Enkla rätter till buffé efterlyses!

Startat av Kvasthilda, 2009-02-25 13:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Kvasthilda

På måndag fyller jag 40 år....

Jag har egentligen sagt ifrån att stå och laga en massa mat till mitt eget kalas, jag vill inte. Men jag vill ju ha kalas och jag vill äta gott så...... Tänkte mig en massa smårätter, som meze eller en buffé. Då finns det nåt som passar alla, även barnen. Men det ska vara enkelt. Jag tänkte köpa tunnbröd och baka pita-bröd och man kan köpa goda ostar. Men maten då?

Har ni några förlsag på enkla rätter, röror, sallader?
Det gör inget om det är enkelt.

Mickan

En riktigt matig sallad måste man ha! Se till att proppa den full med någon form av bönor. På tråden om hur du varierar din vardagsssallad har jag skrivit några tips.

Rökt fisk är smidigt. Där jag bor har vi underbar rökt sik, röding och lax. Ger mycket god mat till lite arbetskostnad.

Kycklingklubbor, filéer i dubbelmarinad ger protein.

Bulgursallad med granatäpple, pumpafrön, aprikoser, färsk spenat mm ger kolhydrater.

Bara några tips...

Nu ska jag snart på bio och se Slumdog Millionaire.

Ha en bra kväll alla!
Video meliora proboque deteriora sequor

Kvasthilda

Tack! Men är det ingen mer som har nåt förslag?  :'(

Lite tillägg: Jag var och handlade ikväll och då fanns det lite till "super-pris". Jag köpte rätt mycket köttfärs, en stor bit fläskkarré och 2 kg kycklingfilé. Jag tänkte att man kanske kan göra nåt till kalaset av det? Annars är det ju sånt som går åt ändå.
Det gör inget om det är enkelt.

annamaria

Om jag inte vore magsjuk så skulle jag skriva ett helt gäng tips till dig. På min blogg finns ett antal tips. Om jag kan tänka på mat i morgon så återkommer jag!

Grattis i förskott!!!

Sweber

Jag har inga tips utan vill bara påpeka att -69 är en ovanligt lyckad årgång. ;D ;)
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Kari

Här är en till glad -69 ;D, som gillar smörgåstårta.... ;)

smakakarin


roffekock

Låna gärna en bok om tapas där finns mycket uppslag.

/rolf
Matforum är bäst

Nilsson

Eftersom du inte har så långt kvar till stora dagen kanske det är läge att göra så mycket man orkar i helgen. Ett förslag på köttfärs som kan göras i förväg och sen värmas är ju lasagne, men det kanske är för "kladdigt" att hållas med om man är många.

Själv brukar jag alltid göra enkla snittar med mycket vitlök till plockmat, kan göras redan idag om du har det tråkigt.
Jag tar då vetetortillas, cream cheese typ philadelfia, soltorkad tomat, vitlök och färsk basilika och bara brer på bröden och sen hackar upp till snittar.

Ett enkelt recept på kycklingfiléer som jag brukar slänga ihop är från Quebéc i Kanada och består helt enkelt i att man i gryta i ugn kokar filéerna tillsammans med en lag av smör, nejlikor, ingefära, kanel, dijonsenap och lönnsirap. Det går åt ganska lite av dessa kryddor till ett kilo filéer, teskedar av de torra och någon deciliter lönnsirap eftersom filéerna släpper ganska mycket "marinad" (läs vatten). För att blanda allt är det lämpligt att bara koka ihop lagen, slänga den med filéerna i gjutjärns grytan och koka tills filéerna bara är genomkokta. Blir enkelt och bra om du skär mindre bitar av filéerna. Kräver mindre än 10 minuters arbetsinsats.

I övrigt är det väl bara att gratulera och önska lycka till!
Älgfilé tillagas gott och enkelt genom att man slår på spisen, ställer dit pannan och visar pannan för filén innan den tunnskivas och äts.

annamaria

Nu så har man återvänt till världen igen. Här är några smarriga tips från mig:

Födelsedagsbröd: http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2008/08/fdelsedagsbrd.html

Marinerad kycklingfilé med balsamvinäger o färska örter: http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2008/08/tnk-om-livet-vore-som-smst-nr-det-r-s.html

Färskostfyllda paprikabåtar:
http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2008/08/blandade-knslor-helt-enkelt.html

Tomat och kikärtsknäcke: http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2008/05/tomat-och-kikrts-kncke.html

Sofia

Min mamma brukar göra en jättegod köttfärspaj, men den ska serveras varm, det kanske är lite bökigt? Annars kan du gärna få receptet.

Vi brukar ta hela kycklingfiléer och gnida in med lite liquid smoke alternativt olja och grillkrydda (eller säkert precis vad man själv känner för). Sen kör man in dem i ugnen i ett ugnsfast fat och tillagar ca 15 min tills de är genomstekta. Dessa kan man sedan skiva och ha kalla i sallad, eller kanske som fyllning i dina pitabröd? Enkelt att göra mycket av.

Annat tips som jag själv har ätit en gång var kallrökt lax med dillpesto. Har inte recept på det, men det går säkert att hitta någonstans på nätet. Kändes väldigt festligt, och det borde vara enkelt, för laxen är ju bara att lägga upp.

Till kallt kött kan man göra en god röra med chèvre och sultanrussin (blanda bara ca 150g chèvre, nån dl crème fraiche och en burk philadelphiaost med sultanrussin efter smak och lite honung). Också väldigt gott och känns lite "lyxigt".

Kvasthilda

Oj vad inspirerad jag blev nu! Och lite hungrig med.... :P

Jag var på Willys igår och handlade olika ostar, baguetter, tortillabröd, dricka etc. Jag tänker mig en "utökad taco-buffé", ungefär så här:

Tacofärs (barnvänlig kryddning)
Chili con carne (mindre barnvänlig kryddning)
Pitabröd
Baugetter
Tunnbröd
Tortillabröd
Majschips
Majs, paprika, lök, riven ost etc, (sånt man har till tacos i "vanliga fall")
Ett par, tre röror/såser som man kan dippa chipsen i  :P
Nåt matig sallad, gärna med fetaost (jag älskar fetaost)
En lagrad god ost
Ädelost

Nåt av era föreslagna kycklingrätter borde kunna funka. Jag är särskilt nyfiken på Nilssons kanadensiska kyckling. Smakakarins ädelostkräm lät också bra. Oj, snart har jag så mycket så jag måste välja bort istället!

Jag tänker inte lägga upp portioner eller göra snittar eller "styckmat", jag vet nämligen inte riktigt hur många som kommer (gissar på mellan 30 och 40 st) och då är det bättre att ha sån man som går att frysa in om det blir över. Fast rester dagen efter är ju inte dumt förstås.  ;D

Kan man få in nån lax i detta "taco-tema"? En av våra lärare hade gjort en jättegod laxpaj till våran jullunch på skolan. Nog kan jag ha det utan att det skär sig?

Kanske man skulle pynta kalaset med mexico-tema också?  ;)
Det gör inget om det är enkelt.

Mickan

Marinerade kronärtskockor

Olivskorpor

Piroger med fetaost och spenat
Video meliora proboque deteriora sequor

Krista

Rolig mojäng till buffé: minimozzarella med basilika och cocktailtomat


Mickan

Rökt fisk! Jag har turen att ha rökt Vättersik inpå knuten. Lite "färdigmat" kan man alltid bjuda på. Goda, matiga sallader till.
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal