Västerbottenmat - recept innehållande världens bästa ost

Startat av Romarin, 2008-09-23 09:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Romarin

Västerbottenpaj, potatisgratäng med Västerbottenost - vad finns det mer för goda maträtter man kan göra med en bit Västerbotten?  :P Någon som har några goda recept att delge?

   

justrom

Hej, Inte för att jag har några recept.
Men jag vet att det nyligen kom ut en kokbok som heter "Västerbottensost"  av Susanne Jonsson. Något som intresserar?

Romarin


agnetasch

Du har ju dom här små godbitarna:

Syrrans Västerbottenkakor 35 st
100 g smör
3 dl vetemjöl
1 msk kallt vatten
¼ tsk salt
1 dl rostade solrosfrön
1½ dl riven västerbottenost
Blanda allt till en deg som formas till en 30 cm lång rulle.Låt rullen vila i kylen några timmar.
Sätt ugnen på 225°.Skär rullen i ½-cm breda skivor,lägg skivorna på bakplåt täckt med papper.Grädda 12-14 min.

Romarin

 :P

Tack för receptet! Låter verkligen otroligt gott och måste provas direkt!  8)

kryddburken


Romarin

Hej Li

Nej vad smarriga de ser ut! ;D Tack för receptet!

Perfekta som tilltugg tillsammans med något läskande i glaset :P

Mums nu ska det inhandlas Västerbotten!

annamaria


Romarin


agnetasch

Får jag fresta med ett recept från Fredagskocken i Umeå?

VÄSTERBOTTENSSILL
Ca 400 g inlagd sill
1 dl majonnäs
1 dl matlagningsyoghurt
1½ dl riven Västerbottensost
1 pressad vitlöksklyfta
1 msk osötad (fransk) senap
lite cayennepeppar
salt o peppar
Börja med att hälla bort den lag som sillen ligger i och skär vi sillen i ca centimeterbreda bitar. Blanda samman resten av ingredienserna till en härlig kräm. Smaka av med salt o peppar.Ta sedan en lämplig skål och varva ner sillen och krämen och låt det hela stå och dra i några timmar i kylen.

sverigeuturhisingen

sill är en fantastisk idé. jag hade nog velat göra den vinägerbaserad istället för majonäsbaserad men smaken är som baken.

risotto är en klassiker

Romarin

Sill och Västerbotten låter mycket intressant och kulinariskt! Tack för receptet!

Nu blir det Västerbottenfest  8)

Romarin

Risotto låter intressant...Norrland meets Italien...mums!  :P   


Mimmi

En annan Västerbottning med Vilda inslag är den här härliga Pizzan som helst avbakas i täljstensugn.

http://mimmismat.wordpress.com/2008/01/30/stenugnsbakad-vild-pizza/

Romarin

Hej Mimmi!

Intressant och gott det låter! Måste också provas!  :D


webguide

Man kan göra glass på västerbottenost, hmmm har inget recept sådär direkt men en vanlig äggbaserad glassmet skall väl funera (smaka dej fram till rätt förhållande med ost/socker etc).

agnetasch

För att lära mig lite mer om Västerbottensost gick jag in på Ostriket ( http://www.ostriket.net/2.html ) o läste . Där fick jag se en bild på några trekantiga träbrickor för ost. Jättetrevliga! Men de gick inte att köpa i deras webshop. Är det någon som vet var man handlar sådana?

Romarin

Ja dom ser verkligen fina och behändiga ut! Hoppas nån vet var man kan köpa dem.  :D

Romarin

Hej webguide!

Glass?!  :o Låter i och för sig spännande så man ska inte vara rädd för det okända!  ;D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal