väldigt festlig grön ärtsoppa som ju brukar vara väldigt uppskattad, ingen vardagsvariant kanske men det frågades efter godare recept så...

http://www.receptcentralen.se/fest/creme-ninon/


"5 dl små gröna ärtor", vad menas med "små", är det vanliga frysta ärtor typ Findus det?

Går det inte att få tag i färska gula ärtor (samma som de man normalt köper torkade) och koka soppa på? Och blir det då ungefär som helt vanlig ärtsoppa?
Den som inte frågar får inga svar.

Jonas

Hör väl inte hemma i den här tråden men en riktigt bra gaspacho en het sommardag måste vara bland det godaste man kan äta.

ivanl

Jag tror att färska gula ärter kan vara ganska svårsmälta....
Kan bli ganska ljudlig och bubblig nattsömn efter en sådan middag!  ;D

Andreas

Så gula ärter blir alltså mindre svårsmälta av att torkas, det räcker alltså inte med att koka dem menar du?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

2009-04-04 12:51 #17 Last Edit: 2009-04-04 12:56 by Hasse
Andreas, ja med "små gröna ärtor" menas vanliga djupfrysta.

Torkade gröna ärtor finns att köpa och ger en utmärkt soppa. Det går också bra att blanda torkade gröna och gula ärtor vid koket.

Jag har alltid trott att gula och gröna ärtor var olika arter, men det verkar felaktigt. ICA[1] skriver att "Gröna ärter är omogna färska frukter. När de mognar skiftar färgen till gult, rött, svart osv. Fröna av mogna ärter torkas. "



[1] http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=mat_recept_dynamic&viewid=1408154

ivanl

Citat från: Andreas skrivet 2009-04-04 12:44
Så gula ärter blir alltså mindre svårsmälta av att torkas, det räcker alltså inte med att koka dem menar du?

Nja, det vet jag ärligt talat inte, men däremot blir ärterna mindre svårsmälta av blötläggning, och det är tämligen svårt att blötlägga färska ärter ;)

staffan

Så längesedan jag kunde hita/köpa torkade gröna ärter. jättegoda att göra stuvning av, som ätes till kanperstekt kallrökt fläsk.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal