Koka köttet innan grillning?

Startat av Andreas, 2007-05-09 08:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Ibland läser man i grillrecept att köttet skall kokas innan grillningen. Jag tycker detta känns udda, men har sett vissa som hävdar att det inte spelar någon roll för slutresultatet om köttet kokas färdigt och sen grillas för att få yta istället för att grillas hela vägen.

Någon som provat koka kött innan grillning eller har någon uppfattning om detta?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Så klart har jag provat det,åtminstone "stora" köttbitar o nu kokar jag alltid tjocka revbensspjäll i buljong 45 min innan grillning.Köttet blir saftigt inuti o ytan blir ju vad man gör den till(med glaze o så)

Andreas

Använder du buljongen till något sedan?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch


Andreas

Det var sannerligen inget politikersvar!! ;)

Vad mer har du provat koka innan grillning förutom tjocka revbensspjäll? Det är inget du märker någon som helst skillnad på?

Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Usch,mitt minne sviker mig,men säkert har jag kokt något vilt innan grillning,rådjursbiffar typ.Jag tycker inte om att grilla vilt,oftast är det för torrt(om det inte rör sig om älg-entrecot förstås)
Men jag kan bjuda på ett recept jag hittade i en artikel om en barbeque-kedja i USA:
NU ÄR DET KOKTA FLÄSKET STEKT,4 port:
1,2 kg rimmat fläsk,hel bit ,kokas i 1,5 tim.Lägg det i press o låt kallna.Skär i 1,5 cm breda skivor.Grilla.
Har haft receptet i säkert tio år,nu(när jag går på Atkins)är det dags att förverkliga det.

Jörgen

Jag har kokat kycklinglår innan grillning. Jag tycker att det är svårt att grilla råa kycklinglår för dom blir lätt brända och ofta rosa på insidan. Det smakar också bra tycker jag.

agnetasch


Gunvor H

Kokad kyckling på grillen jo jag tackar. Leif min make lagar aldrig mat men grilla det gör han o samma med svärsonen. Stora sotiga köttbitar dom vill ha beröm för. Jag tycker du skulle lära dig koka höna istället. Hälsar Gunvor!

Andreas

Citat från: Gunvor H skrivet 2007-05-10 11:28
Jag tycker du skulle lära dig koka höna istället.


Välkommen till forumet Gunvor! Det här med kokt höna är lite utanför ämnet egentligen, men det är faktiskt inte alls en dum rätt, det var dock länge sen jag såg höna i frysdisken..?

Startar förresten en ny tråd om det i avdelningen råvaror, fortsatta höndiskussioner där.
Den som inte frågar får inga svar.

Kurtson

(har kollat med svenskfågel och det finns visst ingen efterfrågan på höns längre...älskar kokt höna i curry)

Att koka t.ex. revbensspjäll innan grillning är iofs ett sätt att korta ner grilltiden, men jag föredrar att låta de ligga pålite längre för att få mer smak av grillen.

agnetasch

Det är inte för att korta ner grilltiden jag kokar revbensspjällen (jag har all tid i världen)utan för få köttet "genomlagat" o ändå att köttsaften är kvar.Jag har t.o.m. kört revbensspjäll i mikron innan grillning!Bit i den du,grillgalning!  ;D

Kurtson

visserligen är micron en favvis i köket, men ....:o

Jörgen

Jag brukar koka dom 10 minuter, upp till en kvart beroende på hur tjocka kyckling-kubborna är.
Jag skrev kycklinglår förrut, men det var kycklingklubbor som jag menade egentligen.
Fast det går nog lika bra att koka dom också.
Citat från: agnetasch skrivet 2007-05-09 19:14
God idé.Hur länge kokar du dom?

Urban

Det låter som en god idé, speciellt om man har många gäster och det ska gå fort!

agnetasch

Ett bekvämt o snabbt knep; man tar en låda typ Stinas kycklingar o steker dom färdiga i ugnen. Sen bestryker man dom med favoritglazen o så är det dags för show-off vid grillen.Tata!
Kom jag ifrån ämnet koka?Man ugnskokar kycklingen? ::)

Kurtson

DU BEHÖVER verkligen en gasolgrill. att hålla på att värma upp en brikettgrill för att bränna kanterna verkar lite onödigt omständigt :)

agnetasch

Imorgon blir det en ny gasol :D
Tipset med Stinas kyckling härstammar från en tid då jag bara hade en mycket liten grill;det gick kanske två nävar kol i den.Kom det mycket folk var det ju inte att tänka på att grilla kött på den,ändå ville man "grilla".Då funkade detta knep bra.

Urban


Andreas

Jag har funderat lite mer på det här med kokning innan grillning, blir det verkligen ingen konsistens- och smakskillnad av den betydligt högre temperatur grillen håller i jämförelse med kokande vatten?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal