Vad använda granatäpple till?

Startat av Andreas, 2007-04-15 14:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Jag har aldrig ätit granatäpple tidigare, men för nån dag sen var det dags.

Granatäpplet ser ut ungefär som ett vanligt äpple och har storlek som ett större äpple med en kraftig stjälk överst. Till skillnad från vanliga äpplen så är det kärnorna man äter. Man skär äpplet mitt itu, pillar ut kärnorna och sen ska man tugga loss det röda fruktköttet från varje kärna tills bara den hårda stenen återstår som man då spottar ut.

Först tog jag varje kärna en och en och tuggade på, men det smakade inte mycket och var rätt tidskrävande. Övergick sen till att ta en näve åt gången och då blir det mer meningsfullt, smaken är som en blandning av äpple och vinbär fast lite åt det blaskiga hållet.

Googlade lite, och saften, grenadine, ingår visst i drinken Tequila Sunrise. Granatäpplet är tydligen också lite av en hälsotrend, dels innehåller det mycket antioxidanter, ska vara bra för hjärta och kärl, och så finns det nån amerikansk forskningsrapport som lutar åt att det skyddar mot cancer. Granatäpplet är alltså kanske ett slags functional food.

Men Granatäpplet är en väldigt arbetssam frukt att äta och inte heller så smakrik (kanske finns det olika typer som smakar olika mycket?), vill man ha vinbärssmak får man ut betydligt mer av vinbär.

Försökte hitta något recept men det enda jag hittade var att ha kärnorna som dekoration på en sallad (Jamie Oliver) eller att pressa granatäpplesaften över nystekt lamm (Nigella Lawson), men det blir ju inga större mängder man får i sig av det.

Nån som har fler förslag på vad man kan använda ett granatäpple till?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Jag har det gärna på en sallad, eller i en fruktsallad. Gott till många kycklingrätter också. Men jag äter hela kärnan - spottar alltså inte ut något. Och ett  tips är att dela den på andra ledden mot vad du har gjort här ovan, längs "midjan" alltså. Kläm lite på äpplet innan, och slå sen på skalet med en träsked så ramlar de flesta kärnorna ut, mycket prydligt.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Tack för tipsen! Men kärnorna är ju stenhårda... eller skiljer sig kärnornas hårdhet mellan olika exemplar?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Njae, de är väl hårda - som druvkärnor ungefär?
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Inbillade mig att granatäpplets kärnor var som kantigare och vassare, eller så var det att förhållandet mellan fruktkött och kärna är ett helt annat; äter man druvor är det 95% fruktkött och 5% kärna, granatäpplet 50 % fruktkött och 50% kärna. Det blir kanske helt enkelt lite för mycket kärnknaprande för min smak.

Finns det kanske nåt knep för att separera fruktköttet från kärnorna?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Undrar om du fick nåt knasigt exemplar? Jag tycker kärnorna brukar vara rätt små, och knappt märkbara. Lite lagom knapriga sådär. Enda sättet att separarera fruktköttet från kärnorna är att pressa, men då får du ju bara juice.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Jag får bestämt köpa ett till äpple och prova framöver. Tycker annars man borde kunna mala loss köttet på något sätt fast jag inser ju att det blir svårt.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Citat från: Andreas skrivet 2007-04-21 08:31
Jag får bestämt köpa ett till äpple och prova framöver. Tycker annars man borde kunna mala loss köttet på något sätt fast jag inser ju att det blir svårt.


Vart det något mer granatäpple? *ler*
Jag testa också en gång. Fick en fläck på tröjan som aldrig gick bort..

Andreas

Nej, det har inte blivit av än, tack för påminnelsen, kanske får jag syn på ett när jag handlar nästa gång, fast är osäker på om de finns att få tag på året om..?

Vad tyckte du själv om granatäpplet? Gjorde du något speciellt med det? (Minns du nåt mer än fläcken? :))
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

2007-08-30 11:00 #9 Last Edit: 2007-08-30 11:02 by elka
Smakade gott med det var mycket jobb innan vill jag minnas. Nyttigt som 17 sägs det.
Året om? Jo det borde väl..? Wikip nästa.. *ler*

crlhrv

Jag åt granatäpple för första gången häromdagen, blandade kärnor/fruktköttet i en sallad. Första tanken som slog mig när jag smakade det var "herregud vilken meningslös frukt". Jag tuggade kärnorna och det var inga problem men jag kan inte direkt påstå att frukten smakade speciellt mycket, mest lite friskt på något sätt. Där rök 14 kronor åt pipan, jag förstår helt enkelt inte vad man ska ha det. Antioxidanter kan man ju få av vin! ;D
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Men det blir snyggare om du dekorerar en sallad med granatäpple än om du häller vin över den ;)

Fredrik Goldhahn

Ja det finns väl egentligen inget större smakvärde i Granatäpple utan fungerar mer som ytterligare en konsistens i tex din sallad. Och det som granatäpple är mest känt för; som Andreas skriver, är framställningen av Grenadine; den där härligt röda tillsatsen i helgens drinkar och cocktails som gör det extra festligt...Skål på er! =)
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

agnetasch

Grenadine är kanske härligt röd o extra festlig men den smakar som en karamellfabrik ;D

jelvis

Stor skillnad från granatäpple till granatäpple. Jag tror att de flesta säljs omogna i det här landet. Själv är jag väldigt förtjust i den sötfriska smaken från ett moget granatäpple. Dessutom gillar jag krispigheten i kärnorna.

Jag använder det när jag gör en bastardvariant av ceviche. Granatäpplet går bra ihop med lime och rå fisk eller skaldjur.

Annars gillar jag det i sallader.

Intressant är även att göra fesenjan då man använder ett granatäpplekoncentrat som är helt oätligt i sig själv. :-)

crlhrv

Hur vet man om ett granatäpple är moget eller inte? Blir det mjukt? Ändrar det färg? Måste man skära upp det för att få veta?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

jelvis

Bra fråga, jag brukar bara fråga försäljaren på torget. (Jag har aldrig köpt dem i butik.)

Googlade lite och hittade följande länk:
http://tonytantillo.com/fruits/pomegranates.html

Kan hålla med om att det skiljer mycket från gång till gång och frukt till frukt. Det gör inköpet lite mer spännande.

Anne

Såg en granatäppleglass i Nigellas nya kokbok - sugen på att testa...
Anne's Food - min matblogg

jelvis

Det låter helt klart spännande. Hade den några smakkamrater? Något syrligt?

Anne

Anne's Food - min matblogg

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal